سریال تاریخچه مکرر توزیع گاز مایع در سیستان و بلوچستان / تصمیم مسئولان; افزایش ناوگان حمل گاز مایع در مرز


ساعت: 09:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918553

نگرانی از روزهای سرد مردم جنوب شرق که امیدی به رفع آن نیست.

مردم سیستان و بلوچستان در حالی به استقبال زمستان می روند که مانند سال های گذشته سابقه مکرر صف های طولانی برای سیلندرهای گاز مایع را تجربه می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، با سپری شدن آخرین روزهای پاییز صف های طولانی در شهرهای سیستان و بلوچستان به چشم می خورد که مردم با بطری به دست و شانه به دنبال خودروهای حامل بطری می گردند. تامین گاز مورد نیاز آنها است تا بتوانند از سرمای زمستان در امان بمانند.


در این میان مشکلات زیادی برای شهروندان به وجود آمده است که از آن جمله می توان به ساعت ها انتظار برای تهیه سیلندرهای گاز مایع با قیمت های سرسام آور خود در نمایندگی ها اشاره کرد و به گفته شهروندان هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد.


به گفته برخی از شهروندان، قیمت های عرضه سیلندر گاز مایع در استان ثابت نیست و قیمت سیلندر گاز مایع از 30 هزار تومان شروع و تا 200 هزار تومان می رسد.


این نرخ بالای خرید بطری در بازار آزاد حتی گلایه نماینده مردم ایرانشهر در مجلس را نیز برانگیخت و وی طی روزهای اخیر در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: عدم گازرسانی به این منطقه باعث شد مردم هزینه های زیادی را خرج می کنند به طوری که با توجه به مرزنشینی منطقه و قاچاق سیلندر گاز، شاهد کمبود امکانات در این بخش در اکثر شهرهای این منطقه هستیم، به طوری که مردم مجبور به جستجوی یک حل موقت مشکل تامین سوخت مورد نیازشان با وجود تورم و محرومیت، هر کپسول را در بازار آزاد بالای 200 هزار تومان می خرند.


به نظر می رسد مدیریت با برگزاری جلسات متعدد در صدد رفع این مشکلات است اما تاکنون نتیجه مثبتی از این جلسات طولانی برای حل مشکلات مردم برای گرفتن سیلندر گاز دیده نشده است.


مسئولان قول دادند با افزایش سهمیه گاز استان و تامین نیاز گاز شهروندان استان های اصفهان و بندرعباس تا چند روز آینده این مشکل را حل کنند، آیا بطری های بلند گاز مایع کوتاه و طمع دلالان کاهش می یابد؟


سید حامد هاشمی، مدیر بهره برداری و تامین گاز شرکت پرسی ایران گاز کشور چند روز پیش در گفت و گو با یک رسانه خبری گفت: به دلیل مشکلات خاص، شرکت پخش فرآورده های نفتی در یک ماه گذشته تعمیراتی داشت که متاسفانه باعث گازگرفتگی شد. سهام سیستان و بلوچستان به صفر رسیده است.


وی گفت: امسال با توجه به سرمای زودرس و برودت هوا، سیاست شرکت پخش فرآورده های نفتی مبنی بر کاهش سهمیه 100 لیتری سوخت بنزین و افزایش ناگهانی حامل های انرژی در بازار آزاد سیستان و بلوچستان متاسفانه مردم با کمبود سیلندرهای گاز مایع مواجه شدند.


هاشمی تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل وجود گاز مایع که همیشه در دسترس است، مردم سهمیه نفت خود را فروخته و از گاز مایع برای گرم کردن منازل خود استفاده می کنند که این امر باعث شده شرکت های بخش خصوصی نسبت به تامین گاز نیروگاه ها اقدام کنند اما آنها محدود کرده اند. سرمایه گذاری کرده و نمی تواند خواسته های مردم برای سهمیه های اضافی را برآورده کند.


مدیر بهره برداری و تامین گاز شرکت گاز پرسی ایران افزود: افزایش مصرف LPG امسال نیز ربطی به گاز شهری ندارد با وجود اینکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته گاز بیشتری به سیستان و بلوچستان توزیع شده است. و شنیده ها حاکی از آن است که 37 هزار خانوار از گاز طبیعی بهره مند هستند، اما با درخواست های بیشتری مواجه هستیم که نمی توانیم به این میزان گاز مایع پاسخ دهیم.


هاشمی گفت: از مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان و استاندار زابل درخواست کرده ایم که 10 دستگاه خودرو برای ناوگان صادراتی حامل LNG در اختیار این شرکت قرار دهد که بسیار بزرگ است و گاهی در مرز می ماند. به دلیل ترافیک بیایید در کوتاه مدت گاز بیشتری به این منطقه برسانیم و برای تحویل بطری های ال پی جی صف مردم را نبینیم.


این مشکلات در سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد که 17 سال پیش پروژه گازرسانی در آن استان شروع شد اما برای مدت طولانی تکمیل نشد و شهرهای زاهدان و ایرانشهر که گفته می شود عملیات گازرسانی دارند تمام شده است. ، شعله های آبی گاز هنوز خانه های شهروندان حاشیه شهرها را گرم نکرده است.


به گفته شهروندان و کارشناسان تنها راه نجات از مشکلات گازرسانی شهروندان سیستان و بلوچستان تسریع در تکمیل پروژه گازرسانی است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید