دولت باید جایگزینی برای لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان معرفی کند

دولت باید جایگزینی برای لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان معرفی کند

حسینعلی حاجی دلیگانی (عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی) در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه دولت 7 بهمن ماه این لایحه را از مجلس خارج کرد، گفت: دولت نمی تواند با این لایحه مخالفت کند، اما انتظار می رود که این لایحه مخالفت کند. جایگزین ارائه شده؛ البته بودجه های لشکری ​​و کشوری از منابع دولتی استفاده می کنند اما در تامین اجتماعی چنین وضعیتی را شاهد نیستیم.

وی افزود: از بازنشستگان انتظار می رود علاوه بر جایگزینی برای این لایحه، به وضعیت معیشتی نیز رسیدگی کنند. در اسفند 31 به چند بازنشسته تامین اجتماعی برخوردم. خواسته آنها این بود که سطح زندگی ما به نوعی تامین شود.

اقداماتی را برای بازنشستگان به حداقل برسانید

یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه با توجه به روش اشتباهی که در سال گذشته صورت گرفت، باید تا قبل از پایان سال 1400 برای مستمری بگیران تأمین اجتماعی تدبیری اندیشیده شود، گفت: . بازنشستگان می گویند حداقل دستمزدی که به ما می دهند کفاف هزینه های زندگی ما را نمی دهد.

حاجی دلیگانی افزود: لازم است دولت به نوعی تصمیم بگیرد که مستمری بگیری را که ده ها سال کار کرده را حفظ کند. به نظر من، دولت باید با توجه به شرایط معیشتی و حقوق بازنشستگان، تدابیری اتخاذ کند تا بازنشستگان شرمنده نشوند.»

تامین اجتماعی باید به وظیفه خود عمل کند

سازمان بیمه در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه کمیته مشترک مبنی بر واگذاری 90 هزار میلیارد تن سهام به سازمان تامین اجتماعی در سال 1401 برای تامین منابع لازم برای حمایت از بازنشستگان و افزایش مستمری آنها می تواند به تعهدات خود عمل کند. وی گفت: بازنشستگان و اجرای قانون تامین اجتماعی. بنابراین این 90 هزار میلیارد تن فولاد در ازای بدهی سازمان تامین اجتماعی توسط دولت واریز می شود. البته اینها 90 هزار میلیارد تن سهامی است که سازمان می تواند آن را بفروشد و نقدینگی کند اما اجرای همسان سازی و افزایش مستمری بازنشستگان بحث جداگانه ای است که سازمان می تواند از این محل بدهی استفاده کند.

حاجی دلیگانی توضیح داد: اگر می گوییم دولت باید پول بدهد تا سازمان از آن برای افزایش مستمری بازنشستگان استفاده کند، باید توجه داشته باشیم که اجرای مورد دوم را منوط به اجرای مورد اول نکنیم. . ; زیرا سازمان طبق قانون نسبت به بازنشستگان خود تعهداتی دارد. در نتیجه تصوری که گفتم نادرست است و تامین اجتماعی باید به تعهدات خود عمل کند.»

بازپرداخت مستمری مستمری بگیران با حداکثر ظرفیت

وی در پاسخ به این سوال که «از جایگزینی لایحه همسان سازی دائمی چه انتظاری دارید و آیا جایگزینی آن مانند لایحه اول توجیهی برای افزایش مستمری بازنشستگان به 90 درصد کارمندان دارد؟» این لایحه به گونه ای بود که دولت نتوانست از آن حمایت کند و در نهایت آن را پس گرفت، اما به نظر می رسد مستمری بازنشستگان باید به حداکثر ظرفیت موجود برای امرار معاش تعدیل شود.

نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که «اگر لایحه جدیدی ارائه شود و دولت مجبور به پرداخت مطالبات تامین اجتماعی باشد، آیا می توان در ازای بدهی دولت، سهام واگذار کرد؟» در سال 1400 گفتیم. او گفت که دولت باید به جای واگذاری سهام، آنها را بپردازد. از سوی دیگر مشکل 2 ماهه مبادله سهام وجود داشت که عملا مانع از واگذاری سهام شد. در پایان جلسه «سران سه قوه» واگذاری سهام به تامین اجتماعی تصویب شد. البته اگر نقدی پرداخت می شد خیلی بهتر بود».

حاجی دلیگانی افزود: سازمان تامین اجتماعی حق دارد مطالبات خود را به صورت نقدی مطالبه کند اما باید سازمان صندوق را بپذیرد. زیرا سهام بهتر از عدم پاسخگویی به مطالبات خود به هر شکلی است. نقش وزیر کار نیز در نوع سهام دریافتی سازمان بسیار موثر است».

دیدگاهتان را بنویسید