نگاهی به آداب عزاداری محرم در آذربایجان/ از مراسم «کاشت» تا «شخصی»


ساعت: 08:37
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886416

شور و شوق حسینی خیابان ها و بازارها را فرا گرفته است و این را از بنرها و پرچم هایی که مردم در سطح شهر به اهتزاز درآورده اند پیداست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آروم نیوز، محرم دوباره فرا رسید و همه جا عزاداری بود، پرچم ها و پرچم ها در شهرها و روستاها برافراشته شد و امام حسین (ع) و یارانش در ماتم بودند.

شور حسینی همه جا را فراگرفته است، این شور از چند روز مانده به ماه محرم در گوشه و کنار شهر دیده می شود. و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران بزرگوارش نشان دهند.

کم کم دسته های عزاداری هم تشکیل شد; اشک‌ها انبوه می‌آیند و زنجیر اره‌های برقی از آسمان تا حسینیه دل و از آنجا به نفس‌های تنگ غروب می‌آیند.

ماه محرم مانند همه روزها و مناسبت های سال در نقاط مختلف کشورمان آداب خاصی دارد به طوری که در آذربایجان و منطقه میاندوآب است.


«قرار دادن» و اعلام عزای حسینی

اولین آیین ویژه ماه محرم الحرام که در آستانه فرارسیدن ماه محرم در آذربایجان و میداندوآب برگزار می شود، آیین «غوطه» یا اعلام عزای حسینی است.

معمولاً در طول سال به جز ماه های محرم و صفر، دسته های عزاداری در منازل و تقی ها برپا می شود. اطلاعیه ترحیم حسینی برگزار می شود.

آیین تشتهازی یکی از سنت های مردم آذربایجان به ویژه اردبیل است و هر ساله در آستانه ماه محرم در میاندوآب با حضور خوانندگان معروف اردبیلی برگزار می شود.

در این آیین کاسه نماد آب کربلا و آب نماد نهری است که با امام حسین (ع) و یارانش همراه است.


5fecbea3 de7e 4bc3 91e2 73f0f1d76ad0 خبر خاکستری

در آیین کاسه گذاشتن و زنجیر بستن و سینه عزا و حمل علم عزا، به یاد تشنه‌گان کربلا، سطلی را پر از آب کرده و آن را با کاسه‌های برنزی یا مسی که معمولاً روی آن حمل می‌شود، حمل کنید. شانه های ریش سفید پوستان هر ربع را به مسجد می برند و پس از دور زدن مسجد، گلدان ها را در جای خود قرار می دهند و پر از آب می کنند و دعاهای مخصوصی خوانده می شود.


علوم پایه

علم‌سازی یکی از آیین‌های سنتی منطقه آذربایجان است که در روز سوم محرم الحرام برگزار می‌شود و هیئت‌های عزاداری در نقاط مختلف شهر و در میادین با مراسمی خاص پرچم‌های بزرگ اهتزار را به نام علمدار کربلا حمل می‌کنند.

این مراسم با استقبال گسترده و باشکوه مردم برگزار می شود و در واقع آغاز مراسم عزاداری و حضور دسته های عزاداری در خیابان هاست و بانوان شهر به آنجا رسیده و به عزاداری می پردازند.


سفره ی صدقه و نذری چید

در ایام محرم به ویژه در دهه اول و در روز تاسوعا و عاشورا مانند همه مناسبت های مذهبی سال، سفره حضرت سیدالشهدا (ع) در مساجد و مساجد پهن می شود و مردم از این سفره مبارک .

بیشتر غذای تهیه شده آبگوشت یا برنج است که با خورش های مختلف برای پذیرایی از عزاداران سرو می شود.

البته برخی نیز ترجیح می دهند مواد غذایی را در ظروف یکبار مصرف بین مردم نقاط مختلف شهر توزیع کنند.

علاوه بر این مشکل، اهدای غذا، شیر، شربت و شله زرد، بستن پارچه بر پرچم های عزاداری و اهدای خون به بیماران نیازمند از دیگر احسان و نذورات مورد ستایش در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله است. حسین (ع).


مراسم شیرخوارگان حسینی به یاد طفل شش ماهه کربلا

مراسم شیرخوارگان حسینی هر سال در اولین جمعه ماه محرم برگزار می شود و مراسمی است که به یاد طفل شش ماهه کربلا برگزار می شود و در آذربایجان نیز اینگونه است.

در این آیین که با استقبال گسترده مردم مواجه شده است، مادران کودکان شش ماهه خود را به یاد نوزاد در دشت کربلا به مساجد، حسینیه ها، مساجد و امامزادگان می برند و ضمن شرکت در مراسم، گریه می کنند. برای مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش.


شخصیت

در این نوع عزاداری گروهی از مردان از پیر و جوان گرفته تا میانسال و کودک در کنار هم می ایستند و طول خیابان و محله را در صف های طولانی طی می کنند.

در این نوع عزاداری ها عصایی که نماد شمشیر است در دست می گیرند و به این معناست که این افراد در کربلا از امام حسین (ع) یاری می طلبند و به زبان محلی به آن عطا کرده اند. نامی که نشان دهنده همان شاه حسین است.


091270a2 7bc9 4ae9 b63a 1373c6a32bc6 خبر خاکستری


قربانی را ذبح کنید

قربانی یکی دیگر از آداب ویژه محرم در آذربایجان و خاورمیانه است که معمولاً مردم برای انجام نذورات خود انجام می دهند.

ذبح و قربانی کردن حیوانات معمولاً در جلوی گروه ها برای زنجیر زدن و بریدن سینه ها انجام می شود و به ویژه صبح روز تاسوعا ذبح قربانی در نقاط مختلف بیشتر به چشم می خورد.


زیارت قبور و قبر شهدا

هیئت های مختلف عزاداری میاندوآب طبق روال هر سال به سبک سنتی و با نظمی خاص در بعدازظهر روز تاسوعای حسینی بر سر مزار شهدا حضور یافته و به عزاداری می پردازند.

مرثیه ها و نوحه هایی که در دسته های عزاداری خوانده می شود به زبان ترکی آذربایجانی و به همان لحن و سبک قدیم است و در همین حین دسته هایی از دسته های عزاداری در محل معینی جمع می شوند و شروع به خواندن و خواندن ترانه می کنند.


بازدید از منزل مرحوم

منزل متوفی، خانه مریض، گلزار شهدا و قبرستان از دیگر مکان هایی است که دسته های عزاداری در آن حضور دارند.

پوشیدن لباس مشکی تا روز اربعین حسینی ادامه دارد و عده‌ای نیز پارچه‌های مشکی را تا روز اربعین حسینی بر سر می‌بندند.


مانند خواندن و ایجاد مجلس ترتیل

این یکی از آیین های مردم میاندوآب در روز عاشورا و به ویژه در ایام محرم و صفر است که در این شهر و روستاهای تابعه آن برگزار می شود.

در این مراسم برخی از وقایع واقعه عاشورا در سوگ امام حسین (ع) و یارانش در روز عاشورا قرائت می شود.

در روزهای سیزدهم و هفتم ماه محرم و همچنین در اربعین حسینی در برخی مناطق بر اساس ایام تجمعاتی همراه با تعزیه خوانی برگزار می شود.

عزاداری و گریه بر مصیبت های امام حسین (ع) تنها هدف از برگزاری مراسم در ماه محرم نیست، بلکه این عزاداری ها اهداف بزرگی از جمله تقویت روحیه استکبار ستیزی، افزایش بصیرت، حفظ مکتب و… دارد. شریعت ائمه، تزکیه نفس، معرفی اهل بیت معصوم علیهم السلام به عنوان الگوی مسلمانان، وحدت امت اسلامی، معرفی اسلام واقعی به جهانیان، کسب معنویت و تربیت معارف دینی و… که می تواند بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را حل کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید