هدف، علاقه و پشتکار سه عامل موفقیت تحقیق / نیاز به اطلاع عموم از فعالیت های پژوهشی است

ساعت: 08:44
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792243

پژوهشگر منتخب دستگاه های اجرایی استان کرمان تاکید کرد؛

افسانه راجی زاده هدف، علاقه و پشتکار را سه عامل موفقیت خود دانست و گفت: من همیشه پیشرفت کرده ام و با این سه عامل موفق بوده ام. چون علایقم را می شناسم و سعی می کنم رشته مورد علاقه ام را کشف کنم و برای آن هدف تعیین کنم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; افسانه راجی زاده دبیر دبیرستان و پژوهشگر منتخب دستگاه های اجرایی استان کرمان دارای مدرک لیسانس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان و فوق لیسانس تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی یزد است.

راجی زاده در گفتگو با خبرنگار ما درباره علت ورود به حوزه پژوهشی گفت: با مدرک کارشناسی ارشد وارد حوزه پژوهشی شدم و با ارائه طرح و مقاله آشنا شدم؛ موضوعی که در این زمینه مطرح شد. چون تحصیلات تکمیلی مرتبط با پژوهش است و از طرفی استاد راهنما در این زمینه کمک زیادی به من کرد. چون معاونت پژوهشی دانشگاه بود و از بسیاری از دانشجویان برای فعالیت در حوزه پژوهش حمایت می کرد.

این پژوهشگر برگزیده دستگاه های اجرایی استان کرمان گفت: در دوره کارشناسی ارشد که نزدیک به سه سال برای دانشجویان پزشکی به طول می انجامد، به عنوان مدیر پروژه توانستم سه طرح پژوهشی را تالیف و اجرا کنم.

هدف، علاقه و پشتکار سه عامل موفقیت در تحقیق هستند

او هدف، علاقه و پشتکار را سه عامل موفقیت خود می داند و می افزاید: من همیشه با این سه عامل پیشرفت کرده ام و موفق بوده ام. چون علایقم را می شناسم و سعی می کنم رشته مورد علاقه ام را کشف کنم و برای آن هدف تعیین کنم.

راجی زاده با بیان اینکه دوست دارد کار پژوهشی انجام دهد و زمانی که این علاقه و هدف را داشته باشد پشتکار ایجاد می شود، گفت: وقتی انسان از انجام کاری لذت می برد، در صورت سختی ها و مشکلاتی که از این راه پیش می آید می خرد و برای حل آن تلاش می کند. مشکلات آنها و او هرگز زانو نمی زند یا عقب نمی نشیند زیرا او را دوست دارد.

این پژوهشگر برگزیده دستگاه های اجرایی استان کرمان ادامه داد: زمانی که هدف داریم و می دانیم در چه مسیری می خواهیم کار کنیم و همچنین در زمانی که علاقه وجود دارد، آن وقت تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف خود انجام می دهیم.

موفقیت محقق در سایه دانش روز به دست می آید

وی گفت: وقتی با یک فرد در مورد تحقیق صحبت می شود، بیشتر ذهن او را می توان به این موضوع معطوف کرد که این حوزه کار بسیار آسانی است که باعث می شود فرد امتیاز بگیرد. اما اینطور نیست، هر مطالعه و ساده ترین کار پژوهشی مشکلات و چالش های خاصی را به همراه دارد و به طور کلی مفهوم تحقیق به معنای به چالش کشیدن یک مسئله و تلاش برای روشن شدن و تبیین این مسئله است.

راجی زاده با بیان اینکه فردی که وارد کار تحقیقاتی می شود باید بداند که مسیر پرچالشی را طی می کند و بنابراین باید توانایی لازم را داشته باشد تا در حد امکان به راه و هدف خود ادامه دهد و به هدف خود برسد، گفت: تحقیق کار آسانی نیست، اما زیبایی است. او گفت: «مطالعه این است که فرد با موقعیتی مواجه می‌شود که باید بنشیند و فکر کند تا راه‌حل جدیدی برای مشکل پیدا کند.»

این پژوهشگر منتخب دستگاه های اجرایی استان کرمان گفت: محقق زمانی به کمال می رسد که توانایی مقابله با مشکلات را داشته باشد و آنقدر پشتکار، تلاش و پشتکار داشته باشد که با هیچ مشکلی به زانو در نیاید؛ به طوری که در صورت بروز مشکل، به زانو در نمی آید. محقق علم باید به روز باشد زیرا اگر محقق به روز نباشد نمی تواند در کارش موفق باشد.

لزوم اطلاع رسانی به مردم در مورد پژوهش

وی ادامه داد: یک محقق موفق می تواند به روز ترین موضوعات را بیابد و بتواند در کارهایی که در این زمینه انجام نمی شود خلأ پیدا کند و روی آن کار کند و این برای این موضوع مهم است. «این بستگی به این دارد که فرد چقدر مطالعه کرده باشد.

راجی زاده بیان کرد: برای ادامه پژوهش در یک جامعه و دادن نتایج خوب باید جامعه هوشیار باشد یعنی در گام اول باید در این راستا آگاه سازی کرد. وقتی بخواهیم تحقیق کنیم، نیازی به استفاده از افراد نیست و از داده های تحقیق سوء استفاده نمی شود.

پژوهشگر منتخب استان کرمان افزود: در کنار اینکه از جامعه انتظار کمک به پژوهشگران را داریم، باید اخلاق پژوهش را برای پژوهشگران تبیین کنیم تا مبادا چارچوب اخلاقی را زیر پا بگذارند و زمانی که آگاهی در جامعه و پژوهشگران شکل می گیرد. اخلاق، اعتماد شکل خواهد گرفت.

رشته تحصیلی مسیری پرشیب است

وی افزود: فردی که در حوزه پژوهشی فعالیت می کند، این حوزه به زندگی شخصی او تبدیل می شود و اگر در حوزه پژوهشی اش مشکلاتی به وجود بیاید، این مشکلات بر زندگی شخصی او تأثیر می گذارد و همچنین برای انجام پژوهش باید از مسائل دیگری مانند سفر، تفریح ​​و غیره. برای صرف زمان برای تحقیق

رجی زاده در خصوص حمایت خانواده از تحقیقات خود گفت: از زمانی که در یزد تحصیل کردم بیشتر مورد حمایت معلم قرار گرفتم و ایشان سعی کردند همه مشکلات را حل کنند. فعالیت های تحقیقاتی من از من حمایت کرد و خانواده ام از من حمایت کردند. زمانی که در یک مرکز تحقیقات پزشکی در کرمان کار می کردم.

پژوهشگر منتخب دستگاه های اجرایی استان کرمان خطاب به علاقه مندان به پژوهش با تاکید بر اینکه مسیر پژوهش مسیری پرشیب و پرشیب است، گفت: کسانی که می خواهند وارد عرصه پژوهش شوند باید بدانند که می توانند انواع مختلفی داشته باشند. مشکلات در مسیر فعالیت با خودتان روبرو شوید. پس باید به کارشان علاقه مند باشند و از کارشان لذت ببرند.

تجربه افراد با ورود به عرصه تحقیق افزایش می یابد

وی با اشاره به اینکه کار پژوهشی اقدام بسیار خوب و زیبایی است، گفت: در کار پژوهشی انسان وارد یک حوزه می شود، سوالی را مطرح می کند و برای حل این مشکل تمام تلاش خود را می کند و سوال مهمی را مطرح می کند. جواب.

راجی زاده خاطرنشان کرد: محقق باید بداند زمانی که وارد حوزه فعالیت خود می شود، تجربه و افق دید او افزایش می یابد و این تجربیات می تواند در مراحل بعدی زندگی او بسیار مفید باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید