هشدار بی آبی در کهگیلویه/ اهالی حومه غربی دهدشت از کم آبی مکرر گلایه دارند.


ساعت: 12:23
تاریخ انتشار: 1401/03/14
کد خبر: 1854838

اهالی حومه غربی دهدشت از ناپایداری آب شرب این منطقه گلایه داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس حاشیه غربی دهدشت با بیش از 40 روستا بیش از 7 هزار نفر جمعیت دارد و قطعی چند روزه آب شرب این منطقه در روزهای گرم سال مشکلاتی را برای ساکنان آن ایجاد می کند.


تعدادی از اهالی حاشیه غربی دهدشت با پیگیری این رسانه از قطع آب شرب این روستا برای پاسخگویی سریعتر به مطالبات مردم به این پایگاه خبری خبر داده اند.


یکی از اهالی این حومه به خبرنگار صبح زاگرس گفت: زندگی همه موجودات در گرو آب است.متأسفانه کارمندان برای رفع مشکل کم آبی مردم در این حومه ساکن و جابجا نمی شوند، روزها از سال می گذرد و مردم از کم آبی رنج می برند.

وی افزود: این امر باعث شده تا مردم مناطق حاشیه غربی برای فرار از کم آبی و غیرقابل سکونت شدن روستاها به شهر دهدشت مهاجرت کنند.


در همین راستا معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید و نشست اضطراری برای بررسی مشکل کم آبی در روستاهای استان کهگیلویه با اشاره به اینکه امروزه آب به چالشی برای تامین اجتماعی تبدیل شده است، گفت: گفت: شبکه آب در روستاها طولانی است و با توجه به اینکه استانداردهای انتقال آب در استان با ارتقای دانش و مصرف امروز همخوانی ندارد، نیاز به به روز رسانی دارد.


جواد هاشمی با بیان اینکه تلاش هایی در حوزه آب و فاضلاب صورت گرفته اما تاکنون در زمینه مهندسی علمی آب و مقابله با بحران آب و حفاظت غیرعامل آن کار موثری صورت نگرفته است، افزود: آب و فاضلاب به ویژه در مناطق گرمسیری، اقدامات لازم را برای تامین تجهیزات به ویژه تانکرهای آب انجام داد و آمادگی نسبی برای مدیریت بحران و حفاظت غیرعامل داشت.


وی با بیان اینکه نیاز به هم افزایی بیشتر در بحث وام های حوضه آب است، بیان کرد: آبفای استان با همکاری بسیج سازندگی به عنوان پیمانکار پروژه های خروج از جبهه های عملیاتی تعمیر و اصلاح شبکه های آب و افزایش کار بیشتر است. به طور جدی دنبال کنید


هاشمی با تاکید بر توجیه مالکان و مدیریت صحیح آب روستایی از آبفای شهری، افزود: افزایش ظرفیت مخازن و توزیع اصولی کار بر اساس حجم کاری جمعیت از جمله برنامه هایی است که باید اجرا شود. “


وی در پایان خاطرنشان کرد: استانداری باید نظارت کافی بر بهداشت آب شرب مردم از جمله کلرزنی، لایروبی و کنترل آزمایشگاهی داشته باشد و موارد را به استان منتقل کند.


سرپرست بخشداری کهگیلویه با اشاره به اینکه پس از تنش آبی در برخی از روستاهای این شهرستان، مشکل کنونی کم آبی را می توان از طریق آبرسانی سیار برای دام ها حل کرد و افزود:


عبدالعزیز موسوی با بیان اینکه پیامدهای اجتماعی کم آبی را باید در مدیریت نامناسب آب جستجو کرد، افزود: یکی از مشکلاتی که مشکل آب را تحت تاثیر قرار می دهد مصرف در کشاورزی و دامداری است، مصرف آب بدون تناسب و بهره در نظر گرفته می شود. “اتفاقاً افزایش یافته است.


وی افزود: از طرفی زندگی دهقانان با دام پیوند خورده و نمی توان آنها را از دام جدا کرد و هم اکنون دامداری ها در روستاها از آب شرب خود برای احشام استفاده می کنند که مشکلاتی را ایجاد می کند.


وی ادامه داد: با این روند حتی در صورت اجرای طرح های آبرسانی شهرستان و بهبود شبکه های انتقال، در فصول گرم سال با کم آبی مواجه خواهیم بود.


موسوی با اشاره به اینکه دولت اعتباراتی را برای مقابله با تنش آبی اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مسئولیت تصاحب سهم شهرها از طریق وزارتخانه های مربوطه را بر عهده دارد و قطعا پیگیری های لازم انجام خواهد شد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید