همه دامادهای مسئولین که به پست رسیدند

همه دامادهای مسئولین که به پست رسیدند

روز جدید در نظام سیاسی ایران اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است. به جایی رسیده ایم که نه تنها مسئول به مقامی می رسد، بلکه راه را برای سایر قرارهای سببی و نسبی باز می کند.

چند سالی است که از پدیده آقازادقی به «حکم داماد» رسیده ایم و جدیدترین و داغ ترین آن ها داماد علیرضا زاکانی شهردار تهران است که دستیار ویژه شهردار تهران شده است. پدر شوهر زاکانی در بهار امسال به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مقابل دوربین گفت: «ما اقوام خود را به سر کار نمی بریم. او البته این موضوع را اینگونه توجیه کرد که دامادش از شهرداری تهران حقوق نمی گیرد و استخدام شهرداری نمی شود. اما چه کسی نداند که در نظام های سیاسی «اقتدار» می تواند قدرت تولید کند.

به ویژه اینکه طبق نامه زاکانی به عنوان شهردار تهران، صدور حکم و استخدام حتی برای استفاده از خدمات رایگان را ممنوع کرده است و در بند ۲ نامه زاکانی آمده است: نوع وضعیت استخدامی شامل «کامل – ممنوع، پاره وقت و پاره وقت، قراردادی، شرکتی، مشاوره و غیره حتی برای خدمات رایگان و افتخاری.

همچنین بر اساس ماده 10 تعارض منافع در شهرداری تهران، استخدام بستگان در شهرداری در حین فعالیت سران شهرداری و اعضای شورا ممنوع است. بنابراین زاکانی همانطور که خلاف قانون عمل می کرد، رسماً علیه دامادش بر خلاف قولنامه رسمی او حکم داد. به این بهانه به بررسی تازه عروس هایی پرداختیم که دنیای سیاست گاهی از آنها استقبال می کند و گاهی نه.

محمدمهدی احمدی، داماد محسن رضایی

وی به عنوان مدیرعامل جدید بانک صادرات منصوب شد که رد شد. پایگاه خبری فوری با انتشار توییتی نوشت: از داماد آقای رضایی (دی احمدی) در مورد انتصاب وی به عنوان مدیرعامل بانک صادرات پرسیدم که وی پاسخ داد: سلام قرائت کردم، استعفا دادم.

وی عضو هیئت مدیره و نایب رئیس بانک شهر است. رحمت الله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران در سال ۹۷ در واکنش به انتصاب مهدی احمدی، داماد کلیباف و داماد محسن رضایی، در توئیتی نوشت: استیضاح وزیر خانه. این انتصابات برای مردم قابل درک و قابل قبول نیست، اما از سوی دیگر نشان از نفوذ تیم قبلی بر مجموعه شهرداری دارد.»

علی اشرف ریاحی، داماد محمدرضا نعمت زاده

او با پاسپورت جعلی از کشور گریخت. علی اشرف ریاحی همسر زینب نعمت زاده است که به اتهام 6.6 میلیارد یورویی از خروج از پرونده پتروشیمی منع شده بود اما متواری شد.

به گفته دادستانی، ریاحی به کمک به اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق غیرقانونی متهم است. سایر متهمان پرونده نیز به عنوان مدیران شرکت ها و خریداران آنها که خریداران خارجی بودند، مبالغ هنگفتی دریافت کرده و به بهانه دور زدن تحریم ها اقدام به تاسیس شرکت هایی در خارج از کشور کردند.

حسین میرحلیلی، داماد احمد خاتمی

او یک روحانی با مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی است. حجت الاسلام احمد خاتمی امام جمعه تهران در پاسخ به این انتصاب گفته بود: برای هیچ یک از دامادهایم دستوری نداشته و ندارم و نخواهم داشت.

در خصوص مسئولیت آقای میرحلیلی، نه در این مسئولیت و نه در مسئولیت قبلی هیچ سفارشی تلفنی، پیامکی و کتبی نداشتم. می توانید از آقای محمدی (رئیس سابق بنیاد و خیریه) و دکتر نوبخت بپرسید.

کامبیز مهدی زاده فرساد، داماد حسن روحانی

مهدی زاده در خرداد 97 به عنوان دبیر ستاد توسعه فناوری های انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انتخاب شد. وی همچنین به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی توسط دولت حسن روحانی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب شد که جنجال های زیادی به پا کرد.

رضا رحمانی وزیر صمت گفت که آقای مهدی زاده بر اساس شایسته سالاری انتخاب شده است و انتصاب وی ربطی به داماد رئیس جمهور بودن ندارد. اما داماد روحانی در نامه ای به وزیر استعفا داد و نوشت: «خیلی ممنونم که من را شایسته دانستید و از من دعوت کردید تا در این وزارتخانه همراهی کنم.

«می خواهم از خدمت شما رها شوم و در قلعه سابقم به فعالیت های علمی و پژوهشی خود ادامه دهم. وی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ثبت نام کرد و گفت: من به عنوان فرزند شخص خاص یا داماد شخص خاص کاندیدا نمی شوم، بلکه فرزند آذربایجان هستم و هستم. به آذربایجانی بودنم افتخار میکنم «به عنوان رابطه پدر و پسری با رئیس جمهور، از پدرم اجازه می گیرم و در انتخابات شرکت می کنم. اما در نهایت توسط هیئت امنا رد صلاحیت شد.

محمدهادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری

او مدیرعامل یک گروه اقتصادی به نام فاطمی و سرمایه گذار عمده سریال معروف شهرزاد بود که نامش به عنوان متهم پرونده بانک سرمایه نیز به چشم می خورد.

رضوی در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم توسط بانک سرمایه گفته بود: برخی برای من فضای رسانه ای درست می کنند و می گویند من داماد شریعتمداری هستم که این ظلم است. «به زبان پست، لطفاً من را خارج از این عنوان امتحان کنید. محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی در واکنش به ادعای دامادش گفت: من چهار فرزند دارم که هیچکدام با دولت در جایی قرارداد ندارند. داماد من هم همینطور دامادم در دوران مسئولیتم هرگز از من نخواست که با او تماس بگیرم و من هم کاری برایش انجام ندادم.

اگر دامادم اشتباه کرده است، باید با آن برخورد کنیم و اگر من دخالت کرده ام، باید به من اعتراض شود. اما من این کار را نکردم. حیثیت من نباید پایمال شود. «اگر کسی فکر کند که حتی فرزندم را جلوی چشم من ذبح می‌کنند، فدیه می‌دهم، چون می‌دانم کسی را فدیه نمی‌دهم.

سخنگوی قوه قضائیه مردادماه 98 از محکومیت رضوی به 20 سال حبس تعزیری، رد مال، 74 ضربه شلاق و محرومیت از خدمات عمومی به اتهام تخلف در نظام اقتصادی کشور خبر داد.

روح الله رحمانی، داماد حدادعادل

روحلا رحمانی، داماد حداد عادل، به دلیل قانون خدمات کشوری و تابعیت دوگانه، از سمت مدیرکل خدمات حمایت از نوآوری و سرمایه گذاری، از سمت مدیرکل خدمات حمایت از نوآوری و سرمایه گذاری استعفا داد. غلامعلی حدادعادل در یک برنامه تلویزیونی گفت: داماد من یک شهروند آمریکایی و از خانواده شهدای آمریکایی است.

مهدی هورشیدی فرزند احمدی نژاد

در دی ماه سال 90 به ریاست سازمان استاندارد منصوب شد اما این تصمیم با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد و یک هفته بعد لغو شد. هورشیدی حسب مورد به مدت یک ماه به عنوان جانشین نیرو در دبیرخانه شورا منصوب شد. در شهریور 1370 رئیس بیمارستان فیروزآبادی شهرری شد. وی همچنین از سوی پدر همسرش به عنوان معاون اول منصوب و به سمت منشی هیئت مستشاری رئیس جمهور منصوب شد.

دیدگاهتان را بنویسید