هدف مهم وزارت امور داخله و ارتباطات از واردات خودرو


ساعت: 16:02
تاریخ انتشار: 1301/04/27
کد خبر: 1884013

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن پیشرانه و قطعه سازان کشور، یکی از برنامه های وزارت ایمنی واردات خودروهای کم مصرف به کشور به منظور رام شدن تدریجی آنها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس انجمن صنایع همگن موتورسازان و قطعه سازان خودرو کشور گفت: یکی از برنامه های وزارت ایمنی واردات خودروهای کم مصرف به کشور به منظور داخلی سازی تدریجی آنها است.

ˈمحمدرضا نجفی منشˈ افزود: در این حوزه و همچنین تولید خودروهای اقتصادی توسط خودروسازان اگرچه مواردی از سوی مسئولان اعلام شده اما تاکنون برنامه ای برای قطعه سازان ارسال نشده است.

پیش از این وزیر صامت اعلام کرده بود: یکی از خلاءهای صنعت خودروسازی ما کمبود محصولات اقتصادی است که در این راستا ایران خودرو از اواخر سال گذشته برای تولید محصول اقتصادی برای بازار تلاش کرده است.

«سیدرضا فاطمی امین» تاکید کرد: ما در وزارت صنعت نیز مشوق های ویژه ای برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته ایم و از خودروسازان نیز درخواست طرح تولید این خودروها را داشته ایم.


لزوم تامین نقدینگی لازم برای قطعه سازان

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در ادامه تصریح کرد: با وجود بدهی 46 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به زنجیره تامین تولید قطعات، اما تاکنون قطعه سازان همراه خوبی در این زمینه بوده اند. طرح های تولید خودرو و تحویل قطعات به خطوط تولید.

وی افزود: تا اردیبهشت ماه شاهد پرداختی به این صنعت بودیم اما پس از آن متوقف شد. این در حالی است که توان قطعه سازان نیز محدود است و باید مشکل تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات آنها حل شود تا روند تولید مختل نشود و به هدف افزایش 50 درصدی تولید دست یابد.


2 میلیارد دلار لوازم یدکی قاچاق

نجفی منش خاطرنشان کرد: طرح مبارزه با قاچاق لوازم یدکی که از 24 فروردین ماه کلید خورد، طرح بسیار خوبی است که به نفع تولید است، اما از نظر اجرایی نیازمند همکاری بیشتر است.

وی بیان کرد: زمانی که کار جدیدی در این زمینه شکل گرفت، طبیعی است که در ابتدا با مشکلاتی همراه باشد. اما باید با صبر و حوصله و تعامل و هم افزایی مشکلات را حل کرد تا همگان بتوانند از مزایای مبارزه با قاچاق بهره ببرند.

این مقام صنفی افزود: بر اساس آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ارزش لوازم یدکی قاچاق و تقلبی در بازار حداقل 2 میلیارد دلار است اما امیدواریم فشار از روی واحدهای تولیدی برداشته شود. که اکثرا دارای گواهینامه هستند و فشار بر افزایش شبکه توزیع قطعات یدکی برای شناسایی راه های قاچاق کالا خواهد بود.


انتقاد سازنده به جای تحقیر خود

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نقد سازنده به صنعت خودرو قطعا راه حل است، تصریح کرد: باید جلوی «خود خواری» را گرفت. برخی تلاش می کنند هر حرکتی را که در صنعت خودروسازی کشور انجام می شود شکست دهند.

نجفی منش گفت: در حالی که منکر ایرادات این صنعت نیستیم، هیچ چیز برای شروع کامل نیست و بهتر است به جای ظلم، انتقاد سازنده و منصفانه داشته باشیم.

وی با انتقاد از این وزارتخانه ادامه داد: اگر دولت نقش تنظیم کننده و هدایت کننده صنعت خودرو را ایفا کند و از قیمت گذاری دستوری جلوگیری کند 90 درصد مشکلات صنعت خودرو حل می شود.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید