هشدار سیل در ۷ استان/ ورود توده گرد و غبار به کشور در آخر هفته


ساعت: 08:36
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877156

سازمان هواشناسی از ورود توده خاک کردستان به شرق سوریه و عراق خبر داده و نسبت به احتمال وقوع سیل در هفت استان این کشور هشدار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ سازمان هواشناسی اعلام کرد: طی دو روز آینده در استان‌های مازندران، شرق تهران، سمنان و ارتفاعات گلستان در برخی مناطق به‌ویژه بعدازظهر بارش‌های متناوب، وزش باد شدید موقتی و طوفان گرد و خاک در برخی مناطق رخ می‌دهد.

در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در استان های شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و پنجشنبه در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان در بعدازظهر و اوایل عصر رگبار موقت، وزش باد و گرد و خاک پیش بینی می شود.

روز جمعه صاف همراه با وزش باد در بیشتر مناطق کشور پیش بینی می شود. طی 2 روز آینده در شرق و جنوب غرب کشور وزش باد شدید و گرد و خاک خواهد بود. از چهارشنبه تا جمعه در نیمه غربی و بخش هایی از مرکز کشور وزش باد شدید و رگبار گرد و خاک پیش بینی می شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، شرایط برای تشکیل ریزگردها در شرق سوریه و شمال عراق فراهم است و پیش بینی می شود در آخر هفته نفوذ ریزگردها در غرب کشور باعث کاهش دید و کیفیت شود.

همچنین امروز و فردا دمای هوا در استان های ساحلی دریای خزر و اردبیل افزایش می یابد.

امروز در شهر تهران که برای وزش باد شدید تا بسیار شدید هشدار داده می شود، گرد و خاک، در برخی ساعات کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در استان و احتمال شکستگی درختان فرسوده و سقوط اجسام پیش بینی می شود.

در این گزارش، سازمان هواشناسی استان تهران همچنین نسبت به ناپایداری همرفتی، رگبار و رعد و برق در عصر و شب در نواحی شمالی و شمال شرق استان هشدار داد.

امروز ورامین با 39 درجه سانتیگراد و فیروزکوه با 12 درجه سانتیگراد به ترتیب گرم ترین و سردترین نقاط تهران در 24 ساعت گذشته بودند.

شرح سیستم اول: باد و گرد و غبار

نوع خطر: وزش باد شدید، در نقاط مستعد برخاستن گرد و غبار با کاهش کیفیت هوا

حوزه عمل:

دوشنبه 9 اسفند 1401: سمنان، شمال و شرق اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب تهران، قم، شمال مرکزی و شمال- غرب توسط کرمان

اثر خطر: احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال تاخیر در پرواز، کاهش دید، ریختن اجسام از ساختمان های نیمه کاره و احتمال سقوط بیلبوردها.

توصیه: احتیاط در هنگام رانندگی به ویژه در جاده های کویری، استحکام سازه های موقت، نبود پارکینگ در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره، عدم حضور افراد آسیب پذیر در فضای باز.

شرح سامانه دوم: فعالیت سامانه بارشی و رشد همرفتی ابرها (به ویژه در بعدازظهر و اوایل عصر)

نوع خطر: رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در مناطق دارای تگرگ

حوزه عمل:

دوشنبه 1401/03/30: خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان و ارتفاعات شرق تهران.

سه شنبه 10 اسفند 1401: جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق و شمال هرمزگان.

اثر خطر: رعد و برق، سیل و محدودیت جریان محلی، آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه های موقت و شکستگی نهال ها و درختان فرسوده، کاهش دید و کیفیت هوا و امکان دفع اشیا از ساختمان های نیمه کاره.

توصیه: از رانندگی در کنار رودخانه ها، احتیاط در ترافیک، احتیاط در کوهنوردی و جابجایی عشایر عشایری، احتیاط در چرای دام و استحکام بخشی سازه های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و … خودروها را در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه چوبی پارک نکنید. مواد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید