نگرانی از نشت انبوه مواد سمی پس از بمباران کارخانه شیمیایی لوهانسک

زلنسکی سه شنبه شب به خبرگزاری فرانسه گفت: «با توجه به تولید مواد شیمیایی در مقیاس بزرگ در سیوورودسک، حملات ارتش روسیه در آنجا، از جمله بمباران هوایی کور، کاملاً جنون آمیز است».

سری هایدا، فرماندار منطقه لوهانسک، عکسی از یک ابر نارنجی بزرگ بر فراز سیورودونتس منتشر کرد و از ساکنان خواست که در خانه بمانند و ماسک ضد گاز یا، اگر در دسترس نیست، ماسک ساده بپوشند.

حیدا اعلام کرد؛ بیشتر سیویرودونتسک تحت کنترل روسیه است. با این حال، وی افزود که درگیری های شدید ادامه دارد و شهر به طور کامل محاصره نشده است.

این شهر در 145 کیلومتری جنوب مرز روسیه، در منطقه لوهانسک، آخرین قلمرو تحت کنترل اوکراین واقع شده است. دونباس از مناطق لوگانسک و دونتسک تشکیل شده است.

در همین حال، مقامات اوکراین اطلاعات جدیدی را برای تحقیق در مورد جنایتکاران جنگی روسیه ارائه کرده اند.

ایرینا وندکتوف، دادستان کل اوکراین، گفت که خدمات او تاکنون حدود 15000 تحقیقات جنایی مرتبط با جنگ را آغاز کرده و بیش از 500 مظنون از جمله وزیران و فرماندهان نظامی روسیه را شناسایی کرده است. وی افزود که دفتر وی آمادگی دارد تا با حدود 80 تن از آنان اقدام کند.

استونی، لتونی و اسلواکی روز سه شنبه به یک تیم تحقیقاتی بین المللی که جنایات جنگی در اوکراین را بررسی می کند، پیوستند.

هفته گذشته در اولین مورد از این دست، دادگاه اوکراینی یک سرباز اسیر روسی را به اتهام قتل یک غیرنظامی به حبس ابد محکوم کرد.

دادگاهی در اوکراین روز سه شنبه دو جنگجوی جنایت جنگی روسیه را به اتهام بمباران ساختمان های غیرنظامی مجرم شناخته و آنها را به 11 سال و نیم زندان محکوم کرد.

روسیه قاطعانه مسئولیت این جنایات را رد می کند. وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: «هیچ غیرنظامی مورد خشونت ارتش روسیه قرار نگرفته است».

دیدگاهتان را بنویسید