نگاهی به آداب و رسوم یزیدیان در شب های قدر


ساعت: 12:27
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823139

مردم دارالعباده یزد همزمان با آغاز شب های قدر مانند سایر نقاط کشور با آداب و رسوم خاص خود در این شب های خجسته عزاداری می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ؛ مردم استان دارالعباده یزد در این شب ها با آداب و رسوم خاصی همزمان با شب های قدر در نوزدهم ماه مبارک رمضان عزاداری می کنند، هرچند در دو سال اخیر به دلیل گسترش تاج و شرایط خاص در کشور. برگزاری آن مانند گذشته مقدور نبود اما با افت آمار تاج کشور و تصمیم ستاد ملی تاج در سال جاری شاهد برگزاری شب های قدر در مساجد با شور و نشاط گذشته خواهیم بود.

قرائت قرآن، قرائت دعای 100 رکعتی، قرائت دعای مجیر و جوشن کبیر و غیره. شب های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان از جمله برنامه های اجرا شده توسط عزاداران در شب های احیا در مجلس عبادت است.


ff097b11 9a75 416f ac5f bc7d8b6ff908 خبر خاکستری

مراسم ویژه دیگری نیز در استان یزد وجود دارد که برخی از آنها از قدیم الایام انجام می شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.


احیا در شب های قدر

مردم یزد در شب های قدر در سراسر کشور و در اکثر مساجد بزرگ شهر مانند مسجد جامع، مسجد امیر چگمک، مسجد برخوردار، مسجد ریگ، مرکز خرید اسماعیل، مسجد اسماعیل، مسجد فرت، مراسم احیاء برگزار می کنند. مسجد شیخ حداد، مسجد صاحب الزمان یا مساجدی که برای آن قداست خاصی دارند، مانند مسجد کول حوالهی و مسجد یعقوبی، این مراسم در غیر این صورت در مساجد نزدیک محل سکونت آنها برگزار می شود، قرآن تلاوت می شود و دعاهای خاصی مانند دعای توسل، دعای جوشن کبیر، ابوحمزه تملی، دعای مجیر، عبادت عاشورا و مناجات هفت قله خوانده می شود.


کلاس بالا در مساجد

در برخی مساجد تسبیحهای هزار دانه بود که به یاعلی ختم می شد و قبل از آن در چهار عصر جمعه دعای ویژه ای خوانده می شد و اشعاری از قبیل یا الله العالمین در را باز کرد یا امیرالمومنین علیه السلام در را باز کرد. در / مشکلی است من / با باز کن هر دو انگشت یدالله و من هم بلند فریاد زدم / یاد امیرالمؤمنین / امیرالمومنین / امیرالمومنین / ای ملک الناس / دلهای ناراضی ما را شاد کن و تو را بخوان. خواهی فهمید / یا حضرت مرتضی علی ادرکنی «برای استعانت از مولای متقیان علی (ع) خوانده شد.


c1ca282b f29e 461e abd6 8c009c7544d8 خبر خاکستری

در آن شب ها چاوشی برنامه دیگری بود که تقریباً دو قسمتی یا گروهی بود، به طوری که یک نفر چاوشی بود و بقیه در جمع او را همراهی می کردند و شعر می گفتند. در پاسخ گفتند یا علی یا علی و سپس شعرهایی مانند «اگر نمی توانی بگوی علی یا علی از شر بترس و بگو یا علی اگر فقیر هستی بگو علی اگر نصف شدی». مرده بگو علی.» یا گروه آخر هر بیت.» گفتند یا علی یا علی.


خواندن در پناهگاه کانبر

مراسم دیگر کنبر خوانی است و این مراسم از شب نوزدهم تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برگزار می شود و هم اکنون کم و بیش در محله های یزد برگزار می شود. معبد کنبر نماد ضربت خوردن حضرت علی (ع) است که به صورت نمادین توسط زنان در خانه ها خوانده می شود و هیچ مرد و پسری نباید در این مراسم شرکت کند.

مردی که نقش کنبر را بازی می کرد کلاه مخصوص درویشی بر سر داشت و لباس سفیدی که نماد دوستی و پیروی از امام علی (ع) است به تن داشت و با خواندن اشعاری در رثای حضرت علی (ع) وارد مجلس شد. و مردم شروع به گریه کردند.

یک نفر نقش حضرت زینب (سلام الله علیها) را بازی می کرد و لباس بلند سفید یا گاهی مشکی می پوشید، نفر دیگر نقش ام کلسم دختر امام علی (ع) یک و نفر دیگر نقش نعمان را بازی می کردند. جراح پزشك اين امام و هر كدام با تلاوت آيات وارد مجلس شدند و به نوعي نحوه شهيد بودن ايشان را نشان دادند.


سفره های افطاری ساده پهن کنید

در این شب ها به نیازمندان، فقرا و یتیمان افطاری ساده با نان و پنیر و خرما داده می شد. پس آجیل را در سینی های بزرگ می ریزند و با سلام و درود از سوی زنان پرهیزکار تمیز می کنند و اضافی آن را در آب روان می ریزند و بین دو نماز آجیل بین مردم تقسیم می شود و مردم با گرفتن آجیل صلوات می فرستند.


40300d38 f8b3 4658 b60b 1a2befd4e0cb خبر خاکستری

در این شب ها غذاهای مخصوصی تهیه می شد مثلاً در منطقه هرآباد یزد در این سه شب غذاهای گوشتی به عنوان گوشت چرخ کرده که مخلوطی از گوشت آب پز و سیب زمینی بود بین مردم توزیع می شد.


واژگونی نخل و تعزیه خوانی

در شهرستان تفت شب بیست و هفتم مراسم نخل گردانی در حسینیه شاه ولی و در بیست و یکمین روز از ماه مبارک رمضان در حسینیه مهریز برگزار شد و اکنون این مراسم در این مراسم مردم تابوت نمادین امام علی (ع) را همراه با ضرب و شتم به سینه و احتمال برداشتن کف دست از حسین به امامزاده مهریز منتقل کردند و ابن ملجم را مجازات کردند.


431f4f38 6c15 4d6f a11a 012ebaac11c0 خبر خاکستری

انتهای پیام/ خ

دیدگاهتان را بنویسید