هزینه رحم جایگزین؛ 400 میلیون تا 900 میلیون تومان / هفتاد در بازار است

هزینه رحم جایگزین؛  400 میلیون تا 900 میلیون تومان / هفتاد در بازار است

موضوع رحم اجاره ای سال هاست که نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر وجود دارد. در واقع یکی از کسب‌وکارهای پررونق محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2032 تجارت در این بازار جهانی به 129 میلیارد دلار برسد.

به گزارش تجارت نیوز، مشکل رحم اجاره ای سال هاست که نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر وجود دارد. در واقع یکی از کسب‌وکارهای پررونق محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2032 تجارت در این بازار جهانی به 129 میلیارد دلار برسد.

اما موضوع مهم بین آنها حضور افرادی است که به عنوان دلال در این بازار فعالیت می کنند و البته سودهای کلانی نیز کسب می کنند.

زمانی که علم هنوز آنقدر پیشرفت نکرده بود که بتواند مشکل ناباروری را مانند امروز حل کند، بسیاری از افرادی که می خواستند بچه دار شوند، زمانی که به دلیل مشکلات سلامتی تمایلشان غیرممکن شد، به فکر رحم اجاره ای افتادند. از آن زمان زنانی که در این بازار کار می کردند، کسانی بودند که به دلیل فقر و مشکلات مالی به این گونه کارها می پرداختند.

حتی امروز هم هیچ تغییری در این زمینه به جز افزایش سرسام آور قیمت ها رخ نداده است.

البته الان مشکل هم فرق کرده و هستند کسانی که نمی خواهند زیبایی و اندام خود را به دلیل بارداری از دست بدهند و بدون اینکه مشکلی داشته باشند ترجیح می دهند این کار را به فرد دیگری بسپارند و از طریق رحم اجاره ای باردار شوند. در نهایت شکل و زیبایی خود را حفظ کنید.

شاید یکی از دلایل گران شدن قیمت مادر جایگزین در کشور ما همین مشکل باشد.

قیمت ها از 400 میلیون تومان شروع می شود و گاهی بسته به شرایط فرد تا 900 میلیون تومان هم می رسد که شامل سن، سلامت، زیبایی و … می شود.

رقمی که این روزها با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی برای بسیاری از مردم جذابیت بیشتری خواهد داشت.

مشکلات رحم اجاره ای از زبان یک متخصص

طاهره میرزایی، فوق تخصص زنان و زایمان در این باره به تجارت نیوز گفت: استخدام رحم برای بسیاری از افرادی که داوطلب این کار هستند مانند کسانی است که به دلیل مشکلات مالی و فقر اقتصادی حاضر به فروش اعضای بدن خود هستند. در اغلب موارد زنان داوطلبانه به این کار می پردازند تا بتوانند مشکلات اقتصادی و معیشتی خود و خانواده هایشان را حل کنند.

وی می افزاید: این حداقل برای افرادی که واقعا نمی توانند بچه دار شوند و می خواهند بچه دار شوند بسیار خوب است، اما مشکل اینجاست که افرادی هستند که به عنوان واسطه عمل می کنند و شرایط را سخت تر و پیچیده تر می کنند و مشکلاتی را در آنها ایجاد می کنند. دراز مدت

این متخصص زنان و زایمان می گوید: ابتدا فردی که رحم خود را اجاره می دهد باید از سلامت کامل برخوردار باشد. این کار اغلب توسط متخصص زنان و زایمان انجام می شود و آنها گواهی سلامت صادر می کنند. از طرفی فرد باید از نظر اعتیاد و سایر مشکلات مانند بیماری های مقاربتی و ارثی غربالگری شود. اما متأسفانه در مواردی اتفاق افتاده است که واسطه ها این مدارک را به شکلی فرضی در اختیار خانواده جانشین قرار می دهند و در نهایت ممکن است بارداری ناموفق به پایان برسد و یا اتفاقات دیگری رخ دهد و افراد پس از پرداخت پول تازه متوجه شوند که داوطلب مشکل سلامتی دارد. یا معتاد است و …

میرزایی می گوید: به همین دلیل متقاضیان باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند و قبل از مراجعه به افراد غیرمسئول به عنوان واسطه برای انجام این امور، با افراد ذیصلاح مشورت کرده و در نهایت وضعیت سلامت فرد را تایید کنند تا انجام دهند. از مشکلات اضافی رنج نبرید

وی همچنین درباره زنانی که می توانند، اما به دلایلی تمایلی به باردار شدن ندارند و از رحم اجاره ای استفاده می کنند، می گوید: متاسفانه در سال های اخیر این موضوع بسیار رونق گرفته است. از آنجایی که موضوع ظاهر برای بسیاری از افراد به موضوعی حیاتی تبدیل شده و جراحی های زیبایی رونق گرفته است، این اتفاق بیش از هر زمان دیگری در حال رخ دادن است و بسیاری از افرادی که توانایی باردار شدن به تنهایی را دارند به دلایل نادرست از رحم جایگزین استفاده می کنند.

هیچ نظارتی در این بازار وجود ندارد

عاطفه رحیمی، پرستار یکی از زایشگاه های خصوصی تهران نیز به تجارت نیوز می گوید: مشکل اینجاست که نظارتی در این بازار وجود ندارد. از آنجایی که در زمینه فروش اعضای بدن همه چیز در دست دلالان است، در این زمینه واسطه ها شرایط را تعیین می کنند.

وی می افزاید: در حال حاضر درمان های زیادی برای باروری برای افراد نابارور وجود دارد، اما برخی از افراد واقعاً به هیچ درمانی پاسخ نمی دهند و مجبور به استفاده از رحم اجاره ای هستند، اما سود دلالان در این میان باعث می شود برخی از این خانواده ها دچار مشکل مالی و ناتوانی در پرداخت هزینه ها شوند. مبلغ درخواستی نمی توانند به خواسته خود برسند.

رحیمی در خصوص این سوال که کدام گروه سنی بیشتر در این زمینه فعال است، می گوید: در حال حاضر متولدین دهه 70 بیشترین تعداد افرادی که رحم خود را اجاره می دهند را دارند. البته در بیمارستان ما چندین نمونه از دهه 80 وجود دارد که زود ازدواج کردند و بچه دار شدند و به دلایل اقتصادی مجبور به این کار شدند. در هر صورت این مبلغی که دریافت می کنند می تواند حداقل برای مدتی مشکلات معیشتی آنها را حل کند.