آبرسانی پایدار روستاهای درمیان با وام محرومیت زدایی / از 40 کیلومتر بهبود خط انتقال به آبرسانی سیار به 35 روستا


ساعت: 15:04
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823186

گزارش وضعیت پسماند و تامین پایدار آب در شهرستان درمیان;

چهار مجتمع بزرگ آبرسانی پایدار در شهرستان درمیان با وام محرومیت زدایی جهادی در حال اجراست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مشرق، آب موضوع بسیار مهمی برای بقا است; بقای انسان، طبیعت، حیوانات، گیاهان، گیاهان و هر موجود زنده ای برای زنده ماندن نیاز به آب دارد.

خراسان جنوبی استانی است که بیش از دو دهه است که به دلیل کمبود بارندگی با خشکسالی و کم آبی مواجه بوده و کار را برای مردم استان به ویژه در روستاها سخت کرده است.

زندگی و بقا در روستاهای خراسان جنوبی به ویژه روستاهای مرزی بیش از هر چیز به آب نیاز دارد. این در حالی است که اخیراً آب آشامیدنی برای مصرف انسان و آب کشاورزی برای معیشت و دامداری، کشاورزی و دامداری را به شدت تحت تأثیر قرار داده و تقریباً آنها را از بین برده است.

از بین رفتن و فرسودگی شبکه های آبرسانی

هر ساله در فصل گرم سال روستاهای خراسان جنوبی بیش از هر زمان دیگری با مشکل آب مواجه هستند. اتلاف آب به دلیل فرسودگی شبکه یکی دیگر از مشکلاتی است که آب آشامیدنی مورد نیاز مردم را به جای مصرف خانگی به بیابان ها هدایت می کند.

هدررفت آب به دلیل فرسودگی شبکه های آبرسانی در شهرستان درمیان بیش از سایر نقاط استان مشاهده می شود و به طور متوسط ​​ماهانه حداقل یکی دو بار خبر ترکیدگی لوله و تلفات در این شهرستان مرزی به گوش روستاییان می رسد.

در دو هفته اخیر فیلمی از ترکیدگی خط لوله آب فخرود منتشر شده است که هدر رفت آب قابل توجهی را نشان می دهد. اتلاف حداقل یک ساعت از این حجم آب، مقدار قابل توجهی از آب جاری خطوط انتقال را تخلیه می کند و نتیجه آن قطعی چندین ساعته آب در روستاهایی است که توسط این مجموعه تامین می شود و روستاییان مجبور به پرداخت هزینه معینی هستند. ساعت آب از دست دادن و ادامه توقف آب برای جبران، ذخیره و تکمیل منبع و خط انتقال برای رسیدن به روستاها.


9a3e596e 1043 4908 9356 b999aedd763c خبر خاکستری

روز شنبه 26 فروردین فیلم و عکس هایی از هدررفت آب از مجموعه درمیان برای خبرنگار پایگاه تحلیلی هاورستان ارسال شد که حجم قابل توجه و مسیر طولانی هدررفت آب بر اثر سرریز آب از مخزن مجموعه درمیان را نشان می دهد. و این سرریز آب و پسماندها در شرایطی بود که اهالی روستاهای تامین کننده آب از این مجموعه به ویژه مناطق بالای روستای درمیان با مشکل کمبود آب مواجه بودند.


2689957b 9a41 4d4f 922d 11a66dae37af خبر خاکستری


e50fdfd0 4167 4d41 a5ad 4fef5f972fd0 خبر خاکستری

قبل از اینها؛ چند ماه پیش فیلمی مبنی بر نشت آب از لوله اصلی آب در جاده روستای بورنگ منتشر شد. از بین رفتن این لوله چندین ماه به طول انجامید و به دلیل بی توجهی به آب و فاضلاب شهری و مردم سعی کردند با بستن ترکیدگی با پارچه و پلاستیک از تلف شدن آن جلوگیری کنند اما تاثیری نداشت.

هدف از بیان مصادیق در بحث ضایعات و فرسایش شبکه های آبرسانی شهرستان درمیان در زمان های مختلف جلب توجه کارکنان به جایگزینی شبکه های فرسوده و جلوگیری از ضایعاتی است که روستائیان در این شرایط خشکسالی و خشکسالی گاها و هر از چند گاهی با آن مواجه می شوند.

و هدف از ایجاد مجتمع های آبرسانی در شهرها تامین آب پایدار روستاها است، روستاهایی که یا آب لوله کشی ندارند یا آب لوله کشی برای مردم کافی نیست. اما تامین آب پایدار، همانطور که از نامش پیداست، پایدار نیست.

معضل فرسودگی شبکه های آبرسانی در شهرستان درمیان، ترکیدگی لوله ها، پسماندها، سوختن پمپ ها و توقف آب به یک چالش در این شهرستان تبدیل شده و رفع این چالش و مشکل نیازمند برنامه ریزی اساسی است.

به منظور بررسی آخرین وضعیت مجتمع های آبرسانی، تعویض و تعمیر شبکه های فرسوده، علت تلفات آب و اعتبارات در نظر گرفته شده برای آبرسانی شهرستان درمیان، با مدیر آبفای شهرستان درمیان گفت و گو کردیم. این شهر.


آبرسانی سیار 35 روستا

شهرام حسروی بی جام مدیر شبکه آبفای شهرستان درمیان در گفتگو با خبرنگار حاورستان اظهار داشت: در شهرستان درمیان 35 روستا برای آبرسانی به مخازن سیار مجهز شده اند.

وی افزود: در این شهر مرزی چندین مجتمع آبرسانی در مراحل ساخت، اجرا و آبرسانی روستاها داریم که از جمله آنها می توان به مجتمع فخرود با 18 روستا، مجتمع کلاته ملا با یک شهر و 30 روستا، مجتمع خونیک چهارتنگ با 13 دهیاری، اشاره کرد. مجموعه خیرآباد، مجموعه زیدان، مجموعه شهید چمران، مجموعه درمیان و چندین مجتمع کوچکتر دیگر.


38 میلیارد تن وام محرومیت زدایی

مدیر شبکه آبفای شهرستان درمیان به جهاد آبرسانی که از خراسان جنوبی آغاز شد اشاره کرد و گفت: چهار مجتمع نزدیک به بزرگ آبرسانی در درمیان شامل فخرود، کلاته ملا، خونیک چهارتنگ و خیرآباد وجود دارد. جهاد آبرسانی 38 میلیارد تن اعتبار دریافت کرده است.

خسروی گفت: کل وام که از محل وام های محرومیت زدایی برای بحث آب در استان خراسان جنوبی در نظر گرفته شد 202 میلیارد تن است که سهم شهرستان 38 میلیارد تن نقدی است.

وی گفت: از این 38 میلیارد بخار، 11 میلیارد بخار برای مجتمع آبرسانی خونیک چهارتنگ، 12 میلیارد بخار برای توسعه و تجهیز مجتمع آبرسانی فخرود، 10.7 میلیارد بخار برای توسعه و تجهیز مجتمع آبرسانی کلاته ملاله. و 4 میلیارد برای تکمیل مجتمع آبرسانی روستای حیرآباد هزینه می شود.

مدیرعامل شبکه آب شهری درمیان گفت: سایر آبفای شهرستان درمیان که کوچکتر هستند نیز اعتبار ملی دارند و در حال بهره برداری هستند.

حسروی افزود: آبرسانی روستای خیرآباد با همکاری بسیج سازندگی و سپاه تقریبا تکمیل شده و در مرحله افتتاح است.

وی با بیان اینکه موضوع جهاد آبرسانی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال انجام است، گفت: با توجه به وام 38 میلیارد تومانی که به صورت نقدی است، شاهد تحولات اساسی در بحث خواهیم بود. تامین آب در شهر


قرارداد شبکه 40 کیلومتری با بنیاد علوی

مدیر شبکه آب شهری درمیان در خصوص تلفات و فرسودگی شبکه های آبرسانی این شهرستان تصریح کرد: تلفات آب و فرسودگی شبکه های شهرستان زیاد است به همین دلیل سال گذشته تفاهم نامه ای با بنیاد علوی برای رفع مشکل منعقد شد. رهگیری و تعمیر خطوط انتقال فرسوده با خرید لوله و تجهیزات از بنیاد علوی و تعمیر شبکه همکاران آبرسانی و فاضلاب.

خسروی ادامه داد: این 40 کیلومتر بهسازی شبکه شامل 20 کیلومتر در مناطق روستایی و 20 کیلومتر در چهار شهر شهرستان است و کار ترمیم شبکه های فرسوده در شهرها به پایان رسیده است.

وی گفت: 20 کیلومتر اصلاح شبکه در چهار روستای هونیکسر، تهته جان، آنیک و گیت انجام می شود که پیمانکار از سال گذشته در این روستاها کار می کند. اصلاح شبکه در روستای هونیکس به پایان رسیده است، بخشی از اصلاح شبکه در تهته جان انجام شده و مابقی در حال انجام است و اصلاح شبکه در روستاهای گیت و آنیک هنوز انجام نشده است.

مدیر شبکه آبرسانی شهری درمیان گفت: خدای ناکرده با این بهسازی 40 کیلومتری شبکه از تلفات آب در نقاط مختلف شهر جلوگیری می شود و آب برای توزیع در سطح شهر ذخیره می شود.


کمک های خیریه برای خرید نقاط آبی روستای اشک

حسروی به پروژه آبرسانی روستای ایشک اشاره و بیان می کند: این طرح با همکاری بسیج سازندگی و آبفای شهرستان و بحث خیریه برای بحث آب در این روستا برای خرید نقاط آب و لوله کشی داخل انجام شد. خانه های مشتری تحت حمایت امداد و بهزیستی این روستا حدود 100 خانوار می باشد.


علت سرریز آب از مجموعه چه بود؟ سرقت کابل های مجتمع

وی درباره سرریز آب مجموعه درمیان و هدررفت آب این مجموعه جمعه گذشته 27 فروردین ماه توضیح داد: چهار روستای درمیان، فورگ، عارفرگ و دادران از مجموعه درمیان تغذیه می شوند.

مدیر شبکه آب و فاضلاب شهرستان درمیان افزود: این مجموعه از دشت اسدی آبرسانی می شود.

خسروی علت سرریز آب از این مجموعه را این بود که متأسفانه روز قبل تمامی کابل های مجتمع به سرقت رفته بود که با پیگیری پلیس و فرمانداری شهرستان، سارق دستگیر شد.

وی تصریح می کند: سرریز به دلیل آبدار بودن مخزن فورج است که به صورت دستی توسط آب میوه گیری باز و بسته می شد و در روز سرقت در کابل گفته بود که آب به روستا نرفت. کواچنیتسا در حالی که آب چندین ساعت بود، با رفتن به روستا دریچه آب را باز نکردند و باز کردن دریچه را به روز بعد موکول کردند، زیرا با بازکردن دریچه آب از قبل در مخزن ذخیره شده بود. مخزن پاسخگو نبود و بیش از حد پر شده بود.

مدیر شبکه آبفای شهرستان درمیان در پاسخ به نظارت، حفاظت و گشت های حفاظتی مجتمع های آبرسانی که اغلب در نقاط دورافتاده روستاها مستقر هستند، گفت: همه روزه همکاران آبرسانی از مجتمع های شهری و مخازن. کلر زنی بحث نظارت بر آب و مجتمع های شهری است و برای مجتمع های روستایی فردی به عنوان آب میوه گیری تعیین شده که هر روز صبح باید کار مخازن خنک کننده و آب را انجام دهد.

خسروی ادامه داد: در مورد مجتمع درمیان آب میوه گیری این مجتمع هر روز صبح کلر می زد و روز بعد که سرقت صورت می گرفت وقتی برای کلرزنی می رفت آب نیامد و وقتی چک می کرد متوجه سرقت می شد. کابل های پیچیده

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید