همه چیز درباره نیتروژن مایع (Liquid Nitrogen) و خرید و نگهداری آن


ساعت: 01:18
تاریخ انتشار: 09/03/1401
کد خبر: 1913300

نیتروژن مایع از تقطیر هوای مایع به دست می آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نیتروژن مایع (نیتروژن مایع) یا نیتروژن مایع از تقطیر هوای مایع به دست می آید. این مایع بی بو و بی رنگ با دمای 196 درجه زیر صفر بوده و شباهت زیادی به آب دارد. نیتروژن مایع در صنایع هوافضا، انرژی، نوشیدنی و غذا، مراقبت های بهداشتی (پزشکی)، ساخت فلز، نفت و گاز، داروسازی، جوشکاری و صنایع پالایشی استفاده می شود.

نیتروژن مایع را نیتروژن مایع می گویند LN2 نیز شناخته شده است. در حال حاضر نیتروژن مایع یکی از پرمصرف ترین فرآورده های گازی در جهان است. در زیر به توضیح طرز تهیه نیتروژن مایع می پردازیم.


تهیه نیتروژن مایع

برای تهیه نیتروژن مایع در ایران در تناژهای مختلف باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. ابتدا در هنگام خرید توجه داشته باشید که فلاسک های نیتروژن دو جداره با سیستم خلاء و با درب های پهن و کمی شل ارائه می شود. در هنگام خرید و جابجایی حتما از دستکش خنک کننده استفاده کنید. اما مهمتر از آن، از کجا و چگونه نیتروژن مایع بخرم؟

شرکت ها و گروه های صنعتی مختلف این محصول را به فروش می رسانند. با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید بسیاری از این شرکت ها را بیابید، اما همه شرکت ها توانایی ارائه تناژ مناسب، ایمنی و کیفیت بالا و ارائه خدمات فروش و پس از فروش مناسب را ندارند. به همین دلیل قصد داریم گروه صنعتی سهیل گاز را در زمینه تامین نیتروژن مایع معرفی کنیم.

گروه صنعتی سهیل گاز با حدود چهل سال سابقه درخشان در ساخت و توزیع انواع گازهای تک پایه و مخلوط، گازهای فوق تخصصی تا PPM وPPB صنعتی، پزشکی، آزمایشگاهی، کالیبراسیون، لیزر و همچنین حمل و نقل میعانات فوق سرد (O2، N2، AR، CO2… ) با ناوگان بزرگ و مجهز شامل انواع نیمه تریلر، تانکر ISO، تانکر برودتی و استفاده از نیروهای فوق تخصصی و توانمند در زمینه های مختلف به مجموعه های مختلف در اقصی نقاط ایران عزیز خدمات ارائه می دهد. .


8caf1e15 a6e0 417c b52c 9f2487148db0 خبر خاکستری


حمل و نقل و ذخیره نیتروژن مایع

با در نظر گرفتن شرایطی که در نیتروژن مایع وجود دارد و در کوچکترین تماس و تماس با جسم داغتر دمای آن از 196- فراتر می رود، برای نگهداری و حمل و نقل آن باید از تماس آن با اجسام دیگر جلوگیری کرد، حتی می توان از تماس آن با اجسام دیگر جلوگیری کرد. برای اینکه هوا باشد، هوای معمولی تقریباً 220 درجه سانتیگراد گرمتر از نیتروژن مایع است.

اما تنها راه حل برای حمل و نقل استفاده از مخازن و مخازن مخصوص حمل نیتروژن مایع است که از ویژگی های مهم آن می توان به جداره خلاء این مخازن اشاره کرد که باعث می شود فضای اطراف با فضای داخل مخزن تقریبا به صفر برخورد کند. این مخازن بسیار گران قیمت و بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. این مخازن بسته به طرح و شکل خود می توانند نیتروژن مایع خود را از چند ساعت تا حتی یک سال ذخیره کنند.

چگونه نیتروژن مایع را ذخیره می کنید؟

هنگامی که ظرف به خوبی از هوای اطراف جدا شود، نیتروژن مایع را می توان ذخیره و حمل کرد. (به عنوان مثال در یک مخزن نیتروژن). دما در 77 درجه کلوین همراه با جوشیدن آهسته نیتروژن مایع و در نتیجه نیتروژن ثابت نگه داشته می شود.

چگونه هیدروژن مایع را انتقال دهیم؟

حمل و نقل مایعات برودتی به سراسر ایران توسط ناوگان حمل و نقل بزرگ متشکل از انواع مخازن متحرک (نیمه تریلر و مخازن ISO) در حجم ها و فشارهای مختلف. از مخازن برودتی برای انتقال گازهای مایع در دماهای بسیار پایین مانند -150 درجه سانتیگراد و حتی دماهای پایین تر استفاده می شود.


1a288caf c29d 4db5 8384 420ffc3000f2 خبر خاکستری

مخازن برودتی مخازنی هستند که از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده اند. این لایه ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که حداقل تبادل دما با محیط داشته باشد. قسمت داخلی این مخزن از فولاد ضد زنگ و لایه بیرونی آن از فولاد کربنی ساخته شده است. ویژگی این مخازن این است که دمای داخلی آنها 196- درجه سانتیگراد و دمای مخزن خارجی 50+ درجه سانتیگراد است.

نگهداری از این مخازن نیازی به مصرف برق و انرژی ندارد. گروه صنعتی سهیل گاز دارای تجهیزات لازم جهت بارگیری و حمل مخازن برودتی می باشد.


به انتقال مایعات برودتی همچنین می توانید از خدمات گروه صنعتی سهیل گاز شامل نیتروژن مایع استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید