شکایت اهالی «چای» از قطعی های مکرر آب/ 80 روستای شهرستان بیرجند از آبرسانی سیار برخوردار شدند.


ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885044

اهالی روستای چای از قطعی مکرر آب در آن روستا در حالی گلایه دارند که مدیر آبفای شهرستان بیرجند بخشی از قطعی آب روستای چای را مربوط به فرسودگی شبکه و خطوط انتقال می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، اهالی روستای چاج از توابع شهرستان بیرجند از قطعی مکرر آب در این روستا گلایه دارند.

چاجی یکی از اهالی روستای چای در گفتگو با خاورستان گفت: آب روستای چای در اکثر مواقع قطع است.

وی با بیان اینکه قبل از شروع فصل تابستان شاهد قطعی آب در این روستا هستیم، افزود: قطعی آب در این روستا ربطی به تعطیلات آخر هفته و تعطیلات ندارد اما در روزهای تعطیل قطعی برای مدت بسیار طولانی است. .

این فرد گفت: در دو هفته گذشته قطعی آب بسیار زیاد و غیرقابل تحمل بوده که صدای همه مردم را بلند کرده است.


ترکیدگی لوله و تعمیر شبکه دلیل قطعی آب در چای است

محمدعلی بنی آبادی رئیس شورای اسلامی روستای چای در گفت و گو با خبرنگار خاورستان گفت: در هفته گذشته قطعی آب در روستای چای زیاد بود و علت آن ترکیدگی لوله و تعمیر شبکه بوده است.

وی افزود: آبرسانی روستای چای و روستاهای همجوار از چاه های اطراف سربیشه انجام شد.

رئیس شورای اسلامی روستای چای تصریح کرد: بیشتر اوقات به ویژه در ایام تعطیل که روستا جمعیت بیشتری دارد آب روستای چای و روستاهای اطراف آن قطع می شود.

بنی آبادی تصریح کرد: متأسفانه مردم در این شرایط خشکسالی و کم آبی برای آبیاری درختان و باغات نیز از آب آشامیدنی استفاده می کنند که در نتیجه شبکه دچار کم آبی شده و با مشکل شرب مواجه می شوند.

وی بیان کرد: بزرگترین مشکلی که در حال حاضر گریبان مردم روستای چای را گرفته منبع آب روستاست که استخراج و سپس وارد شبکه های خانگی می شود.

رئیس شورای اسلامی روستای چای ادامه داد: به نظر می رسد روستای بلگرد باید به سرچشمه روستای چای متصل شود که در این صورت مردم روستای چای در بحث آب با مشکل بیشتری مواجه خواهند شد چرا که منبع فعلی این مشکل را ندارد. نیاز روستاهای دیگر را تامین کند.

بنی آبادی با بیان اینکه جمعیت روستای چای جوان است، افزود: روستای چای بیش از 400 نفر سکنه دارد.


80 روستا از آبرسانی سیار برخوردار خواهند شد

موسی حسنی مدیر امور آبفای شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار خاورستان در خصوص قطعی آب روستای چای گفت: بخشی از قطعی آب روستای چای مربوط به فرسودگی شبکه و خطوط انتقال است. .

وی افزود: خوشبختانه در تابستان امسال دو اقدام مناسب انجام شد و خط انتقال 3700 متری چاج به بهلگرد به قطر 110 میلی متر تعمیر و خط انتقال 800 متری نوفرست با 150 متر لوله چدنی تعمیر شد.

مدیر آبفای شهرستان بیرجند با بیان اینکه امیدواریم با این اقدام از مشکلات آب روستاها کاسته شود، خاطرنشان کرد: همچنین امسال بیش از 6 کیلومتر بهسازی در مجموعه بهدان در نظر گرفته شده است که باعث کاهش مشکلات آبی روستاها می شود. این مجموعه ضمن کاهش ضایعات.

حسنی تصریح کرد: علاوه بر این، گسترش ساخت و ساز در روستاها، تمایل مردم به اقامت در روستاها در روزهای آخر هفته و پدیده باغات کلبه ای و آبیاری درختان با آب شرب از شبکه ها باعث مصرف بالای آب در طول سال شده است. پیک آخر هفته علیرغم روزهای گرم تابستان، آب و وسعت لوله ها و وسعت مخازن موجود افزایش می یابد که قطعا همکاری مشترکین در این حوزه می تواند به مسولان آب و فاضلاب و همچنین پایداری شبکه های آب کمک کند. .

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 80 روستا در شهرستان بیرجند در فصل تابستان با تانکر حمل می شود.

مدیر امور آبفای شهرستان بیرجند گفت: در حال حاضر 155 روستای تحت پوشش شبکه آبرسانی داریم و اقدامات خوبی در مجتمع پسوچ (تعویض ایستگاه های پمپاژ و اصلاح بخشی از خط انتقال)، گازار در حال انجام است. مجتمع (نوسازی انشعابات و حذف شبکه قدیم)، روستای بژد (تعویض) در مجموعه علی آباد لولو و سایر مجتمع ها کارهای زیادی انجام شده است.

حسنی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته شرایط پایدارتری داریم، گفت: برای پایداری بیشتر نیازمند حمایت مردم برای جلوگیری از تنش مضاعف بر شبکه‌ها از جمله کاهش آبیاری درختان باغ‌های کلبه‌ها و مصرف بهینه آب به ویژه در روزهای اوج هفته است. ساعت ها.

وی افزود: همچنین باید اعتبارات کافی برای تعمیر شبکه های فرسوده و خطوط انتقال برای کاهش زباله در شبکه های روستایی پیش بینی شود.

مدیر آبفای شهرستان بیرجند گفت: در هفته دولت امسال 7 روستا از روستاهای مذکور دارای شبکه آبرسانی پایدار و از چرخه آب تانکری خارج می شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید