هدف اصلی جنگ تحمیل اراده یک کشور بر کشور دیگر است


ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898884

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا هدف اصلی جنگ ها را تحمیل اراده یک دولت بر دولت دیگر دانست و گفت: این تحمیل اراده ممکن است به سقوط نظام سیاسی آن کشور و یا تصرف حکومت منجر شود. بخشی از قلمرو یا منطقه اقتصادی این کشور.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرلشکر یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سازمان بازرسی کل کشور گفت: رهبری امام (ره) و خون شهدا. دفاع مقدس راه کربلا را باز کرد و به فضل الهی جبهه مقاومت و شهدای خونین مدافع حرم همچون قاسم سلیمانی، رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و مجاهدت ملت های مسلمان در منطقه راه را باز خواهند کرد. به قدس

سرلشکر صفوی تاریخ را حلقه پیوند گذشته با آینده می داند و می گوید: امنیت ملی، پیشرفت، عدالت، تولد تحولات فرهنگی و تحولات اقتصادی در گرو تجربیات مردم از تاریخ ملل و ملل مختلف در صلح و جنگ است. و از آن درس بگیریم و به درستی به آن نگاه کنیم این مربوط به آینده است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف جهان دفاع شهید سلیمانی افزود: جنگ یکی از عناصر پایدار تاریخ بشریت است، حتی تمدن‌ها و دموکراسی‌های جدیدی که در جهان پدیدار شده‌اند نیز مانع از ادامه جنگ‌ها نشده‌اند. مثلاً اشغال، ظلم و تجاوز بیست ساله آمریکا در افغانستان مظلوم و عراق مظلوم است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: از حدود 3400 سال پیش تاکنون تنها 268 سال بدون جنگ می گذرد و حدود 120 میلیون نفر در جنگ های مختلف در قرن بیستم کشته و مفقود شده اند.

سرلشکر صفوی با یادآوری اشغال نظامی ایران در جنگ جهانی اول و دوم، تاکید کرد: ایران در جنگ جهانی اول و دوم در اشغال نظامیان بود و در زمان سلطنت بیش از دو میلیون ایرانی در جنگ جهانی اول جان باختند. احمدشاه قاجار بر اثر گرسنگی و بیماری بر اثر جنگ و اقدامات ارتش خبیث انگلیس جان خود را از دست دادند.

وی افزود: این در حالی است که ایران در هر دو جنگ اعلام بی طرفی کرده است و در جنگ جهانی دوم و اشغال ایران در شهریور 1320، نیروهای مسلح رضاخان دیکتاتور حتی یک روز دوام نیاوردند.

سرلشکر صفوی با تاکید بر اینکه تمدن اسلامی ایران یکی از پایه های تمدن بشری است، گفت: ایران در کنار چین، هند، مصر و یونان یکی از پایه های تمدن بشری است و هراس و وحشت ملت بزرگ و مسلمان برون مرزی است. دشمنان منطقه ای ایران، نه تنها به دلیل مولفه های قدرت ملی ماست، بلکه به تاریخ فرهنگی، روحیه حماسی، شجاعت، تاریخ و تمدن ما پی می برند و می ترسند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا تصریح کرد: سوال این است که آیا جنگ هشت ساله علیه ایران قابل پیش بینی بود؟ پاسخ باید این باشد که بله، این جنگ قابل پیش بینی بود، اما قابل پیشگیری نبود.

وی ادامه داد: صدام کافر از سال 58 به فکر حمله به ایران بود و به این ترتیب از حمایت و موافقت دولت های آمریکا، شوروی سابق و برخی کشورهای عربی منطقه اطمینان داشت. در همین راستا صدام در این هشت سال حدود 57 درصد از درآمد ملی خود را صرف جنگ کرد.

سرلشکر صفوی هدف اصلی جنگ ها را تحمیل اراده یک حکومت بر حکومت دیگر دانست و گفت: این تحمیل اراده می تواند منجر به سقوط نظام سیاسی آن کشور یا تصرف بخشی از خاک و یا تصرف شود. منطقه اقتصادی این کشور

وی ادامه داد: هدف اولیه و تغییرناپذیر همه دولت ها حفظ بقای ملی، ارزش ها، امنیت ملی، استقلال و پیشرفت است و جنگ ها این اهداف را در معرض خطر جدی قرار می دهند و دولت ها و ملت ها برای حفاظت از این اهداف حیاتی آمادگی دارند. آنها فداکاری های بزرگ و هزینه های بزرگ هستند.

این فرمانده معظم کل دوران دفاع مقدس با تحلیل حداکثر و حداقل اهداف رژیم بعث صدام در حمله به ایران خاطرنشان کرد: حداقل هدف صدام و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای او لغو توافق 1975 الجزایر و تضعیف آن است. منابع انسانی، اقتصادی و اداری جمهوری اسلامی و اشغال کامل خوزستان و هدف نهایی آنها براندازی نظام سیاسی نوپای ایران بود.

وی در تحلیل استراتژی سیاسی و نظامی ایران در جنگ تحمیلی می‌گوید: اولین راهبرد سیاسی و نظامی ایران بیرون راندن متجاوزان و همچنین بازگرداندن عراق به قرارداد 1975 و برقراری امنیت پایدار در مرزهای ایران و عراق بود. استیفای حقوق مردم ایران

سرلشکر صفوی با بیان اینکه صدام به هیچ یک از اهداف حداقلی و حداکثری خود نرسید، گفت: واقعیت این است که صدام و حامیانش در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران شکست خوردند و بعدها حکومتش توسط ظالم بزرگتری چون آمریکایی ها سرنگون شد. در حالی که جمهوری اسلامی ایران به قدرت اول منطقه غرب آسیا تبدیل شد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند این سازمان را از مسیر ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدورهای ترانزیتی جنوب به شمال و شرق مرتبط کند. به غرب و با اتصال اقتصاد قاره آسیا به اروپا باعث رشد و شکوفایی ملت ایران خواهد شد.

ذبیح الله هدیان رئیس سازمان بازرسی کشور نیز از دوران دفاع مقدس به عنوان دوران غرور آفرین برای ملت ایران یاد کرد و گفت: هفته دفاع مقدس فرصت مغتنمی برای حفظ شئونات این دوران دفاعی و عدم رها شدن غبار از این دوران است. تاریخ روی آن.» بر او

وی ادامه داد: امروز تمام خواسته دشمنان اسلام حمله به ارزش های اسلام، انقلاب، ایثار و شهادت است که باید با بازنگری و یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدس خنثی شود.

دیدگاهتان را بنویسید