ساعت: 12:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791179
جاده های استان بوشهر که بیشترین آمار کشته شدگان را دارد، با وجود آغاز عملیات راهسازی در سال 90، هنوز به بهره برداری نرسیده است تا افزایش آمار قربانیان در استان ادامه یابد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محور دلوار به دیر جاده ای است که به دلیل حجم بالای تصادفات و بیشترین تلفات جاده ای به جاده مرگ معروف است که پیچ های خطرناکی دارد و همواره در طول سال شاهد حوادث تلخی هستیم.
به همین دلیل در سال 90 تصمیم به احداث بزرگراه ساحلی در این مسیر گرفته شد و در همان سال عملیات اجرایی آن آغاز شد.
احداث بزرگراه ساحلی دلوار – دیر که از چهار شهر بوشهر، تنگستان، دشتی و حمل و نقل دیر می گذرد در این محور ضروری است.
این محور مواصلاتی به دلیل ارتباط مرکز استان با شهرستانهای دیر که پالایشگاهها و تأسیسات نفت و گاز در آن فعال است، از نظر حملونقل و همچنین ترانزیت کالا از اهمیت ویژهای برخوردار است و حجم زیادی از تردد را به خود اختصاص میدهد. امسال.
میانگین تلفات در راه مرگ 55 نفر بود
محور مواصلاتی دلوار از دیرباز بیشترین تلفات جاده ای استان بوشهر را داشته است و سالانه به طور میانگین حدود 55 نفر در این مسیر کشته می شوند.
قرارداد این پروژه در 30 شهریور 90 با وام 3000 میلیارد ریالی در قالب 14 قطعه بین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) منعقد شد، اما پس از گذشت 10 سال هنوز این قرارداد منعقد نشده است. به بهره برداری رسید. .
دولت حسن روحانی و بودجه ای که تخصیص داده نشد
این پروژه که از دولت دهم آغاز شد، در دولت حسن روحانی به تعویق افتاد و تا سال 97 که رئیس جمهور وقت به استان بوشهر سفر کرد، به طور کامل متوقف شد.
در این سفر 80 میلیارد تن اعتبار برای تکمیل بزرگراه بوشهر – دیر در سال 98 تا 99 اعلام شد که هیچ گاه به مرحله اعتباری نرسید به طوری که این پروژه مهم به طور کامل متوقف شد.
فرزاد رستمی مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در رابطه با توزیع این وام گفت: 56 میلیارد تن که از سوی وزارت نفت برای تکمیل این پروژه متعهد شده بود، 15 میلیارد تن تخصیص داده شد که این میزان خواهد بود. در صورت توزیع مابقی وام و 80 میلیارد تومان تکمیل و شروع به فعالیت می کند.
علیرغم امید مسئولان استان و همچنین استاندار وقت تنگستان به تخصیص اعتبار برای سفر رئیس جمهور، این اعتبارات در حد وعده باقی ماند تا راه مرگ بدون دغدغه ادامه یابد.
حسن درویشی شهردار دلوار در خصوص پروژه بزرگراه دلوار گفت: این پروژه ملی و زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری است و با وام های نفتی انجام شده است.
وی گفت: ما نه اعتباری در این زمینه داریم و نه مسئولیتی و در گذشته شاهد بودیم که چگونه پیمانکاران به دلیل کمبود اعتبار در دولت قبل پروژه را رها کردند.
توقف پروژه به دلیل عدم تخصیص بودجه مصوب
محمد نعمتی شهروند دلواری با بیان اینکه این پروژه سال ها بلاتکلیف مانده بود، افزود: انتظار داشتیم این پروژه که یکی از محورهای مهم مواصلاتی است و دیر به مرکز استان متصل می شود، هر چه زودتر به اتمام برسد اما عدم قطعیت این پروژه 5 سال طول می کشد.
وی گفت: نوع مصالح بکار رفته برای توسعه این جاده و بدون توجه به شرایط جوی که باعث فرسودگی برخی از این مصالح شده است، یعنی ادامه کار پس از هر 5 سال، مجدداً باید تعمیر شود که این امر به نوبه خود باعث از بین رفتن سطح زمین می شود. خزانه و هزینه ها افزایش می یابد.
زهرا محمودی یکی دیگر از شهروندان دلواری نیز با بیان اینکه عدم نظارت و ارزیابی دقیق در سال های گذشته باعث بی توجهی به این پروژه شده بود، تاکید کرد: حمل و نقل و تردد از سر گرفته می شود.
وی گفت: با توجه به اهمیت این نقطه از جهان و سرزمین شهیدان رئیسعلی دلواری و مبارک مبارک با استعمار تلاش جدی تری انتظار می رود.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت آیت الله رئیسی نیز در بازدید از این پروژه گفت: این پروژه عقب مانده است که باید اعتبارات لازم برای آن تخصیص داده شود.
رستم قاسمی در جلسه شورای اداری استان بوچر که در ششمین سفر استانی دولت سیزدهم استان با حضور رئیس جمهور و اعضای شورای دولت، گفت: 250 میلیارد تن اعتبار برای کریدور بزرگراه جنوب اعطا شده است. 390 کیلومتر آن در استان بوشهر است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با این میزان اعتبار پیش بینی می شود طول این بزرگراه از کریدور جنوب کشور در استان بوشهر تا پایان سال 1401 تکمیل شود.
مردم هم اکنون منتظرند تا دولت آیت الله رئیسی که امید را در دل مردم ایران زنده کرده است، هر چه زودتر اعتبارات لازم برای این پروژه را تامین کند و پس از آن نام فوت از پسوند محور بوشهر حذف شود. .
انتهای پیام/