هزار و یک نفر در گلستان رهبری نکرد / گلستان باتلاق وعده های معنوی


زمان: 09:32 ساعت
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812350

به بهانه اولین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان؛

عقب ماندگی گلستان با تلاش جهادی و توجه ویژه دولت قابل جبران است و گلستانی ها حضور رئیس جمهور در استان را آزمونی برای دولت سیزدهم کشور برای تحقق عدالت اجتماعی می دانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; سفر رئیس جمهور به استان گلستان در حالی چندین بار به تعویق افتاد که بسیاری از برنامه های استان به این سفر و مصوبات آن مرتبط است.

مسئولان می گویند اگرچه این سفر به استان به تعویق افتاده است اما برای این موضوع فرصت ایجاد کرده ایم و مصوبات استان گلستان در سفر رئیس جمهور نسبت به سایر استان ها دو برابر است.

مردم استان نیز انتظار دارند این پروژه ها به سرنوشت برخی پروژه های سفر رئیس جمهور سابق به استان گلستان ختم نشود و گفته های رئیس جمهور محقق شود.

برخی پروژه‌های شناسایی شده در سفر قبلی رئیس‌جمهور مانند مرکز گردشگری آشوراده، منطقه آزاد، راه‌آهن گرگان-مشهد، تصفیه‌خانه خلیج گرگان، سد نرماب که بزرگترین پروژه‌های زیربنایی و عمرانی استان گلستان بودند، هنوز انجام نشده‌اند. تکمیل شود. لازم نیست.

بسیاری از پروژه های وعده داده شده در دولت قبل در دولت سیزدهم اجرایی می شود و برخی از آنها در این مدت کوتاه به اتمام رسیده است و مردم انتظار دارند که مصوبات سفر رئیس جمهور به استان رها نشود و کارکنان گلستان به نتیجه برسند. اخراج شد. تبدیل به وعده های دولتمردان نشود.

در این سفر اگرچه طرح های مشابهی در استان در نظر گرفته شده است، اما تمرکز مسئولان استان بر حل بحران آب است، گرگان از معدود مراکز استانی است که 90 درصد آب شرب آن از طریق ذخایر زیرزمینی و شصت کلاته تامین می شود. سد علیرغم اینکه ردیف بودجه به مجلس تقدیم شده است اما اعتبار لازم برای تملک زمین برای احداث ساختمان و راه دسترسی را ندارد و همین موضوع باعث می شود که خبری از این پروژه در سال 96 نباشد. چند سال آینده

همچنین بحث شیرین سازی آب دریا و آب شور شمال استان و انتقال آن به مناطق شهری مانند گرگان، گمیشان، بندرترکمن و آک کالا اعتبار مالی زیادی می طلبد که البته شیرین سازی 32 میلیون مترمکعب آب دریا. قبلا توافق شده اما تکمیل شده است. این چرخه نیازمند حمایت دولت است.


پاشنه آشیل در بحران آب گلستان

این سد که آب شرب بیش از 500 هزار نفر از ساکنان گلن را تامین می کند، با وجود اینکه مخزن اصلی سد باید در دولت قبل کار می کرد، به دلیل کمبود اعتبار ساخته نشد. به گفته استاندار گلستان برای پذیرش بیش از 2 هزار میلیارد تن اعتبار نیاز است.

موضوع منطقه آزاد اینچه برون یکی دیگر از موضوعاتی است که گلستانی ها در دولت سیزدهم علاقه مند به بررسی آن هستند، اگرچه این منطقه آزاد ساختاری در دولت سیزدهم دارد، اما همچنان راهی برای بهره مندی گلستانی ها از آن است. فقدان زیرساخت ها در منطقه مهم ترین عامل اجتناب از سرمایه گذاری است و همچنین با توجه به ظرفیت و پتانسیل همسایگانی مانند قزاقستان و ترکمنستان، باید پازل این منطقه آزاد تکمیل شود و این موضوع به روابط مستحکم تبدیل شود. سیاست به این کشورها برمی گردد و گولانستی ها می خواهند نمایندگانشان از این استان در چنین کشورهایی حضور داشته باشند.

موضوع پتروشیمی ها که با وقفه ای 15 ساله مواجه است و حتی گفته می شود ورشکست شده نیز از دیگر درخواست های گلستانی ها در سفر رئیس جمهور به استان گلستان بود. این پروژه بیش از 95000 سهامدار دارد و در دولت است. در گذشته به دلیل پاسخ ناخواسته کارکنان به بهانه هایی از جمله عدم توجیه از این طرح حمایت نشد و حتی گفته می شد بخشی از وام هایی که متعلق به سهامداران بوده در بخش های دیگر هزینه شده است.


فعالان اقتصادی برای ایجاد کریدور شمال به جنوب تلاش می کنند

از سوی دیگر گلستان با مشکلات زیرساختی و دسترسی و ارتباطی فراوانی روبه‌رو است و چند سالی است که فعالان اقتصادی گلستان برای کریدور هفت ساعته راه‌حلی اندیشیده‌اند که رسیدن آن به آب‌های آزاد هفت ساعت طول می‌کشد. و امیدوارم تحقق این موضوع باعث جذابیت بیشتر آن در زمینه صادرات از کشورهای CIS به ایران شود.

برخی فعالان اقتصادی نیز از طریق این کریدور درصدد تامین زغال سنگ از شرکت های فولاد مبارکه اصفهان هستند و معتقدند این اقدام می تواند موجب رونق و توسعه استان گلستان شود.

همچنین راه های دسترسی و ترافیک به ویژه در شهرستان آزادشهر که دادستان این شهرستان را بر آن داشت تا برای مسئولان مهلت تعیین کند، از دیگر مواردی است که انتظار می رود در سفر رئیس جمهور به آن رسیدگی شود.

یکی از ظرفیت های شهرستان گلستان در بخش کشاورزی است و این بخش در تامین امنیت غذایی کشور به ویژه در تامین گوشت سفید و قرمز و غلات، دانه های روغنی و پنبه و شیلات و … حرف هایی برای گفتن دارد. با بهبود و بهبود وضعیت درآمد سرانه اهالی منطقه گلستان، دولت باید شرایطی را فراهم کند تا این استان از خام فروشی دست بکشد.

مناسب سازی استان با شرایط خشکسالی، افزایش سیستم های نوین آبیاری، اجرای طرح زهکشی، ارتقای مکانیزاسیون و حمایت های دولتی از دامداران و طیور از مهمترین خواسته های گلستانی ها در این بخش است.

استان گلستان در مناطق شمالی زمین های بایر زیادی دارد که می توان آن ها را به گلخانه ای برای صیفی جات تبدیل کرد و حتی تجار گلستانی می توانند به فکر صادرات این محصولات به کشوری مانند روسیه باشند.

توجه به توسعه زیرساخت های مخابراتی در منطقه گلستان می تواند بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی استفاده کننده از اینترنت را برطرف کند، این استان در این زمینه چت های زیادی دارد و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در حوزه گردشگری نیز فعالان اقتصادی این بخش معتقدند که حمایت های دولتی ناکافی است و باید با امکانات به توسعه زیرساخت های استان و همچنین استان گلستان که استانی با فرهنگ و تاریخ غنی در حفظ تاریخی خود است کمک کند. و اماکن باستانی مشکلات زیادی وجود دارد و دولت باید بودجه کافی برای این امر فراهم کند.

بافت تاریخی گرگان در خطر تخریب و انقباض است و بسیاری از محوطه های باستانی به درستی حفظ نشده اند و همه این مشکلات ناشی از مشکلات مالی است.


سرنوشت سواحل گلستان چه می شود؟

موضوع دیگری که گلستانی ها می خواهند استفاده از ظرفیت دریا و سواحل است.

همچنین سواحل منطقه گلستان نتوانسته به حوزه گردشگری کمک شایانی کند و کارکنان باید شرایطی را برای ارتقای صنعت گردشگری دریایی در منطقه گلستان در نظر بگیرند.

خلیج گرگان نیز یکی از معضلات مهم استان است که خلیج گرگان باید مورد توجه قرار گیرد، اما انتظار نمی رود مسئولان محیط زیست منطقه با بی توجهی به آن، آن را تهدید کنند.

در حوزه منابع طبیعی نیز موضوع لایروبی رودخانه ها و همچنین اجرای طرح آبخیزداری در مناطق بالای استان باید مورد توجه دولت قرار گیرد. دیگر ارقامی در استان وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید