هزینه برداشت قبوض از دستگاه خودپرداز چقدر است؟ / جزئیات شارژ خدمات بانکی اعلام شد

هزینه برداشت قبوض از دستگاه خودپرداز چقدر است؟  / جزئیات شارژ خدمات بانکی اعلام شد

مدیرکل نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، کارمزد ساتنا و پایا را نسبت به سال ۱۳۹۸ تغییری نکرده است و گفت: برای برداشت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز اصلا کارمزدی وجود ندارد.

; محمدرضا مانی یکتا درباره هزینه خدمات و تراکنش های مالی گفت: بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی تعرفه خدمات شخصی و الکترونیکی شبکه بانکی را به روز کرده است که آخرین بار در سال 1398 به روز شده است. تغییر در سال 1400 و تغییرات در سال 1401 ایجاد شد و آنچه اکنون اعلام شد مربوط به تغییر نرخ خدمات بانکی در سال 1401 است که در 17 اردیبهشت 1402 توسط بانک مرکزی اعلام شد.

وی افزود: پیرو ابلاغ بانک مرکزی، سرعت خدمات حضوری بانک ها از 27 اردیبهشت ماه سال جاری معرفی شد، اما مجموعه ای از خدمات بانکداری الکترونیک و شبکه بین بانکی نیازمند تامین زیرساخت ها بود که معرفی شد و از 4 جولای 1402 ابلاغ شد.

با توجه به او؛ میانگین درصد خدمات بانکداری الکترونیک در شبکه بانکی نسبت به سال 1398 20 درصد افزایش داشته است.

مدیر نظارت بر نظام های پرداخت بانک مرکزی درباره سرعت انتقال کارت به کارت گفت: قبلا کف این سرعت 600 تومان بود که با 20 درصد افزایش به 720 تومان رسید و سقف آن نیز بستگی به مبلغ دارد. از انتقال .

همچنین پول یکتا بابت تراکنش های خرید مربوط به پایانه های فروش آنلاین یا فروش حضوری با استفاده از دستگاه کارت خوان (POZ) مبلغی را به عنوان کارمزد از مشتری کسر نمی کند، اما توسط صاحب دستگاه POS کسر می شود. نیز مقدار کمی است

به گفته این مقام بانک مرکزی؛ به طور متوسط ​​40 درصد از دارندگان دستگاه POSE روزانه تنها 1000 تومان و 60 درصد دارندگان دستگاه POSE کمتر از 2000 تومان در روز پرداخت می کنند. بر اساس تعداد تراکنش‌ها، آنهایی که میانگین 10 تراکنش روزانه داشتند، 120 تومان ضرب کردند. یعنی روزی 1200 تومان و کسانی که 20 تراکنش دارند 120 تومان ضرب می کنند یعنی. 2400 تومان به عنوان کارمزد تراکنش که شامل 60 درصد فروشندگانی می شود که پوز دارند. بنابراین هیچ اثر مخربی در معاملات وجود نخواهد داشت.

مانی یکتا گفت: طبق استانداردهای بانکی 3 درصد از مبلغ تراکنش در هر نقطه از دنیا کارمزد دریافت می شود. در کشور ما اصل این کارمزد را بانک پرداخت می کند و به عنوان کارمزد 2 از 10 هزار یا 2 ده هزار دریافت می شود.

مدیر نظارت بر نظام های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه برخی از حضار گفتند برای انتقال پول بین یک بانک مثلا ملی به ملی یا سپه به سپه کارمزد دریافت می شود، گفت: در مورد انتقال وجه بین بانک ها یا سیستم های کارت، مبلغ کمتر 20 است. درصد اضافه شده به این معنی است که کارمزد از 600 تومان به 720 تومان افزایش یافته است و به صورت مرحله ای برای مابقی مبالغ اعمال می شود.

پول یکتا برای حواله های بین بانکی از طریق روش های ساتنا، پایا و پول (پرداخت آنی) بدون تغییر مانند کارمزد از سال 1398 قابل اجرا است ضمن اینکه سقف انتقال مبلغ در این سامانه ها افزایش یافته است.

وی در توضیح بیشتر گفت: در مورد حواله های ساتنا 200 درصد مبلغ تراکنش بوده که امسال هم همین مقدار است و حداکثر کارمزد ساتنا برای حواله 125 میلیون تومانی 25 هزار تومان بوده که همچنان باقی است. همان کارمزد 25 هزار تومان است اما برای دریافت روزانه تا 150 میلیون تومان با پورسانت 200 درصد.

مدیر نظارت بر نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: از مبلغ 150 میلیون تومان و بیشتر در سامانه ساتنا باید 30 هزار تومان کارمزد پرداخت شود و سقف روزانه پرداخت شخصی برای حواله وجه 100 میلیون تومان است. و از شعب بدون سند مانند اسناد معاملاتی 200 میلیون تومان و امکان ارائه اسناد بالای 200 تومان می باشد.

پول یکتا درباره کارمزد انتقال سپرده ثابت نیز گفت: کارمزد ۱۰۰ درصد تراکنش ها ثابت می ماند، اگرچه سقف انتقال سپرده ثابت پیش از این ۵۰ میلیون تومان بود، اکنون تا ۱۰۰ میلیون تومان در روز قابل انتقال است.

در مدیر سامانه پرداخت آنی (پول) کارمزد 2 صد در صد مانند سابق باقی می ماند و البته سقف انتقال در سامانه پول به صورت شخصی 10 میلیون تومان و شخصاً 15 میلیون تومان در روز است.

وی تاکید کرد: این موارد مربوط به شارژ شبکه بانکی از 13 تیرماه 1402 معرفی می شود و تفاوتی بین بانک خصوصی و دولتی وجود ندارد و همه نرخ ها در بانک ها یکسان است.

مانی یکتا افزود: بانک ها مجازند در تمامی تعرفه های اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای تمامی مشتریان تا 30 درصد، برای شرکت های دانش بنیان تا سقف 40 درصد و برای مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره) تا سقف 100 درصد تخفیف قائل شوند. .

وی درباره برداشت وجه نقد از خودپردازها گفت: برداشت وجه نقد از خودپرداز تحت هیچ شرایطی هزینه ای ندارد. این بدان معنی است که فرقی نمی کند کارت از دستگاه خودپردازی به همین نام باشد یا خودپرداز دیگری. البته دریافت وجه نقد از شعبه مشروط بر اینکه کارت بانکی دیگری باشد، مثلاً اگر بخواهد به صورت حضوری با کارت بانک ملی از بانک سپه وجه دریافت کند، می تواند تا سقف 15 میلیون تومان از شعبه وجه دریافت کند. پرداخت با هزینه

دیدگاهتان را بنویسید