نوع جدیدی از ویروس کراون به نام NoCov چیست و آیا باید نگران باشیم؟

نوع جدیدی از ویروس کراون به نام NoCov چیست و آیا باید نگران باشیم؟

روز جدید تحقیقات در مورد این نوع ویروس تاج که می تواند از خفاش ها به انسان منتقل شود، مهم است، اما ما نباید وحشت کنیم.

نوعی از ویروس تاج‌دار معروف به NeoCov به عنوانی جهانی تبدیل شده است و برخی آن را با ویروس SARS-CoV-2 که باعث COVID-19 می‌شود مقایسه می‌کنند. اما این مقایسه واقعاً دقیق نیست و مطمئناً نوع جدیدی نیست.

ویروس NeoCov از نظر ژنتیکی با ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) مرتبط است که از هر سه مرگ یک نفر منجر شده است. با این حال، هنوز هیچ خطری برای افراد از NeoCov وجود ندارد. بنابراین NeoCov چیست و آیا دلیلی برای نگرانی وجود دارد؟
همه آنها متعلق به گروهی از ویروس ها هستند که به عنوان ویروس کرونا شناخته می شوند. صدها ویروس کرونا وجود دارد که بیشتر آنها در میان حیواناتی مانند خوک، شتر، خفاش و گربه در گردش هستند. برخی از کروناویروس‌ها می‌توانند انسان را آلوده کرده و علائم خفیف شبیه سرماخوردگی ایجاد کنند.

تنها سه کروناویروس علائم جدی در انسان ایجاد می‌کنند: سندرم حاد تنفسی (SARS)، که در سال 2002 ظاهر شد و منجر به یک نوع بسیار مسری و بالقوه تهدید کننده ذات‌الریه شد. اعتقاد بر این است که نوعی از ویروس تاج، که فقط در پستانداران کوچک رایج است، جهش می یابد و به آن اجازه می دهد انسان را آلوده کند.

با توجه به سیاست ایزوله سازی افراد مشکوک به این بیماری و غربالگری تمامی مسافرانی که با هواپیما سفر می کنند، از سال 2004 مورد جدیدی از سارس مشاهده نشده است.

سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) اولین بار از شتر به انسان منتقل شد. این ویروس برای اولین بار در سال 2012 شناسایی شد و همچنان باعث شیوع گسترده و موضعی می شود. مرگ می تواند با تب و سرفه شروع شود و منجر به ذات الریه و مشکلات تنفسی شود.

ویروس COVID-19: ویروس SARS-CoV-2 باعث ایجاد ویروس کرونا 2019 (یا COVID-19) می شود. این ویروس برای اولین بار در دسامبر 2019 در چین شناسایی شد و در 11 مارس 2020 توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام شد.

ویروس NeoCov اولین بار در سال 2011 شناسایی شد و مشخص شده است که گونه ای از خفاش به نام Neoromicia را آلوده می کند که در بخش هایی از آفریقا شایع تر است. NeoCov برای آلوده کردن انسان شناخته نشده است. با این حال، دانشمندان در چین که آن را مطالعه کردند، هنگامی که اعلام کردند NeoCov می‌تواند انسان‌ها را در آینده آلوده کند، وحشت گسترده‌ای ایجاد کردند. تحقیقات روی ویروس هایی که پتانسیل انتقال بین حیوانات و انسان ها را دارند همیشه ارزشمند است، اما در شرایط آب و هوایی کنونی ضروری است که نگران آن نباشیم.

این مطالعه نشان می‌دهد که NeoCov می‌تواند به گیرنده‌های خارجی سلول‌های خفاش به نام گیرنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE2) متصل شود تا وارد شود و باعث عفونت شود. ACE2 یک پروتئین گیرنده از انواع مختلف سلولی است که نقطه ورود کروناویروس ها را برای اتصال و ورود به بدن فراهم می کند. اگرچه گیرنده های ACE2 در سلول های انسانی نیز وجود دارند، اما با گیرنده های ACE2 در خفاش ها متفاوت هستند و NeoCov قادر به اتصال به آنها و آلوده کردن انسان ها نیست.

با این حال، ادعا می شود که با جهش مناسب، NeoCov به طور بالقوه می تواند به انسان سرایت کند. محققان یک جهش واحد را در دامنه گیرنده NeoCov مورد نیاز برای دستیابی به این رویداد شناسایی کرده‌اند، اما این تنها در آزمایشگاه امکان‌پذیر است. با توجه به شباهت ژنتیکی آن به عطارد، او این نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده است که اگر این بیماری انسان ها را مبتلا کند، میزان مرگ و میر مشابه یک در سه خواهد داشت، اما همه اینها حدس و گمان است و در زندگی واقعی مشاهده نمی شود. محققان همچنین دریافتند که آنتی بادی های MERS یا COVID-19 ویروس NeoCov را خنثی نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید