همه اقشار جامعه به محصولات ماهی دسترسی ندارند


ساعت: 15:28
تاریخ انتشار: 1301/06/19
کد خبر: 1896427

معاون جهاد کشاورزی با بیان اینکه دسترسی همه اقشار جامعه به محصولات ماهی وجود ندارد، گفت: باید دسترسی آحاد جامعه را تضمین کنیم زیرا اگر قشر خاصی این دسترسی را داشته باشد نمی توانیم میانگین تولید ماهی را افزایش دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجتبی خیام نکویی در خصوص کارآفرینی نوآورانه دانش بنیان و اشتغال زایی در حوزه شیلات با اشاره به عدم افزایش بهره وری در این بخش گفت: میزان تولید در بخش کشاورزی 125 میلیون تن است و این رقم باید افزایش یابد. به 180 میلیون تن در سال 1430 رسید.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این تولید مربوط به فرآورده های ماهی است، افزود: در حال حاضر تولید محصولات ماهی در کشور یک میلیون و 300 هزار تن است که در برنامه تحول وزیر جهاد کشاورزی باید به 2 میلیون و 600 هزار تن برسد. یعنی در این حوزه با افزایش صددرصدی مواجه خواهیم بود.

معاون جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این افزایش 100 درصدی در سایر حوزه ها وجود ندارد، ادامه داد: برخی کارشناسان و کارشناسان گفتند این رقم در حوزه شیلات تاثیرگذار نخواهد بود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: در مجموع حرف این کارشناسان درست است و چنین مشکلی در شرایط طبیعی امکان پذیر نیست.

خیام نکویی با اشاره به ظرفیت تحقیق و اجرا در شیلات افزود: 12 تا 13 هزار مدرس در بخش کشاورزی داریم، علاوه بر این 2 هزار مدرس در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داریم که در مجموع 15 هزار نفر است. اعضای هیئت علمی مرتبط با شیلات را از این تعداد جدا می کنیم، می بینیم که با ظرفیت منحصر به فردی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر این 10 پژوهشکده در حوزه شیلات فعال هستند، گفت: از این ظرفیت ها به درستی استفاده نمی شود و به معنای واقعی کلمه بهره وری لازم را در صنعت شیلات نداریم و به همین دلیل باید تدابیر جدی اندیشید. در این منطقه

خیام نکویی ادامه داد: یکی از راهکارها این است که تمام ظرفیت های تحقیقاتی در سراسر کشور را به حوزه اجرایی برسانیم و در این راستا شورای راهبردی تحقیقات شیلات در کشور و رئیس سازمان شیلات که معاونت را نیز بر عهده دارد راه اندازی کرده ایم. . وزیر جهاد کشاورزی صادر کردیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر این اساس همه ظرفیت های سازمان را برای تحقیق، آموزش و ترویج شیلات فراهم می کنیم و از این پس رئیس سازمان شیلات این اختیار را دارد که از تمام ظرفیت های تحقیقاتی استفاده کند.

خیام نکویی ادامه داد: ما این اختیار را به همکاران خود داده ایم تا در این شورای راهبردی کارگروه های مختلفی تشکیل دهند و ظرفیت دانشگاه را به کار گیرند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه دسترسی همه اقشار جامعه به محصولات ماهی وجود ندارد، گفت: باید دسترسی آحاد جامعه را فراهم کنیم زیرا اگر قشر خاصی این دسترسی را داشته باشد نمی توانیم افزایش دهیم. میانگین تولید افزایش ماهیگیری .

وی همچنین بر افزایش تنوع محصولات ماهی تاکید کرد.

خیام نکویی در بخشی دیگر از سخنان خود به حضور بخش خصوصی در صنعت شیلات اشاره کرد و گفت: سازمان شیلات باید این زمینه را فراهم کند زیرا اگر بخش خصوصی کار نکند برنامه های ما به مرحله اجرا نمی رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از راه اندازی نخستین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم خبر داد و گفت: این روستا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به زودی راه اندازی می شود.

به گفته خیام نکویی، تا پایان امسال حدود 4 تا 5 مزرعه فن آوری و نوآوری ماهیگیری با حمایت دولت راه اندازی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید