هنوز 10 درصد از پروژه کتابخانه مرکزی رشت باقی مانده است


ساعت: 15:45
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910392

این موضوع در نشست خبری مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان مطرح شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در مردادماه سال گذشته توسط دولت قبل، گفت: دولت قبل این ساختمان را سال گذشته در حالی افتتاح کرد که 10 درصد آن باقی مانده بود و علیرغم تزریق تزریق منابع مالی به دلیل افزایش هزینه ها به دلیل تاخیر در پیشرفت پروژه، تغییر قابل توجهی در پیشرفت خود نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، یاسر تقوی، مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان مطالبه عمومی از سوی دولت باید متحول شود. به یک فرهنگ عمومی در میان مردم تبدیل شود و تا رسانه ها کار نکنند و به گفتمان مسلط تبدیل نشوند، از این وضعیت فاصله نخواهیم گرفت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به برگزاری 360 برنامه فرهنگی شامل نشست ها، نشست های نقد، تجلیل، سمینارهای آموزشی، بازدید از مدارس و دانش آموزان در محیط کتابخانه در هفته کتابخوانی تصریح کرد: طرح بخشودگی جرایم دیرکرد در خصوص بازگشت امانت های کتاب، کمپین اهدای کتاب و دانش در سطح استان و مدارس که با اهدای کتاب، تعداد این مجموعه نزدیک به دو میلیون و 700 جلد می شود، برگزاری نشست مشورتی با مسئولان اجرایی و بررسی مشکلات برنامه ریزی صبحانه با ذوق کتاب در قالب هفته نامه با شرح مختصری از مجموعه ها.

تقوی افزود: با توجه به محدودیت منابع در کتابخانه ها، طرح کتابخانه در این هفته معرفی می شود و کتاب ها با توجه به نیاز هر کتابخانه و مخاطب توزیع می شود و طرح کتابدار کوچک در جوانان رضوی کلید خواهد خورد. سازمان.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب ادبیات آموزشی اثر مسعود تقی گفت: لیگ کتاب خوانی به صورت تیمی در سطح شهرستان، استان و منطقه با مدارس، دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی به رقابت می پردازد. دیدار با خانواده شهدا به همراه اعضا و مخاطبین، عضویت رایگان در کتابخانه ها در 3 آبان همزمان با روز کتاب و کتابخوانی، نشست کتابخوان محله با حمایت جبهه انقلاب طرح عقب نشینی کتاب، طرح کتابخانه سیار و کیف همراه با کتاب که جزو برنامه است جدی است و با تامین اتوبوس در مناطق فقیرنشین همکاری شهرداری را می طلبد و این نیز از دیگر برنامه های هفته کتابخوانی است. .

وی ادامه داد: کمپین «کتاب در دست چیست» که در 3 دقیقه ارائه می شود و سه کتاب مقدس قرآن نهج البلاغه و صفیحه سجادیه به عنوان سه محور اصلی تبلیغ در جهت روشنگری و هدایت جامعه از برنامه های محوری است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان به تشریح ابعاد مختلف کتابخانه مرکزی رشت پرداخت و گفت: مطالعات طراحی از سال 1380 آغاز و عملیات ساخت آن در سال 1383 آغاز و اولین وام در سال 1384 اعطا شد. مدیر و کارفرمای این کتابخانه پروژه سازمان ساخت و ساز مسکن و شهرسازی است. تاکنون سه پیمانکار را تغییر داده و 91 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


هنوز 10 درصد از پروژه کتابخانه مرکزی رشت باقی مانده است

وی با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در مرداد ماه سال گذشته توسط دولت قبل، تصریح کرد: دولت قبل این ساختمان را در حالی افتتاح کرد که 10 درصد آن باقی مانده بود و با وجود تزریق منابع مالی تحول چشمگیری در پیشرفت آن ایجاد شد. کار نکرد زیرا هزینه ها به دلیل تاخیر در پیشرفت پروژه افزایش یافت.

تقوی ادامه داد: حدود 15 میلیارد از اعتبارات سفر ریاست جمهوری در نظر گرفته شد که 5 میلیارد آن پرداخت شد و 10 میلیارد آن باقی ماند، تجهیزات کامل این ساختمان 35 میلیارد برآورد شده است که 20 میلیارد آن شامل تجهیزات داخلی است که بخشی از آن است. کتابخانه های عمومی منطقه به تصرف ایشان درآمده و بخشی از مادیات خریداری شده و تلاش استاندار محترم در این راستا ضروری است.

وی ادامه داد: سرانه مجموعه کتابخانه های استان با 85 موسسه حدود 28 هزار متر مربع زیربنا است که زیربنای کتابخانه مرکزی حدود 8 هزار متر مربع است. در این موسسه که در بین کتابخانه های کشور برجسته است، حدود 250 هزار نسخه از منابع جدید در حوزه های مختلف در قالب 47 خدمت برنامه ریزی شده است.

تقوی به نبود دغدغه و الزامات جدی در این زمینه اشاره کرد و گفت: استان گیلان جزو سه استان برتر در زمینه کتابخوانی است و میزان در دسترس بودن منابع بر اساس رتبه بندی کتابخانه ها و زیرساخت های استانی است که مربوط به ساکنان استان نیست، بلکه به دلیل عملکرد ضعیف کارکنان مربوطه است.


مسئولان در همه عرصه های فرهنگی باید تلاش کنند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تصریح کرد: با توجه به شرایط جامعه رسانه ای و استفاده غالب از فضای مجازی، مسئولان در همه حوزه های فرهنگی باید برای ترویج کتابخوانی دست به دست هم دهند.

وی با بیان اینکه در کتابخانه مرکزی یک بخش مجزا برای کتابخانه الکترونیکی وجود دارد که مجوزهای لازم را دریافت کرده و بخشی نیز مستلزم زمینه های قانونی است و خاطرنشان کرد: فضای کتابخانه بیشتر قدیمی و فرسوده است و مخاطبی را جذب نمی کند که اگر پلتفرم ها فراهم شده است، شاهد اتفاقات بهتری در این زمینه خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید