هشدار نفوذ گرد و غبار و وزش باد شدید برای 13 استان

هشدار نفوذ گرد و غبار و وزش باد شدید برای 13 استان

روز جدید : سازمان هواشناسی نسبت به طوفان گرد و خاک و وزش باد شدید در 13 استان و طغیان فصلی رودخانه ها در 3 استان هشدار داده است.

اطلاعیه سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توضیحات سیستم دوم: گردگیر

نوع خطر: تولید گرد و غبار، نفوذ گرد و غبار و باد شدید

حوزه اثر:

شنبه 1401/04/18: ایلام، خوزستان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال خراسان شمالی، شرق و جنوب خراسان رضوی، سمنان، یزد، شمال اصفهان، قم، مرکزی، تهران و البرز.

اثر خطر: کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال ریزش سنگ از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: در هنگام ظهور گرد و غبار برای افراد آسیب پذیر در هوای آزاد قرار نگیرید، شاخص آلودگی را با وسایل زیر پایش کنید و طبق مقررات تصمیم گیری کنید، مالچ پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در مراکز جنب مراکز جمعیتی عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها.

توضیحات سیستم: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید متناوب، گرد و غبار و احتمال تگرگ

نوع خطر: باران شدید، رعد و برق و باد شدید ناگهانی، گرد و غبار و تگرگ در مناطق بالادست.

حوزه اثر:

شنبه 18/04/1401: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

یکشنبه 19/04/1401: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، جنوب فارس.

اثر خطر: رواناب و طغیان جاده ها، طغیان فصلی رودخانه، رعد و برق، خسارت ناشی از بادهای شدید لحظه ای همراه با گرد و غبار و کاهش دید.

توصیه: خودداری از حرکت و ماندن در حاشیه و بستر رودخانه های فصلی، بالا نرفتن به ارتفاعات، پارک خودروها در کنار درختان کهنسال، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی شهرداری و امکانات امدادی.

توضیحات سیستم: افزایش ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی.

مهلت: یکشنبه 19/04/1301

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج بین 1.5 تا 3 متر

حوزه اثر:

شنبه 18/04/1401: دریای عمان و تنگه هرمز.

یکشنبه 19/04/1401: دریای عمان و تنگه هرمز.

اثر خطر: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای ماهیگیری، آسیب به قایق ها و کشتی های کوچک و اختلال در فعالیت های دریایی.

توصیه: عدم شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به ویژه تردد با کشتی های سبک و قایق های ماهیگیری و تفریحی و رعایت تدابیر لازم توسط فعالان دریایی.

دیدگاهتان را بنویسید