هر 5 دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست می دهد!


ساعت: 17:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۸
کد خبر: 1814362

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره بحران یمن، هر 5 دقیقه یک کودک یمنی به دلیل تخریب مداوم زیرساخت های بهداشتی جان خود را از دست می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های پارلمانی در آستانه هفتمین سالگرد حمله ائتلاف سعودی به بررسی وضعیت حقوق بشر در یمن می پردازد.

به گفته یک مرکز تحقیقات پارلمانی، جنگ یمن که با ائتلاف سعودی در سال 2015 آغاز شد، جرقه یکی از بزرگترین بحران های حقوق بشر در جهان شد. یمن در حال حاضر با چالش های بزرگ حقوق بشری از جمله محاصره اقتصادی عربستان سعودی و قحطی، تخریب امکانات بهداشتی توسط جنگنده های ائتلاف سعودی و شیوع بیماری های واگیردار، تخریب مدارس و مراکز آموزشی و محرومیت دانش آموزان مواجه است. بازداشت فعالان رسانه ای و شکنجه توسط نیروهای تحت حمایت امارات، بازداشت غیرموجه فعالان سیاسی و بازداشت در زندان های زیرزمینی توسط نیروهای سعودی و امیری، بدرفتاری با زنان و دختران سلفی آواره، دستگیری و تجاوز به آوارگان آفریقایی، قاچاقچیان انسان و نیروها توسط امارات و غیره پشتیبانی می شود.


آمار تکان دهنده در مورد کشتار، آوارگی و قحطی

بر اساس این گزارش، بر اساس گزارش دفتر هماهنگی حقوق بشر سازمان ملل، تعداد کشته شدگان جنگ یمن تا پایان سال 2021 بیش از 337 هزار نفر است. این آمار قتل، خبر مردگان را به موضوعی رایج در رسانه ها و افکار عمومی تبدیل کرده است!

بر اساس این گزارش، در حوزه اسکان مجدد و نقض حقوق زنان و کودکان، تعداد قابل توجهی از مردم این کشور با اسکان و آوارگی مواجه هستند که دلیل آن تخریب بسیاری از منازل شهروندان یمنی توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی است. بیش از 4 میلیون نفر در اثر جنگ آواره شده اند که بیشتر آنها زن و کودک هستند. جابجایی آنها همچنین مشکلات اجتماعی دیگری ایجاد می کند، زیرا افراد آواره بیشتر در معرض خطر استثمار، آزار و اذیت و خشونت هستند. زنان و دختران که نیمی از آوارگان داخلی را تشکیل می دهند، بیشتر در معرض خطر هستند.

با توجه به بحران آب و غذا در یمن، تخمین زده می شود که 3.5 میلیون نفر به دلیل تخریب زیرساخت ها به آب لوله کشی دسترسی ندارند. برخی از مناطق یمن جنوبی که دارای تاسیسات لوله کشی هستند توسط برخی گروه های جنگی کنترل می شوند یا تاسیسات آنها به حراج گذاشته می شود.


* مرگ یک کودک یمنی هر 5 دقیقه!

در این گزارش همچنین با اشاره به شدت بیماری های مختلف در یمن به دلیل تخریب زیرساخت های بهداشتی آمده است: با توجه به بیماری های مختلفی که در جریان جنگ یمن در آن کشور شیوع پیدا کرد، هر پنج دقیقه یک کودک از شدت بیماری جان خود را از دست می دهد. تاکنون 300 کودک زیر پنج سال بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. یک میلیون زن نیز به این بیماری مبتلا شده اند.


* شورای حقوق بشر سازمان ملل زیر تیغ دلارهای نفتی

در این گزارش آمده است: با وجود موارد متعدد نقض سیستماتیک و جدی قوانین بین المللی بشردوستانه در یمن، ابعاد این فاجعه گسترده نیست. عربستان سعودی و امارات متحده عربی از دیپلماسی دلارهای نفتی برای جلوگیری از تمرکز شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر وضعیت حقوق بشر در بحران یمن استفاده می کنند. در همین راستا، چندین سازمان بین المللی حقوق بشر به دستور شورای حقوق بشر سازمان ملل، فعالیت های حقوق بشری خود را در واکنش به بحران یمن متوقف کرده اند. علاوه بر این، خبرنگاران در تهیه گزارش های دقیق و مستند با چالش های مختلفی از جمله بازداشت و شکنجه مواجه هستند.

در این گزارش همچنین آمده است: در صورت ادامه جنگ در یمن تا سال 2030، تعداد کشته ها به 1.3 میلیون نفر می رسد. از این مجموعه، جمهوری اسلامی ایران شایسته است با اقداماتی از قبیل برگزاری جلسات بین المللی و عالی رتبه، ارسال کمک های بشردوستانه و خدمات پزشکی و تولید فیلم های کوتاه برای جشنواره های بین المللی در زمینه حقوق بشر دشوار به پایان این بحران کمک کند. یمن، دیپلماسی رسانه ای بین المللی را فعال کنید و دیپلماسی پارلمانی را فعال کنید تا مجالس سایر کشورها را در این زمینه مشارکت دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید