نکاتی از سفر رئیس جمهور روسیه به ایران / از استقبال دیپلماتیک ایران تا تغییر رفتار روسیه در مراسم


زمان: 12:11 صبح
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884519

رئیس جمهور روسیه روز گذشته سه شنبه 7 تیرماه برای شرکت در نشست سه جانبه با همتایان ایرانی و ترکیه ای خود در چارچوب مذاکرات آستانه برای حل دیپلماتیک مسائل سوریه به تهران سفر کرد و این دیدار حاوی نکات مهمی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس جمهور روسیه دیروز سه شنبه 7 تیرماه برای شرکت در نشست سه جانبه با همتایان ایرانی و ترکیه ای خود در چارچوب مذاکرات آستانه در خصوص راه حل دیپلماتیک مسائل سوریه عازم تهران شد و در این دیدار با مقامات این کشور دیدار و گفت و گو کرد. مقامات ما

بررسی دیدارهای مقامات ایران و روسیه در یک سال گذشته نشان می‌دهد که دو کشور همکاری نزدیک‌تر و گسترده‌تری را در دستور کار خود قرار داده‌اند و عملاً از مجاری رسمی و دیدارهای دیپلماتیک این کار را انجام می‌دهند. سفر جناب آقای رئیسی رئیس جمهور ایران به روسیه در دی ماه 1400، دیدار ولادیمیر پوتین با رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس سران خزر در عشق آباد در تیرماه 1401 و همچنین سفر آقای . قالیباف، رئیس شورای اسلامی روسیه در بهمن ماه 1399، نشانه های عزم راسخ و نشان دهنده اراده برای نزدیک شدن بیشتر مقامات دو کشور است. سفر اخیر پوتین به تهران حاوی نکات زیر بود:

1. رئیس جمهور روسیه در سال های اخیر روال سفرهای خارجی را به گونه ای تنظیم کرده بود که مستقیماً بدون پذیرایی در فرودگاه به دیدار رهبران می رفت، اما این بار با تشریفات اعلام شده از سوی ایران، مراسم به طور کامل مدیریت شد. توسط طرف ایرانی و طراحی شده توسط تهران

2. وزیر نفت ایران به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه به استقبال پوتین در فرودگاه رفت و رئیس جمهور روسیه که معمولاً اجازه پذیرایی در فرودگاه را نمی دهد (20 روز پیش در ترکمنستان سوار ماشینش شد. پس از پیاده شدن از هواپیما)، روی فرش قرمز ایستاد و با وزیر نفت صحبت کرد.

3. پوتین برخلاف سفرهای قبلی خود و البته مانند روسای جمهور سایر کشورها که پس از ورود به فرودگاه مستقیماً نزد رئیس جمهور می روند، مستقیماً از فرودگاه به دفتر رئیس جمهور رفت تا با رئیس جمهور صحبت کند. دقیقا طبق پروتکلی که در کاخ کرملین انجام شد.

4. پس از یک ساعت ملاقات حضوری، روسای جمهور ایران و روسیه در حالی که در حیاط دفتر ریاست جمهوری قدم می زدند به گفت وگوهای خود ادامه دادند و پوتین برخلاف روال معمول سوار بر خودروی رئیس جمهور ایران شد و او را همراهی کرد. یکدیگر (نه ماشین شخصی رئیس جمهور). روسیه به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند.

5. تشریفات دفتر رهبری کاملاً برای دیدار یک مقام ارشد ایران با یک مقام خارجی طراحی شده بود. خود نصب پرچم ایران و همچنین رعایت فاصله پروتکلی برای ولیعهد در هنگام سخنرانی رهبری از نمادهای جدی این دیدار بود.

6. رهبری در دیدار با پوتین به شدت در مورد موقعیت یک شریک استراتژیک صحبت کردند و همچنین راهبردهایی را برای پیشبرد منافع ملی کشورها خطاب به طرف روسیه پیشنهاد کردند. به نظر می رسد روسیه همانطور که به نیروی هوایی ایران در سوریه تبدیل شده است، نقش مهمی در انتقال نظم بین المللی ایفا می کند.

7. پوتین در پایان این اجلاس در آستانه و برگزاری نشست خبری با حضور بیش از 150 خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از سراسر جهان، از نمایشگاه فرش های نفیس ایرانی بازدید و در ضیافت شام رئیس جمهور این کشور شرکت کرد.

8. روابط ایران و روسیه اغلب در شرایط خاص این سفرهای دیپلماتیک حاشیه‌ها و ماجراهایی پیدا می‌کند، نگاه دقیق و گزارش میدانی از آنچه در حال رخ دادن است، می‌تواند تحلیل بهتری از شرایط ارائه دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید