هدف انقلاب اسلامی از ابتدا قطع رابطه با آمریکا نبود

هدف انقلاب اسلامی از ابتدا قطع رابطه با آمریکا نبود

روز جدید علی مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری از سیاستمداران منتقد است. اگرچه او در پیشانی اصولگرایان تعریف می شود و گرایش های سیاسی او باعث می شود همواره مورد هجوم این گرایش سیاسی قرار گیرد. وی که سابقه نایب رئیسی مجلس دهم را دارد در گفت وگو با خبرآنلاین از برجام و سیاست خارجی صحبت کرد و گفت: نگاه به شرق بد نیست، اما نباید به معنای دور شدن از غرب باشد. ما باید با هر دو کشور ارتباط برقرار کنیم، بین آنها رقابت ایجاد کنیم و از این طریق منافع ملی خود را بهتر تضمین کنیم.

اما اینکه بگوییم ما عمدتاً از غرب عصبانی هستیم و می خواهیم با شرق کار کنیم به ضرر مردم است و باعث می شود از بسیاری از امکانات مانند فناوری غربی که از فناوری شرقی پیشرفته تر و اقتصادی تر است و بسیاری از آنها محروم شویم. از هزینه های بالاتر و طرح ها و طرح های با کیفیت پایین تر. بیایید انجام دهیم. ما نباید به یک طرف تکیه کنیم. ما باید نه شرق و نه غرب سیاست انجام دهیم و در نتیجه رقابت ایجاد کنیم و آنچه را که به نفع ماست انتخاب کنیم. ما نباید به کارت بازی روسیه و چین تبدیل شویم، بلکه باید مستقل عمل کنیم. وی افزود: مقامات ما گاهی مواضع خوبی در قبال جنگ اوکراین اتخاذ می کردند و مخالفت خود را با جنگ اوکراین اعلام می کردند و می گفتند این موضوع باید از طریق مذاکره حل شود، اما گاهی به گونه ای موضع می گرفتند که گویی از تجاوز روسیه به اوکراین حمایت می کنند. موضع درستی نیست. مطهری افزود: زمانی که برجام لغو شود، روابط موجود بین ایران و آمریکا منفی‌تر می‌شود و احتمال برقراری روابط کاهش می‌یابد و به دلیل شیطنت‌های اسرائیل، این احتمال نیز وجود دارد. اما همیشه امکان ارتباط مستقیم با آمریکا وجود دارد که انقلاب اسلامی از ابتدا نباید روابط خود را با آمریکا قطع می کرد، بلکه پس از تسخیر سفارت آمریکا که اقدامی مشکوک بود و انجام شد. تحت تأثیر چپ و شاید سفارت شوروی این موضوع به زور از کشور ما خارج شد، البته خود آمریکا با ما قطع رابطه کرد.

اما امکان برقراری ارتباط همیشه وجود دارد، اما مقداری از شعارها که متاثر از همان گرایشات چپ اوایل انقلاب است همچنان بر انقلاب حاکم است و تاکنون افق روشنی در این مشکل وجود ندارد. اگر ما با آمریکا رابطه داشته باشیم، به اسراییل لطمه می زند و به نفع آرمان آزادی فلسطین است. اسرائیلی‌ها از اینکه ما روابط سیاسی با ایالات متحده پیدا کنیم بسیار می‌ترسند و دائماً آنها را می‌شکنند.

دیدگاهتان را بنویسید