هشدار آب و هوا/ بی ثباتی جو و طوفان گرد و غبار در راه است

هشدار آب و هوا/ بی ثباتی جو و طوفان گرد و غبار در راه است

سازمان هواشناسی با اعلام کاهش نسبی دما در نواحی شمالی کشور نسبت به ناپایداری جوی، نفوذ گرد و غبار و افزایش سرعت باد در برخی مناطق هشدار داد.

بر اساس تحلیل نقشه های سینوپتیک و آینده نگر سازمان هواشناسی، امروز و فردا در استان های اردبیل، شمال استان آذربایجان شرقی، استان آذربایجان غربی، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز بارش باران، گاهی بارش، رعد و برق و وزش باد موقتی شدید پیش بینی می شود.

همچنین امروز به ویژه در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان افزایش ابر و رگبار پراکنده و وزش باد پیش بینی می شود. از پنجشنبه تا شنبه در شمال استان های ابرنکی، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد خواهد بود. این شرایط روز جمعه برای سواحل غربی دریای خزر پیش بینی می شود.

طی 5 روز آینده وزش باد شدید و گرد و خاک در مناطق شمال شرق و شرق کشور حاکم می شود. در این مدت در غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

از فردا تا شنبه هفته آینده کاهش نسبی دما در شمال کشور و استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز پیش بینی می شود. امروز و فردا در نیمه غربی خلیج فارس و دریای خزر و از پنجشنبه تا شنبه در نیمه شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهد بود. طی 5 روز آینده شرق دریای عمان مواج پیش بینی می شود.

توضیحات سیستم: تقویت ناپایداری موضعی و رشد ابرهای همرفتی (به ویژه در بعدازظهر و اوایل شب)

مهلت: چهارشنبه 31/03/1402

نوع خطر: باران شدید و رعد و برق، در برخی نقاط باد شدید و تگرگ

حوزه اثر:

سه شنبه 30/03/1402: شمال استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

چهارشنبه 31/03/1402: شمال استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر خطر: آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن آب، بالا آمدن ناگهانی سطح رودخانه ها و کانال ها، صاعقه، آسیب به سازه های موقت مانند بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در پروازها و احتمال ریزش سنگ در مناطق کوهستانی.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط بیشتر در تردد بین شهرها، پرهیز از فعالیت های کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و مکان های مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت. با رعایت فاصله از ساختمان های دست ساز یا نیمه کاره، با توجه به احتمال بارش تگرگ، اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب به بخش کشاورزی و پارکینگ های محدوده پشت بام انجام شود.

توضیحات سیستم: نفوذ جرم گرد و غبار

مهلت: قبل از ظهر روز سه شنبه 30/03/1402

نوع خطر: گرد و غبار، کاهش کیفیت هوا و باد شدید

حوزه اثر:

سه شنبه 30.03.1402: البرز، تهران، شمال مرکزی، قم.

اثر خطر: کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی حساس به گرد و غبار، احتمال آسیب به زیرساخت های حساس به گرد و غبار، اختلال در ترافیک جاده ها و فرود و برخاستن پروازها.

توصیه: کاهش حضور افراد در فضاهای باز به ویژه افراد آسیب پذیر مانند سالمندان و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از تردد بین شهری به ویژه در ساعات اوج بار، کاهش دید، اتخاذ تدابیر لازم توسط وزارت بهداشت و سایر دستگاه های اجرایی .

توضیحات سیستم: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: بعدازظهر سه شنبه 1402/03/30

زمان اختتامیه: ظهر روز جمعه 04/02/1402

نوع خطر: افزایش باد شمال، شمال غربی تا 30 گره و افزایش ارتفاع موج در ساحل تا 2.5 متر و در مناطق دور از ساحل تا 3 متر.

حوزه اثر:

سه شنبه 30/03/1402: نواحی غربی دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از سواحل استان گیلان.

چهارشنبه 31/03/1402: نواحی غربی دریای خزر، نواحی ساحلی و ساحلی استان گیلان.

پنجشنبه 01/04/1402: مناطق غربی دریای خزر، نواحی ساحلی و فراساحلی استان گیلان.

و جمعه 04/02/1402: دریای خزر، نواحی ساحلی و فراساحلی استان های گلستان، مازندران و گیلان.

اثر خطر: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای ماهیگیری و قفس های پرورش ماهی، آسیب به قایق ها و کشتی های کوچک و اختلال در ترافیک دریایی سبک، ماهیگیری و کشتی های مسافری.

توصیه: ممنوعیت شنا و فعالیت های دریایی، اتخاذ تدابیر لازم در تردد دریایی به ویژه تردد کشتی های سبک و قایق های ماهیگیری و تفریحی، تدابیر لازم برای عبور ایمن کشتی های مسافری و تجاری برای فعالیت های دریایی و در صورت لزوم اجتناب از کشتی های سبک. ترافیک

توضیحات سیستم: افزایش گرادیان فشار

مهلت: چهارشنبه 31/03/1402

نوع خطر: باد نسبتاً شدید تا شدید، بلند کردن و نفوذ گرد و غبار

حوزه اثر:

سه شنبه 30/03/1402: بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب تهران، شمال قم، شرق سمنان، جنوب خراسان رضوی.

چهارشنبه 31/03/1402: خوزستان، بوشهر، ایلام، شرق سمنان، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق خراسان جنوبی.

اثر خطر: در مناطق مستعد گرد و غبار، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات و احتمال شکستگی نهال و… درختان کهنسال

توصیه: پرهیز از حرکت غیرضروری بیماران تنفسی، افراد مسن و کودکان، افزایش احتیاط هنگام رانندگی در جاده ها، اطمینان از استحکام امکانات موقت، افزایش احتیاط در حین فعالیت های ساختمانی، افزایش احتیاط هنگام عبور و مرور و عدم اجازه پارک خودروها در حاشیه نیمه ساختمان های تمام شده و درختان قدیمی

دیدگاهتان را بنویسید