تشدید فعالیت سامانه بارشی در 8 استان / وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در مرکز و جنوب کشور


ساعت: 08:58
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837394

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم سامانه بارشی در 16 استان کشور تا روز چهارشنبه نسبت به تشدید سامانه در 8 استان و برخاستن گرد و خاک پس از تشدید وزش باد و آلودگی هوا هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز در بخش‌هایی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان و ارتفاعات البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش باران و بارش باران به طور موقت پیش بینی می شود.

بیشترین شدت بارش امروز در استان های خراسان شمالی و خراسان شمالی و در مناطق شمال شرق کشور از 8 تا 10 درجه کاهش محسوسی پیش بینی می شود. بارش ها فردا در شمال غرب، سواحل غربی دریای خزر، رشته کوه های البرز، خراسان شمالی و خراسان شمالی ادامه دارد.

برای روز چهارشنبه در استان های شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی بارش باران پیش بینی می شود.

امروز در دامنه های شمال شرق، شرق، جنوب البرز و جنوب کشور وزش باد شدید موقتی در مناطق غبارآلود پیش بینی می شود. این شرایط برای سه شنبه و چهارشنبه در غرب، جنوب و جنوب غرب و پنجشنبه و جمعه پیش بینی می شود که علاوه بر این مناطق در شمال شرق، دامنه های جنوبی البرز، مرکز و شرق نیز پیش بینی می شود.

آسمان تهران امروز صاف تا نیمه ابری همراه با وزش باد غربی – جنوب غربی با سرعت 17 تا 41 کیلومتر بر ساعت پیش بینی می شود.

اخطارهای صادر شده در روز جاری به شرح زیر است:

شرح سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: رعد و برق، وزش باد شدید موقت، طوفان گرد و غبار و تگرگ در مناطق مستعد

منطقه دیدنی:

دوشنبه 28 بهمن 1401: آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، زنجان و ارتفاعات و ارتفاعات سمنان، قزوین، البرز و تهران.

سه شنبه 30 بهمن 1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، شمال مرکزی و همدان، گیلان، مازندران، گلستان و سمنان و دامنه ها و ارتفاعات تهران و البرز.

چهارشنبه 30 بهمن 1401: آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گیلان و مازندران و ارتفاعات گلستان، خراسان شمالی.

اثرات خطرناک: احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، احتمال رعد و برق و تگرگ، احتمال سیلاب موضعی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال شکستگی درختان فرسوده و احتمال سقوط اجسام از ارتفاع. .

توصیه: در توقف و حرکت در رودخانه ها و مسیل ها دقت شود، در کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ نشین دقت شود، در چرای دام دقت شود و از سمپاشی در مزارع خودداری شود.

توضیحات سیستم دوم: پودر

زمان اختتامیه: چهارشنبه 1401/02/21

نوع خطر: افزایش گرد و غبار، کاهش دید افقی، افزایش شاخص آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا.

منطقه دیدنی:
دوشنبه 28 بهمن 1401: خوزستان، ایلام، البرز، سمنان، تهران، مرکزی، کوم، کرمانشاه، خراسان جنوبی، یزد، شمال شرق اصفهان.

سه شنبه 1401/02/20: کرمانشاه، ایلام، خوزستان.

چهارشنبه 1401/02/21: کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گرد و غبار، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستگی درختان فرسوده، احتمال آسیب به ساخت و سازهای موقت و قطع حرکت.

توصیه: از حضور در فضای باز بخصوص برای افراد آسیب پذیر، استحکام سازه های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و … خودداری کنید، خودرو را در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید.

شرح سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، بالا آمدن خاک گردو.

منطقه دیدنی:

دوشنبه 28 بهمن 1401: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه شمالی اردبیل، خراسان شمالی، گلستان، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال شرقی سمنان و دامنه ها و ارتفاعات مازندران.

سه شنبه 30 بهمن 1401: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، شمال خراسان و دامنه ها و ارتفاعات گیلان.

اثرات خطرناک: اختلالات ترافیکی، آبگرفتگی جاده ها، افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها، رواناب، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده ها، شکستن درختان فرسوده، سقوط اجسام از ارتفاعات و آسیب به سازه های موقت.

توصیه: از ترددهای غیر ضروری خودداری کنید، از توقف در کنار رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنید، از فعالیت های کوهستانی و جابجایی عشایر، پاکسازی دهانه پل ها و عمارت ها، مراقب تردد بین شهری باشید، از رانندگی و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان های فرسوده خودداری کنید. کار و محدودیت در فعالیت های کشاورزی.

توضیحات سیستم: افزایش سرعت باد (شمال غربی – جنوب غربی)

زمان شروع: دوشنبه ظهر 1401/02/19

زمان اختتامیه: چهارشنبه 1401/02/21

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج ساحل بین 1.5 تا 2.5 متر و تا 3 متر از ساحل.

منطقه دیدنی:

دوشنبه 28 بهمن 1401: نیمه شرقی خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و در امتداد سواحل استان های بوشهر و هرمزگان.

سه شنبه 30 بهمن 1401: نیمه شرقی خلیج فارس در غرب تنگه هرمز و دریای عمان در نواحی ساحلی و ساحلی استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه 30 بهمن 1401: نیمه شرقی خلیج فارس در نواحی ساحلی سواحل استان های بوشهر و هرمزگان.

اثرات خطرناک: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قایق های تفریحی و شناورهای سبک، وقفه در تردد با شناورهای سبک سنگین، آسیب به قفس ها و پارگی تورهای ماهیگیری و آسیب به تجهیزات دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، جمع آوری تورهای ماهیگیری و وسایل ماهیگیری، پرهیز از کشتی های کروز و باری سبک، احتیاط در سفر با شناورهای سبک سنگین، محدودیت در فعالیت های دریایی و اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت احتمالی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید