هشدار احمد توکلی به رئیسی درباره کمبود کالاهای اساسی

متن این نامه به شرح زیر است:

برادر گرامی جناب آقای رئیسی

رئیس جمهور محترم

با عرض سلام و احترام

اهمیت امنیت غذایی بر کسی پوشیده نیست. تولید محصولات اصلی به ویژه غلات، حبوبات و محصولات صنعتی مانند پنبه، دانه های روغنی و چغندرقند برای افزایش عملکرد نیاز به کودهای شیمیایی به ویژه کودهای فسفاته و پتاسیم دارد.

از سال 1346 تاکنون کودهای شیمیایی همواره با ارز دولتی وارد می شد و قیمت یارانه ای داشت. قیمتی که کشاورز ایرانی برای این کود پرداختی در تمام این سال ها نصف قیمت مذکور بوده است. در تمام کشورهای دنیا به ویژه تولیدکنندگان عمده محصولات اساسی کشاورزی کود را با قیمت یارانه ای به کشاورزان می فروشند.

در سال زراعی 1401-1400 افزایش تولید محصولات مذکور در چند دهه اخیر نادر بوده است. بنابراین به لطف خدا تولید گندم 56 درصد، برنج 25 درصد و جو 30 درصد افزایش یافت. در تولید خوراک ذرت به خودکفایی رسیده ایم. اگرچه اقدامات علمی ترویجی وزارت جهاد کشاورزی و تامین به موقع منابع مالی معاونت رئیس جمهور در سازمان مدیریت در سال گذشته و برنامه ریزی نقش موثری در این موفقیت داشت، اما اگر کود نبود این موفقیت می شد. به دست نیامده اند.

اگر مشکل کودها حل نشود قطعا با کمبود محصولات اساسی مواجه خواهیم شد و مانند امسال اکثر کشورهای تولیدکننده غلات و محصولات را به کشورهای دیگر نمی فروشند. ناامنی غذایی از سال 2018 در حال افزایش است. حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین، فراوانی و شدت فزاینده شوک‌های آب و هوایی، درگیری‌های منطقه‌ای و همه‌گیری کرونا جان خود را از دست داده و تولید و توزیع غذا را مختل کرده و هزینه تغذیه مردم را بالا برده است. قیمت های بالای مواد غذایی و انرژی به بحران هزینه های زندگی دامن زده است که احتمالاً فقر را افزایش می دهد، به رشد اقتصادی آسیب می رساند و به طور بالقوه به بی ثباتی سیاسی دامن می زند.

با جنگ در اوکراین، وضعیت به طرز چشمگیری تغییر کرد. این امر قیمت مواد غذایی و کود را افزایش داده است – به واردکنندگان کود آسیب رسانده و چندین کشور از جمله چین را بر آن داشته تا محدودیت هایی را بر صادرات خود اعمال کنند. در مردادماه امسال تورم مواد غذایی در کشور به 81 درصد رسید. این سرعت غیر قابل تحمل است. اگر قیمت کالاهای اساسی به دلیل کمبود کود برای محصولات پاییزه افزایش یابد، ترس از ناامنی غذایی با عواقب بسیار جدی افزایش می یابد.

به متولی اطلاع داده شده است که سازمان مدیریت با تبدیل ارز ترجیحی به ارزی برای خرید کود، یارانه لازم را به وزارت جهاد کشاورزی نداده و بنابراین کود کافی برای کشت پاییزه وجود ندارد. بنابراین پیش بینی می شود در سال آینده در تولید محصولات اساسی به ویژه گندم، جو و دانه های روغنی با کمبود شدید مواجه باشیم.

این مشکل جدی را برطرف کنید. بهتر است هر کاری را که می خواهید تحت فشار، با سردرگمی و بسیار پرهزینه انجام دهید، همین امروز برنامه ریزی کنید زیرا هزینه آن بسیار کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید