هشدارها را جدی بگیرید؛ اگر به صورت آنلاین تبلیغ می کنید


ساعت: 12:21
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886505

گروهی از کلاهبرداران سایبری از بی احتیاطی مردم در ارسال آگهی و انتقال وجه نقد برای رفع نیازهای مالی خود در زمان مناسب سوء استفاده کرده اند. با این حال، توجه به هشدارهای پلیس فتا می تواند امنیت خرید و فروش سایبری را تضمین کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا با بیان اینکه مجرمان سایبری از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود استفاده می کنند، به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از بسترهایی که مجرمان سایبری می توانند از طریق آن به کلاهبرداری و سایر فعالیت های مجرمانه اقدام کنند، سایت های اینترنتی برای درج آن هستند. تبلیغات و نرم افزار به صورت رایگان. بنابراین مجرمان با سوء استفاده از اطلاعات تماس درج شده در آگهی می توانند برای تبلیغ کنندگان در فضای مجازی پیام و لینک ارسال کنند.

وی با بیان اینکه این لینک ها جعلی هستند و به هیچ عنوان نباید باز شوند، گفت: در این روش کلاهبرداری، مجرمان سایبری با ارسال پیامک حاوی لینک های جعلی، خود را به عنوان افراد متصل به سایت محل درج آگهی و یا عناوین دیگر معرفی می کنند. از کاربران سایت های تبلیغات آنلاین خواسته می شود که از حذف آگهی، نمایش بیشتر آگهی و … جلوگیری کنند و از طریق این لینک از تبلیغ کنندگان می خواهند که با پرداخت مبلغی ناچیز یا ساخت آگهی از هدف قرار گرفتن آگهی خود جلوگیری کنند. بیشتر قابل مشاهده است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از وقوع جرم سایبری پلیس فتا درباره متن این پیام‌ها گفت: متن پیامک معمولاً به صورت «کاربر گرامی، آگهی شما دقایقی پیش با موفقیت ثبت شد. برای تمدید آگاهی خود باید مبلغ 20000 ریال بپردازید در غیر این صورت ظرف چند دقیقه آگهی شما از سایت حذف می شود.

رجبی با بیان اینکه به دلیل اندک بودن مبلغ مذکور، کاربران به پرداخت تشویق می شوند، گفت: این در حالی است که این لینک ها افراد را به درگاه بانکی جعلی هدایت می کند و در این درگاه اطلاعات بانکی کاربران به سرقت رفته و حساب های آنها به سرقت می رود. به سرقت رفته توسط سودجویان خالی می شوند.

وی افزود: همچنین این امکان برای افراد سودجو وجود دارد که از اطلاعات هویتی کاربر سوء استفاده کنند و یا بدافزار را از طریق لینک مذکور وارد گوشی های تلفن همراه کرده و گوشی تلفن همراه افراد را هک کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: برای جلوگیری از این اقدام مجرمانه و خنثی سازی مجرمان سایبری لازم است شهروندان از بازکردن اینگونه لینک ها خودداری کنند و مراقب تمامی سایت های معتبر برای اطلاع رسانی باشند که از خود و رسمی استفاده می کنند. برای کاربران خود شماره می دهند و از طریق شماره موبایل شخصی با مشتریان خود ارتباط برقرار نمی کنند.


بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید