درخشش غرور آفرین سینمای ایران در آن سوی مرزها


ساعت: 09:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896697

سال ها از روز تولد سینمای ایران می گذرد و این هنر جادویی توانسته است بارها نام ایران و ایرانی را در خارج از مرزها و جشنواره های معتبر سینمایی بر سر زبان ها نگه دارد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهمترین عناوین در هر زمینه کاری همواره برای مخاطبان آن حوزه جذاب و جالب بوده است، به خصوص به دلیل هنر. سینما لازم به ذکر است که این زمانی است که به نوشتن هیجان مضاعفی می بخشد.

سینمای ایران در طول سال‌هایی که از تولدش می‌گذرد، با اولین‌ها و برترین‌ها، به‌ویژه این یکی، مواجه بوده است افتخار و احترامابعاد بین المللی نیز پیدا کرده اند. به بهانهروز سینما» رفتیم سراغ جوایز مهم، معتبر و بین المللی که برای اولین بار به سینماگران ایرانی داده شد.


9f977456 9ee6 40d5 ab2f 01318f0f375e خبر خاکستری


خرس طلایی و نقره ای در دستان سینمای ایران

جشنواره فیلم برلین یکی از معتبرترین و قدیمی ترین جشنواره های فیلم در جهان و اروپا است که هر ساله در برلین آلمان برگزار می شود و دو جایزه خرس طلایی و نقره ای از مهم ترین جوایز آن است که یک خرس طلایی برای “خوب ترین فیلم” است. جایزه بهترین فیلم کوتاه و یک عمر دستاورد هنری و خرس نقره ای به سایر حوزه های سینمایی اهدا می شود.

اولین جایزه رسمی و مهم بین المللی سینمای ایران در سال 1354 توسط سهراب شهید الطلحی به خانه آورده شد. او برنده خرس نقره ای بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم برلین برای زندگی بی جان. دو سال بعد این جایزه دوباره به پرویز کیمیاوی برای کارگردانی فیلم «باغ سنگی» رسید. اگرچه بهمن قبادی در سال 1384 برای اولین فیلمش «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» برنده خرس شیشه‌ای این جشنواره شد، اما خرس طلایی این جشنواره برای اولین بار در سال 1390 به اصغر فرهادی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» اهدا شد. قبل از خرس طلایی برلین، فرهادی برنده خرس نقره ای بهترین کارگردانی در برلیناله 2008 برای فیلم درباره الی بود.


97d99449 2b21 49a0 8914 c4c3b65a2483 خبر خاکستری


دو نخل طلایی برای فروشنده

جشنواره فیلم کن فرانسه نیز از دیگر جشنواره های معتبر بین المللی و اروپایی است که سهم کشورمان در این جشنواره مثمر ثمر است و نام کن یادآور خاطرات شیرینی برای سینماگران ایرانی است. «نخل طلایی» جایزه معتبر این جشنواره است که به بهترین «فیلم، فیلم کوتاه، بازیگران و زنان، کارگردانی و فیلمنامه» تعلق می گیرد.

جعفر پناهی برای اولین بار در سال 1995 برای فیلم بادکنک سفید برنده جایزه دوربین طلای جشنواره کن شد. اما جایزه مهم این جشنواره، نخل طلای کن، اولین بار در سال 1376 برای فیلم طعم گیلاس به عباس کیارستمی تعلق گرفت. بهمن قبادی در سال 1379 برای فیلم «زمانی برای مست اسب‌ها» بار دیگر برنده دوربین طلایی این جشنواره شد. اما سال ۱۳۹۵ سال طلایی سینمای ایران در این جشنواره بود. سالی که نخل طلای کن دو بار با افتخار به سینماگران ایرانی اهدا شد. اصغر فرهادی برای فیلمنامه «فروشنده» و شهاب حسینی برای بازی در این فیلم در همان سال دو «نخل طلا» را وارد سینمای کشورمان کردند.


ca95a5d6 6d26 40f0 a8d0 fe00557a4ee9 خبر خاکستری


آفاق ونیز به نام ایرانیان

ایتالیا به همراه فرانسه و آلمان سال هاست که جشنواره فیلم ونیز را هر ساله برگزار می کند و با اهدای جایزه شیر طلایی به برندگان این جشنواره جهانی را به شهرت رسانده است. علاوه بر بخش رقابتی و اصلی این جشنواره، بخش‌های دیگری مانند افق‌های ونیز جوایزی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد.

شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز برای اولین بار در سال 2000 به جعفر پناهی برای فیلم دایره رسید. کامبوزیا پراتوی فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشت و مانند سایر آثار پناهی اجازه اکران به آن داده نشد. اما در بخش «افق» این جشنواره که به فیلم‌هایی با گرایش‌های جدید در دنیای سینما اختصاص دارد، فیلم «بدون تاریخ» ساخته وحید جلیلوند در سال ۲۰۱۸ برنده دو جایزه بهترین کارگردانی برای جلیلوند و بهترین فیلم مکمل شد. بازیگر نوید محمدزاده. این اتفاق و جایزه امسال برای هومان سیدی و آخرین اثرش در بخش افق اتفاق افتاد و او جایزه بهترین فیلم این بخش را برای جنگ جهانی سوم و محسن ثنابنده برای همین فیلم درباره سهم ایرانیان برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شدند. سینما در جشنواره ونیز قابل توجه خواهد بود.


e844f6b8 9733 4398 90ba 28e5f6d2ee8b خبر خاکستری


فیگورهای طلایی اسکار در خانه فرهادی

اما شاید مهمترین و معتبرترین جایزه سینمای ایران در بخش بین الملل مربوط به جشن اسکار باشد. جایی که این شادی برای اولین بار با فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در سال 1392 و بهترین فیلم خارجی زبان اهدا شد و این مهم در سال 95 با فیلم «فروشنده» برای فرهادی تکرار شد. و سینمای ایران قبل از فرهادی، فیلم بچه های بهشت ​​ساخته مجید مجیدی در سال 1998 موفق شد از میان 5 فیلم، آخرین نامزد اسکار در این بخش باشد.


بیشتر بخوانید؛


جنگ جهانی سوم به اسکار چشمک می زند. نماینده سینمای ایران خواهد بود؟!


آخرین فرصت ارائه سینمای ایران به اسکار

دیدگاهتان را بنویسید