لایحه همسان سازی از ابتدا برای بازنشستگان تامین اجتماعی امن نبود

لایحه همسان سازی از ابتدا برای بازنشستگان تامین اجتماعی امن نبود

در 6 بهمن، دولت لایحه دائمی شدن یکسان سازی حقوق بازنشستگان را پس از چند ماه تعلیق در مجلس پس گرفت. ارسال این لایحه حتی با تاخیر چند ماهه سوالات زیادی را به وجود می آورد. آیا دولت جدید نگران بار مالی این لایحه بود یا نمایندگان مجلس آن را تصویب نکردند؟ لایحه جدید جایگزینی که قرار است به مجلس تقدیم شود چه شرایطی دارد و چه چیزی برای بازنشستگان به ویژه بازنشستگان کارگری می تواند به همراه داشته باشد؟

حسینعلی حاجی دلیگانی (عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی) ۲۴ بهمن ماه گفت: «دولت نمی تواند از این لایحه حمایت کند، اما انتظار می رود که جایگزین ارائه کند. البته بودجه های نظامی و کشوری از منابع دولتی استفاده می کنند اما در تامین اجتماعی چنین وضعیتی را شاهد نیستیم.»

اما آیا در لایحه جدید می توان بودجه کافی برای سازمان تامین اجتماعی فراهم کرد تا بازنشستگان این سازمان نگران اعتبار مورد نیاز برای حفظ تناسب نباشند و مانند سایر بازنشستگان کشور از منابع عمومی و بیت المال برای بهبود معیشت خود استفاده کنند؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری) می گوید: ما بازنشستگان چندان امیدی به این لایحه یا اصولاً لوایح کشوری نداریم. دولت ها به تعهدات خود در قبال سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگان عمل خواهند کرد و مشکلات خود به خود حل می شود.

نظر شما در مورد پس گرفتن لایحه همسان سازی توسط دولت چیست؟ پیامدهای این امر چیست و آیا می‌توان انتظار جایگزین بهتری داشت؟

لایحه ای که دولت آن را پس گرفت، سود چندانی برای کارگران بازنشسته به همراه نداشت. این لایحه برای بازنشستگان کشوری و لشکری ​​جامع بود و تمام اجزای تعریف شده و استاندارد شده لازم را در بر می گرفت. بنابراین از منظر مستمری بگیران دولت، لایحه همسان سازی دولت قبل «قابل دفاع» بود. او با بودجه کافی، منابع مورد نیاز برای تداوم یکسان سازی بازنشستگان با بودجه دولتی را فراهم کرد، اما چیزی برای محافظت از بازنشستگان در برابر تامین اجتماعی وجود نداشت.

اهمیت ویژه این لایحه برای کارگران بازنشسته چه بود؟

در لایحه همسان سازی دائم فقط سه جزء بین کارگران بازنشسته توزیع شد. ابتدا به دولت دستور داد ظرف پنج سال بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت و به طور کامل تسویه کند. دوم اینکه سهم تامین اجتماعی در حساب های بودجه سنواتی دیده شود تا بدهی معوق ایجاد نشود و با مشکل انباشت بدهی دولت به تامین اجتماعی مواجه نشود. تناسب حقوق بازنشستگان را از طریق «منابع داخلی» و اخذ از منابع درخواستی که از دولت دریافت می‌کند، رعایت کنید، این سه مولفه برای بازنشستگان شاغل در نظر گرفته شده و در اختیار سازمان قرار گرفته است، در حالی که این مؤلفه‌های اجباری چیز جدیدی نیست و در جاهای مختلف به آن اشاره شده است. به عنوان مثال در قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده است که دولت باید هر سال بدهی جاری خود را به سازمان بازپرداخت کند و تا پایان برنامه این بدهی را به طور کامل تسویه کند.

بنابراین، لایحه همسان سازی دائمی مستمری بگیران شاغل هدف مشخص یا خاصی نداشت. همه مولفه ها تعهداتی بود که قبلاً در قانون مشخص شده بود، اما مشکل اینجاست که دولت های بعد از انقلاب هرگز به این تعهدات عمل نکردند.

به طور کلی، پس گرفتن لایحه برای ما تعجب آور نبود. برگرداندن لایحه و تلاش برای بازنویسی آن برای ارائه لایحه بهتر ضروری نیست، بلکه می خواهند تا حد امکان میزان تعهد دولت را کاهش دهند و از مزایای لایحه قبلی بکاهند. اما در ارزیابی کلی تفاوت خاصی بین این دو لایحه وجود نخواهد داشت. در هر دو لایحه در صورت وجود تخفیف بی شک نصیب بازنشستگان دولت می شود.

انتظارات کارگران بازنشسته چیست آنها انتظار دارند که دولت جدید چه چیزی را در لایحه جایگزین لحاظ کند. آیا در این لایحه دوم می توان وام جداگانه ای از بیت المال برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان شاغل در کشور داشت؟

ما فقط یک درخواست داریم: انجام تعهداتشان. به متن صریح قانون برگردید و به تعهدات خود در قبال تامین اجتماعی عمل کنید. نسبت ما بازنشستگان طبقه کارگر با بازنشستگان کشوری تفاوت اساسی دارد. آنها بدهی معوقه ای به دولت ندارند، دولت خرج درآمدهای عمومی کشور می کند و آنها را برآورده می کند. بدهی های معوق داریم. ما همچنین نیازمندی های بالایی داریم. با پرداخت همان الزامات به موقع و منصفانه، سازمان می تواند نسبت را صادقانه انجام دهد و ادامه دهد. دولت با پرداخت نکردن بدهی فعلی خود، در واقع هر ماه حقوق بازنشستگی کارگران را به جیب می‌زند. دستشان را از جیبمان بیرون بیاور، خوشحالیم.

تعهدات معوق تامین اجتماعی دقیقاً چیست؟ آیا مقدار آن مشخص است؟

این سازمان اکنون دقیقاً بین 450 تا 470 تریلیون تن به دولت بدهکار است. مبلغ 70 هزار میلیارد تن به بخش خصوصی اختصاص دارد. اینها را بدهید، ما به حساب کاربری نیاز نداریم. خود قانون تامین اجتماعی جامع و کامل است، بنابراین نیازی به لایحه دولت برای بهبود معیشت مستمری بگیران شاغل نیست. اگر این بدهی ها پرداخت شود، مشکلی برای ادامه تعدیل نخواهیم داشت. ما این هدیه را به دولت رقبای خود دادیم. فقط تعهدات قانونی را رعایت کنید. مشکل اینجاست که دولت هرگز منافع کارگران شاغل و بازنشسته را در تهیه لوایح و تخصیص بودجه عمومی در نظر نمی گیرد. دلیل آن نیز روشن است; خود دولت ها و قانونگذاران دارای ذینفعان هستند و منافع مشترکی با بازنشستگان دولت دارند. کارمندان دولت، قضات، اساتید دانشگاه، اعضای ارشد قوه قضائیه و هیئت امنا همگی بخش‌های دولتی و دولتی هستند. بنابراین همه قانونگذاران رده بالا علاقه مند هستند و طبیعی است در هر قوه مقننه و در هر توزیع اعتباری به فکر آینده خود باشند و منافع جمعی و مشترک خود را در نظر بگیرند. اما ما به دنبال «منافع ملی» هستیم.

آنچه ما می گوییم و مطالبه می کنیم منافع ملی است. وقتی بیش از 42 میلیون نفر در کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم زیرمجموعه تامین اجتماعی هستند، اگر امنیت مالی تامین اجتماعی حفظ شود، یعنی امنیت ملی حفظ شود. ما می خواهیم هیچ چالشی بین طبقات بالا و اصلی ترین و بزرگترین حامیان اجتماعی نظام که کارگران استخدامی و بازنشسته هستند وجود نداشته باشد.

ما نگران هستیم که این «تضاد منافع» که همیشه تا به امروز وجود داشته است، کارگران را از ساختار تصمیم‌گیری کشور بیگانه نکند. ما می گوییم شهروندان را به افراد داخلی و خارجی تقسیم نکنید. امروز کارگران شاغل و بازنشسته در این کشور احساس می کنند که خارجی هستند. تمام امتیازات و مزایا برای دولت ها و شرکت های تابعه ایالتی است. چگونه می توان در چنین شرایطی انتظار داشت بیمه شده توسط تامین اجتماعی، یعنی. حامیان اصلی نظام و اساسی ترین سرمایه اجتماعی این مملکت، ناامید و ناامید نباشند؟

پس به طور خلاصه باید بگوییم که در شرایط فعلی نمی توان انتظار قبض بهتری داشت یا حداقل نمی توان انتظار داشت که لایحه جایگزین بهتر و مفیدتر برای بازنشستگان شاغل باشد.

بله همینطور است؛ دولت این لایحه را پس نگرفت تا لایحه ای بهتر جایگزین کند. وی برای استفاده از فرمول های تولد فکری مدیران سازمان برنامه و بودجه و ارائه رویا و اشک در مجلس به نام لایحه جدید همسان سازی کنار رفت. آنها آن را پس گرفتند تا صورت حساب را بالا ببرند و آن را بدتر کنند. خلاصه اینکه ما بازنشستگان شاغل هیچ امیدی به دولت نداریم. در این روز می توان امیدوار بود و دید که به قانون برگردند، شعار ندهند، بیایند بدهی انباشته حداقل 450 هزار میلیارد تنی خود به سازمان تامین اجتماعی را تسویه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید