تداوم وزش باد شدید، بارش باران و هشدار گرد و غبار/ خسارت به محصولات کشاورزی از 15 استان


ساعت: 09:35
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837095

سازمان هواشناسی اعلام کرد: هوای ابری، وزش باد شدید، بارش باران و نفوذ گرد و خاک از عراق به چند استان کشور پدیده غالب هواشناسی امروز و فردا خواهد بود و با توجه به احتمال وقوع سیل، سیلاب جاده ها و خسارت به محصولات کشاورزی در 15 استان هشدار داد

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ امروز یکشنبه شدت نفوذ گرد و غبار از کشور عراق به استان کرمانشاه افزایش می یابد و باعث کاهش کیفیت هوا در سراسر استان می شود. امروزه این وضعیت به دامنه های مرکزی و جنوبی البرز کشیده شده است.

همچنین غلظت بارش ها در شمال غرب و شمال کشور، استان های ساحلی خزر، بخش هایی از شرق، مرکز و جنوب کشور خواهد بود و برای این مناطق رگبار و رعد و برق موقت و وزش باد شدید داریم.

روزهای دوشنبه و سه شنبه در شمال غرب، استان های ساحلی خزر و برخی مناطق شمال شرق رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

پیش بینی می شود دمای هوا طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در شمال شرق کشور پنج تا هشت درجه کاهش یابد.

این سازمان هشدار داد: امروز و فردا در خلیج فارس، نواحی مرکزی و شرقی شهرستان تلاطم پیش بینی می شود که از ظهر دوشنبه تا اواخر وقت سه شنبه با حداکثر ارتفاع 2 متر در بندر بوشهر و شرق خلیج فارس تشدید می شود.

در این مدت شرق عمان در استان های سیستان و بلوچستان و برخی مناطق مرکزی و تنگه هرمز طوفانی و طوفانی با حداکثر ارتفاع موج 1.5 متر پیش بینی می شود.

اخطارهای صادر شده به شرح زیر است:

توضیحات سیستم: افزایش سرعت باد (شمال غربی – جنوب غربی)

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 14/02/19

زمان اختتامیه: سه شنبه 1401/02/20

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج در ساحل و دریا بین 1.5 تا 2.5 متر.

منطقه دیدنی:

دوشنبه 28 بهمن 1401: شرق خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و در امتداد سواحل استان های بوشهر و هرمزگان.

سه شنبه 30 بهمن 1401: شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، در نواحی ساحلی و ساحلی استان های جنوبی بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

اثرات خطرناک: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قایق های تفریحی و شناورهای سبک، وقفه در حرکت شناورهای سبک سنگین، آسیب به قفس ها و پارگی تورهای ماهیگیری و آسیب به تجهیزات دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، جمع آوری تورها و تجهیزات ماهیگیری، پرهیز از تردد با قایق های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در سفر با شناورهای سبک وزن، محدودیت در فعالیت های دریایی و اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت احتمالی.

شرح سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: رعد و برق، وزش باد شدید موقت، طوفان گرد و غبار و تگرگ در مناطق مستعد

منطقه دیدنی:

یکشنبه 27 بهمن 1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق سمنان و اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان.

دوشنبه 28 بهمن 1401: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان.

سه شنبه 29 بهمن 1401: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، البرز و ارتفاعات و دامنه های گیلان و مازندران.

اثر خطر: احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، احتمال رعد و برق و تگرگ، احتمال وقوع سیلاب محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه های موقت.

توصیه: احتیاط در رانندگی و توقف در کنار رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در فعالیت های کوهستانی و کوچ عشایر، احتیاط در چرای دام و عدم سمپاشی در مزارع.

شرح سیستم دوم: افزایش مدل فشار

نوع خطر: افزایش گرد و غبار، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در ترافیک و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی

منطقه دیدنی:

هفته 1402/02/18: قم مرکزی، اصفهان، فارس، یزد، البرز، تهران، سمنان.

دوشنبه 28 بهمن 1401: سمنان، یزد، خراسان جنوبی.

اثر خطر: باد شدید و بالا آمدن گرد و غبار، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان افتاده و احتمال آسیب به سازه های موقت.

توصیه: از حضور در فضای باز بخصوص برای افراد آسیب پذیر، استحکام سازه های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و … خودداری کنید، خودرو را در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید.

شرح سیستم سوم: نفوذ گرد و غبار

نوع خطر: کاهش دید، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا

منطقه دیدنی:

شنبه 26 بهمن 1401: کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، نیمه غربی هرمزگان و نیمه جنوبی فارس.

هفته 1401/02/18: خوزستان و بوشهر.

اثر ریسک: افزایش شاخص آلودگی هوا، کاهش دید و احتمال آسیب به صنایع حساس به گرد و غبار.

توصیه: توجه به ترافیک، انفعال اقشار آسیب پذیر در فضای باز و مدیریت در نگهداری از صنایع حساس.

شرح سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، باد شدید موقت، بالا آمدن خاک گردو

منطقه دیدنی:

یکشنبه 27 بهمن 1401: آذربایجان شمال شرقی، شمال غربی، اردبیل شمالی، خراسان شمالی، گلستان، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات شرق مازندران.

دوشنبه 28 بهمن 1401: خراسان شمالی، خراسان شمالی رضوی، ارتفاعات و دامنه های گلستان، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان شمال غربی.

اثر خطر: اختلال در ترافیک، آبگرفتگی جاده ها، افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها، رواناب، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده ها و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: پرهیز از ترددهای غیر ضروری، پرهیز از توقف در کنار رودخانه ها و مسیل ها، پرهیز از فعالیت های کوهستانی و اسکان عشایر، پاکسازی دهانه پل ها و عمارت ها، احتیاط در تردد بین شهری و محدودیت فعالیت های کشاورزی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید