نگاهی به دلار در آن سوی مرزها؛ از برجام تا واگنر و…

نگاهی به دلار در آن سوی مرزها؛  از برجام تا واگنر و…

نرخ ارز یکی از متغیرهای اصلی اقتصاد کلان است، زیرا قیمت نسبی کالاها و خدمات را در داخل و خارج آن تعیین می کند و بر تصمیمات فعالان اقتصادی تأثیر می گذارد. اگر نرخ واقعی ارز در سطح تعادلی نباشد، می تواند به سیگنال های اقتصادی اشتباه منجر شود. یک استراتژی توسعه مناسب باید شامل سیاست هایی برای حفظ نرخ ارز در سطح تعادل باشد. نوسانات نرخ ارز به عنوان انحراف نرخ ارز از سطح تعادل آن تعریف می شود. چنین ناهماهنگی احتمالاً به بحران ارزی کمک می کند. بسیاری از کشورها مانند مکزیک (1994-1995)، روسیه (1998)، برزیل (1999)، ترکیه (2001) و آرژانتین (2002)، بحران‌های ارزی را تجربه کردند که توسعه آنها را متوقف کرد. بحران ارز زمانی رخ می دهد که تقاضا برای ارز خارجی به میزان قابل توجهی بالا باشد و تقاضای سفته بازی منجر به کاهش شدید ارزش پول ملی شود. اگرچه هر بحرانی تحت شرایط خاصی رخ می دهد، اما مطالعات نشان می دهد که عدم تعادل نرخ ارز می تواند بحران های ارزی را پیش بینی کند.

قیمت دلار با 120 درصد افزایش به بیش از 50 هزار تومان در کمتر از 2 سال پس از انتخاب رئیس جمهور از 23400 تومان در اردیبهشت 1400 به بیش از 50 هزار تومان رسید. دولت سیزدهم با وجود اینکه ادعا می کرد حذف ارز ترجیحی باعث کاهش قیمت ارز می شود، سومین شوک قیمتی ارز (به دنبال شوک های سال های 1397 و 1399) را ایجاد کرد. در همین رابطه احسان سلطانی کارشناس اقتصادی در صفحه توئیتر خود نوشت: افزایش 95 درصدی قیمت ارز آزاد، افزایش 580 درصدی قیمت مواد اولیه غذایی و کشاورزی وارداتی و 52 درصدی قیمت وارداتی. مواد اولیه و محصولات واسطه ای برای تولید در یک سال اخیر. تا آوریل 1402، ابرتورم 1402 به دنبال خواهد داشت.

ریشه افزایش تورم

عوامل متعددی باعث رشد فزاینده نرخ ارز در ایران طی سال گذشته شده است. اولاً ایران در چهار دهه به جز چهار سال همیشه تورم دو رقمی داشته است. عوامل متعددی از تحریم‌های اقتصادی گرفته تا گام‌های نادرست در سیاست‌گذاری مانند سیاست پولی بیش از حد انبساطی، در افزایش نرخ تورم ایران در سال‌های اخیر نقش داشته است. در این میان یکی از عوامل اصلی کسری بودجه هنگفت دولت است که دولت را مجبور به اقداماتی از جمله فروش دارایی های عمومی کرده است. با این حال، تورم بالا در کشور نمی تواند افزایش سریع نرخ ارز در چند ماه گذشته را توضیح دهد، زیرا تورم به اندازه نرخ ارز افزایش نمی یابد.

به عبارت دیگر، تورم تغییرات بلندمدت نرخ ارز را بهتر از تغییرات کوتاه مدت توضیح می دهد. همچنین باید توجه داشت که افزایش نرخ ارز احتمالاً تورم را افزایش می دهد زیرا کالاهای وارداتی گران تر هستند. با این حال، به دلیل سوء مدیریت و سیاست های نادرست، بانک مرکزی در سال های اخیر برای مهار تورم تلاش کرده است. اما بعید است که ایران کاهش مداوم نرخ ارز را تجربه کند.

علاوه بر این، عوامل اقتصادی به تنهایی نمی توانند بحران کنونی بازار ارز را حل کنند. ساختار اقتصادی کشور، مشکلات مستمر اقتصادی ناشی از سیاستمداران ایرانی در طول زمان و مهمتر از آن بحران در سیاست داخلی و خارجی ایران از عوامل این مشکلات است. به گفته کارشناسان، اگرچه روند صعودی نرخ ارز برای مدتی کند یا متوقف می شود، اما با توجه به وضعیت اقتصاد، افزایش نرخ ارز اجتناب ناپذیر است که تنها مشکلات مردم را افزایش می دهد.

بازار ارز منتظر توافق است

هادی حکشناس، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «توسعه ایران» اظهار کرد: بر اساس آمار خرداد ماه، نرخ تورم و ماهانه کاهش یافته است که نشانه مثبتی برای کنترل شاخص های پولی است. اگر آمار تورم مرکز آمار در ماه های آینده ادامه پیدا کند، طبیعتاً می توان گفت که بانک مرکزی راهبرد درستی را انتخاب کرده و این موضوع بر بازار ارز نیز تاثیرگذار خواهد بود. اما قیمت دلار به توافقات سیاسی و مذاکرات در حال انجام در کشورهای همسایه و اروپایی بستگی دارد، یعنی در صورت حصول نتیجه مثبت، نرخ دلار نه تنها افزایش نمی یابد، بلکه همه انتظار دارند به طور متوسط ​​20 درصد کاهش یابد. .

تا زمانی که تحولات اساسی در بازار ارز رخ ندهد، تاثیر عوامل سیاسی موقتی خواهد بود و حتی اتفاقاتی مانند رویدادهای داخلی روسیه و تحرکات گروه واگنر نیز می تواند بر دورنمای بازار ارز ایران تاثیر بگذارد. بنابراین دیروز شاهد افزایش جزئی نرخ ارز بودیم

وی ادامه داد: بنابراین هرگونه تغییر در بازار ارز منوط به مذاکرات سیاسی و احیای برجام است. اگر تنش سیاسی بین ایران و آژانس انرژی اتمی کاهش یابد، انتظار افت بازار وجود دارد، اما به دلایلی طولانی شدن این مذاکرات نتیجه معکوس خواهد داشت. به عنوان مثال زمانی که مذاکرات با عربستان آغاز شد نرخ دلار 60 هزار تومان بود که امروز تقریبا 50 هزار تومان معامله می شود.

این کارشناس اقتصادی درباره عملکرد رئیس کل بانک مرکزی نیز گفت: در دو سال اخیر بانک مرکزی دو رئیس داشته و طبیعتا عملکرد فرزین در مقایسه با صالح آبادی بهتر است. با این حال، سیاست های پولی باید منتظر ماند و مراقب بود.

محاسبه دلار بر اساس تورم

همچنین پیمان مولوی کارشناس اقتصادی درباره روند بازار ارز به «توسعه ایران» گفت: بازار ارز فارغ از بحث هایی که در فضای مجازی وجود دارد مبانی و اصولی دارد. آنچه در ایران اتفاق می افتد کاهش ارزش ریال است و تا زمانی که در اقتصاد ایران تورم وجود داشته باشد، کاهش ارزش ریال ادامه خواهد داشت. اما سوال اینجاست که این کاهش ارزش ریال با چه سرعتی اتفاق می افتد به عنوان مثال اگر تورم در اقتصاد ایران 35 درصد باشد میانگین موزون 365 روزه دلار تقریباً 49000 تومان است، اگر نرخ تورم سالانه کشور باشد. 45 درصد، میانگین موزون ارزش دلار تقریباً است. 52 هزار تومان می شود. اما اگر تورم به 55 درصد برسد، میانگین وزنی دلار نیز به 56 هزار تومان می رسد.

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین مولفه ای که باعث کاهش ارزش ریال می شود تورم است و تا زمانی که نرخ تورم کنترل نشود، کاهش ارزش پول ملی ادامه دارد. همچنین اگر پول بلوکه شده آزاد و در دسترس کشور باشد، در کوتاه مدت می توان نرخ ارز را کاهش داد، اما در بلندمدت تا زمانی که تورم وجود نداشته باشد، نمی توان کاری برای کاهش ارزش کشور انجام داد. واحد پول. به نظر من متوسط ​​نرخ دلار در سال 1402 با تورم 45 درصدی حدود 50 تا 52 هزار تومان با 10 درصد نوسانات بالا و پایین خواهد بود.

در نتیجه می توان فرض کرد که تا زمانی که تغییرات اساسی در بازار ارز رخ ندهد، تأثیر عوامل سیاسی موقتی خواهد بود و حتی رویدادهایی مانند رویدادهای داخلی روسیه و تحرکات گروه واگنر نیز می تواند بر روی آن تأثیر بگذارد. چشم انداز بازار ارز ایران بنابراین دیروز شاهد افزایش جزئی نرخ ارز بودیم.

بنابراین تا زمانی که اقدامات اساسی مانند تقویت عرضه یا ساماندهی تقاضا در بازار فارکس صورت نگیرد، اقدامات روانی تاثیر ناچیز و نوسانی بر بازار خواهد داشت. همانطور که خبرهای مثبتی مانند احیای برجام می تواند اثر کاهنده ای بر بازار داشته باشد، هرگونه تحولی مانند اقدامات واگنر در روسیه برعکس خواهد بود و تأثیر منفی بر بازار خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید