80 درصد آبرسانی به 400 روستا پیشرفت کرد/1000 روستا تا پایان سال آبرسانی می شود


ساعت: 10:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۱۰
کد خبر: 1921288

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه آبرسانی به 600 روستا به اتمام رسیده و در 400 روستا 80 درصد پیشرفت داشته است، گفت: در برخی از استان ها مانند بوشهر تا عید سال آینده پروژه های آبرسانی به اتمام می رسد و در استان هایی که آبرسانی هستند. روستاهای کمی دارد مرحله دو آبرسانی اجرا می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میشم جعفرزاده مشاور وزیر نیرو امروز (یکشنبه) در نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

وی ادامه داد: تا پایان امسال مقرر شد هزار روستا آبرسانی شود و در سال گذشته به هزار و 500 روستای خوزستان که فاقد آب بودند و مشکل کمی و کیفی داشتند، آبرسانی شد.

جعفرزاده بیان کرد: تصور اینکه آب به روستاها برسد را در طرح های قبلی دیده بودیم اما سرعت اجرای پروژه های این طرح عالی است و استقبال مردم از آن بسیار زیاد است.

وی در خصوص شاخص های انتخاب روستاها برای این طرح خاطرنشان کرد: تعدادی از روستاها به منابع آب دسترسی نداشتند، برخی روستاها از نظر کمی با کمبود آب مواجه بودند و چندین ساعت آبرسانی نشدند. در طول روز و برخی روستاها بر اساس شاخص ها فاقد منابع آبی بودند و شکاف های کیفی جدی وجود داشت. همچنین هدر رفت آب در برخی روستاها زیاد است.

مشاور وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به نظر وزیر نیرو و تصمیم اتخاذ شده مقرر شد 10 هزار روستای دوم به این پروژه اضافه شود که در این صورت به 95 درصد آبرسانی خواهیم رسید و این تعداد بسیار است. بالا

وی افزود: اولین پروژه آبرسانی به 10 هزار روستا سه ساله است و برای 10 هزار روستای باقی مانده نیز سه سال آینده را پیش بینی کرده ایم.

جعفرزاده کل قرارداد پروژه آبرسانی جهاد را 19 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: باید منابع آبی را که در آن کار می کنیم بشناسیم. خیلی جاها آب را هدر می دهیم و خیلی جاها کمبود خاصی داریم.

و ادامه داد: وظیفه وزارت نیرو تامین آب است، نمی توانیم بگوییم چون کمبود منابع آبی داریم اولویت ویژه را به مناطق شهری بدهیم نه روستاها.

جعفرزاده افزود: برای فعالیتی که انجام می دهیم اگر چارچوب فنی اجازه دهد ابتدا جایگاه را مشخص می کنیم. الان هم در حوزه عملکردی وارد فضای آبرسانی روستاهای طرح غدیر شده ایم.

رئیس مرکز جهاد آبفای وزارت نیرو تاکید کرد: باید در منابع آبی دقت بیشتری داشته باشیم و از سیلاب برای روستاها در ساختار آب شهری خود استفاده کنیم.

بیش از هزار میلیارد تومان برای تامین آب هزینه شده است

جعفرزاده با بیان اینکه بیش از هزار میلیارد تومان برای طرح آبرسانی هزینه شده است گفت: قرار است تا پایان سال به هزار روستا آبرسانی شود.

وی با بیان اینکه آبرسانی به 600 روستا تکمیل شده و در 400 روستا 80 درصد پیشرفت داشته است، افزود: در برخی استان ها مانند بوشهر تا عید سال آینده پروژه های آبرسانی و در استان هایی که روستاهای کمی دارند، تکمیل می شود. ، فاز دوم آبرسانی انجام شد.

جعفرزاده گفت: پروژه های روستایی به گونه ای است که باید در ساختار برنامه و برنامه تصویب و ساختارهای کاری آن تعریف شود. اکنون اولویت وزارت نیرو روستاهای کددار بالای 20 خانوار است.

وی افزود: با اجرای طرح های آبرسانی بسیاری از مردم روستاها به روستاهای خود باز می گردند. اساس کار را در برنامه قرار می دهیم، هر چه برنامه بیشتر پیش برود بهتر است.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی گفت: در پروژه های روستایی حتی از روستاییان کمک می گیریم زیرا هر چه مشارکت در روستاها بیشتر باشد احساس مسئولیت جمعی در حفظ این منابع بیشتر می شود.

آبرسانی جهاد کشاورزی بزرگترین پروژه عمرانی کشور است

جعفرزاده خاطرنشان کرد: جهاد ابررسانی بزرگترین پروژه عمرانی کشور از نظر ساختار، تعداد کارگاه های فعال و از همه مهمتر از نظر وسعت در کشور است.

وی گفت: نزدیک به 25 درصد روستاهای از مجموع هفت هزار و 138 روستای این طرح متعلق به استان سیستان و بلوچستان است. کرمان، گلستان و گیلان نیز دارای تعداد زیادی روستا در این طرح هستند.

جعفرزاده با بیان اینکه تاکنون چنین پروژه ای به این شیوه جدید در کشور انجام نشده است، گفت: توافق اولیه ما در این طرح برای 10 هزار روستا بود و قرارداد ما برای 7 هزار و 138 روستا است و به 10 هزار روستا افزایش می یابد.

وی گفت: به دنبال این هستیم که ساختار حاکمیتی مناسبی برای این کار داشته باشیم. در ابتدا مشکلاتی وجود داشت اما در روند اجرای پروژه همدلی و همکاری وزارت نیرو و ستاد امام حسن (ع) ایجاد شد.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: این کار چهار هدف اصلی در سراسر کشور دارد که شامل مجموعه نیروی زمینی سپاه، مجتمع نیروی دریایی، قرارگاه خاتم الانبیاء و بسیج سازندگی است. تقسیم می شوند و هر استان بر اساس نوع فعالیتی که دارد در کار پیشرفت می کند.

وی افزود: مشارکت گروه های جهادی را در طرح بسیار جدی می بینیم و قطعا هزینه پروژه ها پایین می آید.

جعفرزاده ادامه داد: ما روی پروژه های دیگر نیز حساس هستیم اما نکته بسیار مهمی که در این پروژه داریم این است که نظارت فنی کشوری جدا از نظارت استانی بر این پروژه انجام می شود.

وی یادآور شد: تیمی از ناظران کشوری در تهران هر هفته به جز دفاتر فنی ما در استان ها بر این پروژه نظارت می کنند.

جعفرزاده بیان کرد: ما به شدت معتقدیم که این پروژه برای ما بسیار مهم است، یعنی تا حد امکان می خواهیم کیفیت کار خوبی برای مجموعه روستا داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید