رئیس برنامه قطعی برق را به روحانی اجازه داد/ قطعی های مکرر برق گلستان برچیده شد


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879169

با وجود فرا رسیدن تابستان، قطعی برق در حوزه خانگی در سال های اخیر به گلستانی نرسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ، سال گذشته قطعی های متوالی برق در بحبوحه روزهای گرم و طاقت فرسا باعث ناراحتی بسیاری از گلستانی ها شد، این قطعی ها حتی به اقتصاد بسیاری از اصناف و بازاریان لطمه زد و باعث اعتراضات در سطح شد. منطقه گلستان.

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس، بیشتر این خسوف‌ها بر روی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های غیرقانونی وزارت نیرو در سال‌های اخیر به‌ویژه بخش خصوصی تولیدکنندگان برق متمرکز بوده است که آثار زیانبار این سیاست در تابستان 1400 گریبانگیر مردم شد.

در حالی که در برنامه ششم توسعه باید شاهد افزایش 5000 مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور در سال بودیم، این رقم در هشت سال گذشته به طور متوسط ​​2500 مگاوات در سال بوده و در برخی سال‌ها این رقم کمتر از این عدم تعادل در تولید منجر به انباشت مشکلات برق در کشور شد.

عدم توجه دولت به توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای، عدم احتیاط در رفع موانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، عدم توسعه نیروگاه‌های کوچک، عدم توسعه ظرفیت نیروگاه‌های آبی، عدم آمادگی واحدهای حرارتی، ورود زودهنگام نیروگاه‌ها چاه های کشاورزی در مدار، عدم اصلاح کسوف وجود دارد و بسیاری از این مشکلات ناشی از ضعف مدیریت و سرمایه گذاری است.


عدم تولید برق پاشنه آشیل برای کاهش رضایت عمومی از دولت روحانی

البته کمبود تولید نیز باعث شد این نقاط ضعف پاشنه آشیل کاهش رضایت شهروندان از دولت روحانی باشد.تولید حدود 9 هزار مگاوات نیروگاه برق آبی تابستان گذشته به کمتر از 4 هزار مگاوات رسید.

از سوی دیگر این قطعی برق باعث شد تا مردم گرگان با بحران دیگری که همان کم آبی بود مواجه شوند و این مشکل حتی تجمع گرگانی های مختلف در مقابل فرمانداری را برانگیخت.

سیداحمد موسوی رئیس شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان می گوید: سال گذشته شاهد چنین روزهایی بودم اما با وجود اینکه در آغاز فصل گرم سال هستیم، هنوز خبری از این وقفه ها نیست.

رئیس شرکت توزیع انرژی گلستان یادآور شد: در توانیر به دلیل محدودیت های شدید شاهد بودیم که گاهی اوقات مرسولات قطع می شد و هماهنگی با استان ها صورت نمی گرفت به همین دلیل شاهد قطعی برق فوق العاده در استان بودیم. وزارت نیرو در سال گذشته برنامه ریزی های خوبی انجام داد و گفت: «یکی از اقداماتی که انجام داد این بود که 99 درصد نیروگاه ها قبلاً تعمیر شده اند و برق تولیدی آنها در مدار است.

موسوی گفت: موضوع دیگری که به آن پرداخته شده بحث مدیریت برنامه بار است که بر اساس ماده 2 مصوبه هیأت وزیران کلیه دستگاه های اجرایی، بانک ها، نیروهای مسلح و سازمان های عمومی غیردولتی موظفند تا میزان مصرف انرژی را کاهش دهند. 30 درصد نسبت به سال گذشته.» ساعات کار روزانه است و باید 60 درصد از مصرف انرژی آنها در خارج از ساعت کاری کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس مصوبه دولت برق چاه های کشاورزی در زمان پیک بار به مدت پنج ساعت قطع می شود و برق چاه های کشاورزی نیز از ساعت 12 الی 17 قطع می شود. و کشاورزان از مشوق‌های معافیت از قیمت برق بهره‌مند می‌شوند.» ما بار قطعی را نمی‌بینیم و این قطعی برق در ساعات اوج مصرف به صورت هوشمند اتفاق می‌افتد.

این مقام مسئول افزود: همچنین تفاهم خوبی با صنعت داشتیم و هفته ای یک هفته شهرهای صنعتی با هفت مگاوات و خارج از شهرک صنعتی 10 تا 11 مگاوات مدیریت مصرف برق دارند و در این زمینه مشکلی نداشته ایم. دور.”

موسوی به همکاری اصناف با شرکت توانیر اشاره کرد و یادآور شد: اصناف نیز موظف شدند از ساعت 13 تا 15 تعطیل باشند و پوسترفروشی ها از نور زیاد استفاده نکنند.


افزایش 200 مگاواتی سهمیه مصرف برق در گلستان

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تا 900 مگاوات برق به گلستان داده نشد و هفته گذشته به دلیل صرفه جویی 50 تا 60 مگاواتی یک هزار و 190 مگاوات به استان اختصاص داد و اگر این شرایط را حفظ نکنیم، توانیر می تواند به ما بدهد. تا 200 مگاوات بیا دیگه.

آنچه مسلم است در کنار این موضوعات باید الگوی مصرف نیز در دستور کار قرار گیرد. بخشی از این الگوی مصرف، بازگشت به ساخت سازه هایی است که می تواند مصرف انرژی را کاهش دهد، از سوی دیگر با برنامه ریزی های انجام شده در توانیر در دولت سیزدهم، مردم استان امیدوارند در سال های آینده حتی صنایع آنها نیز از این امر جلوگیری کنند. از کمبود برق رنج نبرند

گفتنی است سال گذشته مسئولان استانی به جای برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف و برنامه های گلستان برای کاهش معوقات، مجبور شدند ساعات زیادی را در کنار استانداران و مسئولان استانی برای جلوگیری از قطعی برق بگذرانند و این مشکل به خودی خود مانع از عملکرد درخشان روحانی شد. مقامات دولتی در استان از ثبت شدن.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید