هشدار هواشناسی/ تشدید فعالیت سامانه بارشی در 14 استان

هشدار هواشناسی/ تشدید فعالیت سامانه بارشی در 14 استان

با هشدار افزایش فعالیت سامانه بارشی در 14 استان از جمله تهران، سازمان هواشناسی از احتمال کولاک، خسارت به کشاورزان و افت فشار گاز خبر داد.

بر اساس نقشه های پیش یابی سازمان هواشناسی امروز در جنوب غرب، غرب، شمال غرب، ارتفاعات و دامنه های زاگرس، ارتفاعات و دامنه های البرز جنوبی، سواحل دریای خزر، مرکز بارش برف و باران خواهد بود. ، شمال شرق و شمال استان های فارس و بوشهر. شدت بارش امروز برای استان های چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، اصفهان، لرستان و شمال و شرق خوزستان است.

بارش ها فردا در بخش هایی از شمال شرق، شرق و زاگرس مرکزی، شمال بوشهر و فارس ادامه دارد و در برخی مناطق دامنه های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر بارش پراکنده خواهد بود. شدت بارندگی های فردا برای استان های چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس و اصفهان است.

سامانه بارشی روز سه شنبه در غرب، مرکز، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه های زاگرس مرکزی فعال است. روز چهارشنبه علاوه بر افزایش بارندگی در دامنه های زاگرس و شمال شرق، در دامنه های البرز، غرب و شمال غرب کشور نیز بارش برف و باران رخ می دهد.

روز پنجشنبه بارش متناوب در شمال کشور و بخش هایی از فارس و بوشهر ادامه داشت. از امروز تا چهارشنبه در شرق کشور، خوزستان، ایلام، اصفهان، فارس، یزد، کرمان و بوشهر وزش باد شدید در مناطق مستعد گرد و خاک و کاهش دید افقی پیش بینی می شود.

توضیحات سیستم: سیستم بارشی

مهلت : سه شنبه 25/11/1301

نوع خطر: باران، گاهی رعد و برق، بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر، باد موقت، مه.

حوزه اثر:

یکشنبه 23/11/1401: آذربایجان جنوب غربی، آذربایجان جنوب شرقی، اردبیل جنوبی، زنجان، گیلان، مازندران، نیمه شمالی خراسان رضوی، سمنان، خراسان شمالی، قم، ایلام، خوزستان.

دوشنبه 24/11/1401: استان های لرستان، شمال غرب فارس، همدان، خراسان شمالی، خراسان رضوی شمالی، کوه های گلستان، سمنان، مازندران و شمال شرق تهران.

سه شنبه 25/11/1401: ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، تهران، البرز، غرب سمنان.

اثر خطر: کاهش دید، لغزندگی جاده ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی جاده ها، جاری شدن آب در کانال ها، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطع برق

توصیه: افزایش احتیاط در سفر، حمل تجهیزات کافی در سفر با خودرو، اقدامات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارت، افزایش احتیاط در فعالیت های کوهستانی و جابجایی عشایر، آماده سازی دستگاه های اجرایی و پشتیبانی، لایروبی مسیل ها و آبراه ها و مدیریت … مصرف منابع انرژی به ویژه گاز و برق.

توضیحات سیستم: تقویت فعالیت سیستم ته نشینی

زمان شروع: یکشنبه 23.11.1401

مهلت : سه شنبه 25/11/1301

نوع خطر: بارش برف یا باران، مه، کاهش دید، باد شدید، گاهی رعد و برق، بارش برف در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه ها، احتمال ریزش بهمن و طوفان برف.

حوزه اثر:

یکشنبه 23/11/1401: کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، لرستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، همدان، مرکزی، شرق ایلام، کرمانشاه، کردستان، قزوین، البرز، تهران.

دوشنبه 24.11.1401: چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان.

سه شنبه 25/11/1401: لرستان، شمال شرق خوزستان، کوگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان.

اثر خطر: انسداد راه های روستایی و اختلال در راه ها در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه های استان های واقع در رشته کوه زاگرس، رواناب، طغیان مسیل ها، افزایش سطح آب رودخانه ها، طغیان معابر، اختلال در ارتباطات بین شهری و داخلی – سفرهای شهری، اختلال در فعالیت های عمرانی، رعد و برق، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، ریزش بهمن، اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز.

توصیه: آمادگی دستگاه های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی جاده ها، پرهیز از سفرهای برون شهری، پرهیز از فعالیت های کوهستانی و جابجایی عشایر، مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی به ویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها. و مسیل ها، پاکسازی معابر و آبراه های درون شهری، پاکسازی دهانه پل ها، انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل آسیب های احتمالی از جمله نمک پاشی توسط شهرداری ها، راهداری ها و ارگان های امدادی و مدیریت صحیح سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه های اجرایی مسئول. .

توضیحات سیستم اول: باد نسبتا شدید، افزایش ارتفاع موج دریا، بارش پراکنده

مهلت : صبح سه شنبه 25/11/1301

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج از 1 تا 1.5 متر در ساحل و تا 2 متر در مناطق دور از ساحل، سرعت باد تا 32 گره.

حوزه اثر:

یکشنبه 23/11/1401: نواحی شمالی خلیج فارس، نواحی ساحلی و فراساحلی استان های خوزستان و بوشهر.

دوشنبه 24/11/1401: نواحی شمالی خلیج فارس، نواحی ساحلی و ساحلی استان های خوزستان و بوشهر.

سه شنبه 25/11/1401: نواحی شمالی خلیج فارس، نواحی ساحلی و دورافتاده استان های خوزستان و بوشهر.

اثر خطر: آسیب به تورهای ماهیگیری و قفس های پرورش ماهی، اختلال در تردد دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین و آسیب به شناورهای سنگین.

توصیه: جلوگیری از تردد کشتی های سبک و فعالیت های تفریحی، ممنوعیت غواصی و شنا، جمع آوری تورهای ماهیگیری و محدودیت فعالیت های دریایی در سواحل و دریای آزاد، اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیب احتمالی به تاسیسات دریایی.

شرح سیستم دوم: افزایش ارتفاع موج دریا و بارندگی

زمان شروع: سه شنبه 25/11/1301

مهلت: اوایل چهارشنبه 26/11/1401

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج از 1 تا 1.5 متر در خشکی و تا 2 متر در مناطق فراساحلی.

حوزه اثر:

سه شنبه 25/11/1401: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر.

چهارشنبه 26/11/1401: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر.

اثر خطر: آسیب به تورهای ماهیگیری و قفس های پرورش ماهی، اختلال در تردد دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین و آسیب به شناورهای سنگین.

توصیه: جلوگیری از تردد کشتی های سبک و فعالیت های تفریحی، ممنوعیت غواصی و شنا، جمع آوری تورهای ماهیگیری و محدودیت فعالیت های دریایی در سواحل و دریای آزاد، اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیب احتمالی به تاسیسات دریایی.

دیدگاهتان را بنویسید