هواداران استقلال تحمل سبک مربیگری جواد نکونام را ندارند

هواداران استقلال تحمل سبک مربیگری جواد نکونام را ندارند

در صحبت با داریوش جزدانی بعد از مدت ها سکوت جالبی از آب درآمد. با او درباره وضعیت فعلی تیم ملی، جدایی فرهاد مجیدی از استقلال و همچنین حضورش در آکادمی بارسلونا در آمریکا گفت وگو کردیم. یزدانی درباره نحوه همکاری خود با آکادمی بارسلونا توضیحات مفصلی داد و البته تاکید کرد که تا به حال چنین برنامه و تجهیزاتی را ندیده است. یزدانی در مورد بحث تیم ملی گفت که از این پس نمی توانم درباره صعود ایران به دور دوم صحبت کنم. او ملاک موفقیت را ابتدا به نحوه آماده سازی تیم ملی و سپس شخصیت و شخصیت بازیکنان مرتبط دانست و البته علاوه بر دوران حرفه ای خود از اسکوچیچ نیز حمایت کرد. در مورد استقلال هم معتقد است که نباید زیاد نگران جدایی فرهاد مجیدی بود. یزدانی خود را بهترین گزینه برای سرمربیگری استقلال می داند و می گوید جواد نکونام با سبک مربیگری اش نمی تواند در این تیم دوام بیاورد.

شما مدت زیادی است که صحبت نکرده اید و فقط اخبار خود را در اینستاگرام منتشر می کنید. مایلیم در مورد بارسلونا، آکادمی باشگاه در آمریکا و همچنین حضورتان توضیح دهید.

بارسلونا سه آکادمی در ایالات متحده دارد. در آستین، آریزونا و نیویورک. بارسلونا همچنین در مکزیک و کانادا آکادمی دارد و در حال کار بر روی استعدادیابی است. پس از اینکه استعدادهای آمریکای شمالی مانند سرخیو داست (بارسلونا)، مک کین (یوونتوس) و پولیسیچ (چلسی) از آب درآمدند، مسئولان بارسلونا تصمیم گرفتند بیشتر روی منطقه تمرکز کنند و فعالیت خود را افزایش دهند. آنها به طور ویژه برای دریافت پاسخ بهتر در آمریکای شمالی سازماندهی شده اند.

آیا به همین دلیل است که آنها یک آکادمی در آستین راه اندازی می کنند، جایی که شما نیز در آن شرکت می کنید؟

درست است. دو برنامه در آریزونا و آستین وجود دارد که من هرگز آنها را ندیده ام. استعدادهای خوب باید در سراسر آمریکای شمالی پیدا شوند و به این آکادمی ها بیایند. از آنجایی که آمریکا کشور بزرگی است، آنها آپارتمانی ساخته اند تا بازیکنان با استعداد را در خود جای دهد. مجتمع تمیز و شیک با چمن طبیعی و مصنوعی، سالن چند منظوره، آمفی تئاتر برای جلسات تحلیل، اتاق بازی کودکان و کتابخانه. آنها حتی چندین سرآشپز را برای نظارت بر تغذیه کودکان استخدام کرده اند. اینترنت پرسرعت و اتوبوس با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش از دیگر تجهیزات ویژه این مجموعه عظیم است.

آیا این بدان معناست که بارسلونا حتی به فکر اتوبوس بازیکنان و سالن بازی آنها بوده است؟

باید بیای و ببینی اینجا چه سازمانی هست. از آنجایی که بازیکنان خارج از ایالت زندگی می کنند، اتوبوسی از راه می رسد تا آنها را بگیرد و به مدرسه بازگرداند. کلاس بچه ها ساعت 16 تمام می شود و بعد از بازگشت به مجتمع یکی دو ساعت استراحت می کنند. پس از آن، گروه 17 ساله ها از ساعت 18:30 و گروه 18 و 19 ساله ها از ساعت 20:00 تمرین خواهند کرد.

نقش شما در این سریال چیست و دقیقا چه خواهید کرد؟

من در این سریال دو کار انجام می دهم. در هر دو گروه سنی هماهنگ کننده و ناظر هستم. بین مربیان و رئیس آکادمی و کسانی که برای باشگاه در بارسلونا تصمیم می گیرند. آنها چند ماه به ما یاد دادند که چگونه در بارسلونا کار کنیم و من نقش هماهنگ کننده را در 11 دسته بازی کردم: پسران 11 تا 15 ساله و دختران 11 تا 19 ساله.

شغل شما به عنوان هماهنگ کننده چیست؟

وظیفه ما این است که برای همه گروه های سنی مربی استخدام کنیم. ما باید مربیانی را متناسب با سبک بازی بارسلونا تربیت کنیم. اگر تیم های آکادمی زیر بازی کنند یا تیکیتاکا بازی نکنند ما را دنبال می کنند تا توضیح دهیم. ما ماهی یک بار جلسه داریم و باید با فیلم نشان دهیم که چه کرده ایم. در این جلسه که با حضور کارکنان تمام آکادمی های بارسلون در آمریکای شمالی برگزار می شود، ما باید به پرسش و پاسخ، صحبت کنیم و نشان دهیم که همه ما در یک جهت حرکت می کنیم.

مربیگری چطور؟ در کدام گروه سنی در آکادمی بارسلونا تحصیل می کنید؟

من پسرهای 17 ساله، 18 ساله و 19 ساله را تربیت می کنم. در بخش دختران نیز یک گروه سنی را رهبری می کنم. فرقی نمی کند چه گروه سنی تمرین می کنید. همه آنها با هم کار می کنند تا استعدادها را شکوفا کنند و به سطوح بالا برسند.

فقط اونجا تمرین میکنی یا مسابقاتی هست؟

هر سال تمام آکادمی های مکزیک، کانادا و آمریکا گرد هم می آیند و با هم بازی می کنند. به عنوان مثال، تیم های 19 سال با هم و 17 سال با هم. همچنین لیگی به نام MLS NEXT وجود دارد که در آن بازیکنان نخبه از آکادمی ها و کشورهای مختلف برای شرکت در مسابقات سطح بالا می آیند. در اینجا استعدادها با یکدیگر بازی می کنند تا از بین آنها بهترین را انتخاب کنند.

شما سال ها در تیم ملی حضور دارید و در مسابقات مختلفی شرکت کرده اید. فکر نمی کنم تا به امروز در مورد گروه بندی جام جهانی 2022 صحبتی نکرده باشید، مایلیم نظر شما را در مورد قرعه کشی ایران بدانیم. شما جزو کدام دسته هستید؟ آنهایی که می گویند در گروه آسانی هستیم یا آنهایی که فکر می کنند کارمان سخت است؟

من هیچ جا صحبت نکردم و علاقه خاصی به صحبت کردن نداشتم اما چون شما پرسیدید جواب می دهم. حالا صحبت از گروه بندی و شانس صعود تیم ها سخت است. همه تیم های گروه با استعداد هستند اما اصلی ترین چیزی که باعث می شود یک تیم به جام جهانی صعود کند استعداد آن نیست. برای موفقیت در جام جهانی دو معیار مهم وجود دارد. اول نحوه آماده سازی و دوم شخصیت بازیکنان است که نشان می دهد شانس صعود دارید یا خیر. این شخصیتی که من از آن صحبت می کنم فقط مربوط به رشته نیست. مثلا یک بازیکن باتجربه به نام مهدی طارمی داریم. از آنجایی که او با پورتو قهرمان است و در پرتغال می درخشد، او را با مهاجمان ولز، آمریکا و انگلیس مقایسه می کنیم. با این حال شخصیت بازیکن در دوران نوجوانی شکل می گیرد و ربطی به زمین ندارد. شخصیت تبدیل به همان ارتباط کلامی و رفتاری می شود که از نوجوانی به بازیکنی دیکته می شود و در جام جهانی نشان داده می شود. علاوه بر این موضوع تغذیه نیز مهم است و می تواند تیم را موفق کند.

غذا خوردن؟

ممکن است جالب باشد، اما واقعاً مهم است. من در چندین آکادمی کار کرده ام و اکنون در بارسلونا کار می کنم. دیده ام که می گویند تغذیه به موفقیت یک بازیکن یا یک تیم کمک می کند. به خصوص تغذیه بازیکنان در سنین نوجوانی و نوجوانی که نقطه قوت آنهاست. اینها عواملی هستند که همراه با کار تیمی می توانند یک تیم را موفق کنند.

میشه در مورد تغذیه بیشتر توضیح بدید؟

وقتی یک تیم در یک تورنمنت پرتنش مانند جام جهانی بازی می کند، باید دید بازیکنان چقدر قوی هستند و آیا مسئولیت آن را بر عهده دارند یا خیر. ساختار بدنی و عضلانی و همچنین مشخصات بازیکنان از نوجوانی تا به امروز بسیار مهم است. آنها نقش بسیار مهمی در دستیابی به موفقیت و ثبات دارند. وقتی یک مربی این ویژگی ها را می بیند، می تواند روی آنها حساب کند. البته عوامل دیگری هم هستند که نمی خواهم وارد جزئیاتشان شوم. همچنین باید به نحوه آماده سازی فکر کنید. نحوه آماده سازی تیم برای مسابقات؛ با ذهنیت برنده، منفعل یا باخت.

به دلیل عدم برگزاری بازی های تدارکاتی مناسب، تیم ملی در این زمینه با مشکلاتی مواجه است.

نحوه آماده سازی فقط موضوع آماده سازی نیست. اردوی تیم ملی نیز می تواند در ایران برگزار شود. درست مثل زمانی که کارلوس کی روش در تیم ملی حضور داشت. 30 تا 35 بازیکن در اردوها حضور داشتند و همیشه آماده بودند، اما میراث کیروش را از بین بردیم. او در مواقع نیاز از بازیکنان باتجربه استفاده می کند و برعکس، گاهی اوقات بازیکنان جوان تیم را ترجیح می دهد.

این به این معنی است که شما با حضور دراگان اسکوچیچ موافق نیستید؟

اصلا. متاسفانه هنوز در ایران صحبت از کوتوله بودن، دلال بودن یا ناتوانی در هدایت تیم ملی اسکوچیچ به گوش می رسد. این مدل خوبی برای تمرین تیمی نیست. چون همین نظرات به بازیکنان منتقل می شود و در نهایت به تیم ملی ضربه می زند. به هر حال باید به سرمربی تیم ملی احترام گذاشت و اجازه داد تا برنامه هایش را اجرا کند.

اما اتفاقاتی هم در بازی تدارکاتی رخ می دهد که باعث سردرگمی مربی می شود. به عنوان مثال، بازی با کانادا لغو شد.

از سوال کانادایی تعجب کردم. اگر کادرفدراسیون فوتبال با من در مورد کانادا صحبت می کرد، قرارداد را امضا می کردیم تا کسی نتواند آن را به هم بزند. اینجا یک وکیل با تجربه هست که یک ایرانی آمریکایی است. او همه قراردادها را امضا می کند و واقعاً در کارش خوب است. اگر با ما مشورت می شد، امضای معاهده برای کانادا یا هر کشور دیگری غیرممکن بود. شوک بزرگی بود و فدراسیون فوتبال باید در امضای این قراردادها دقت بیشتری داشته باشد. متأسفانه برخی حتی فارسی هم نمی توانند بخوانند، اما می روند با کشورهای مختلف مکاتبه می کنند و در نهایت قرارداد می بندند. باز هم می گویم اگر فدراسیون با من صحبت می کرد به این راحتی نمی شد بازی با کانادا را لغو کرد.

سابقه بازی استقلال را در کارنامه خود دارید. دوست داریم نظر شما را در مورد قهرمانی این تیم بدانیم.

استقلال استقلال و قهرمان است. به این تیم و هواداران تبریک می گویم.

اما بلافاصله بعد از قهرمانی هواداران از جدایی فرهاد مجیدی شوکه شدند.

چرا شوک؟ اتفاق خاصی نیفتاد. مجیدی می رود و مربی دیگری می آید. دروازه، دفاع و هافبک استقلال بازیکنان توانمندی در تیم دارد و تنها در صورت اضافه شدن یکی دو مهاجم خوب می تواند موفقیت خود را تکرار کند.

تکرار موفقیت با کادرفنی جدید که شاید چیز زیادی از جو حاکم بر تیم ندانند، کمی سخت نیست؟

اینقدر داستان را اغراق نکنید. خیلی خوب است که یک مربی ایرانی به لیگ امارات رفت تا آنجا کار کند. این راه را برای سایر مربیان ایرانی هموار می کند. استقلال در این سال ها مربی عوض کرد و قهرمان شد. نگران نباشید و به هواداران اطلاع دهید که ممکن است استقلال با این بازیکنان نتایج فصل گذشته را تکرار کند.

در روزهای اخیر نامزدهای مختلفی مانند جواد نکونام و آندره آ استراماکونی برای مبارزه برای استقلال معرفی شده اند. به نظر شما بهترین گزینه کدام است؟

من بهترین گزینه برای کار در استقلال هستم، اما چه فایده که اجازه نمی دهم.

اما گفته می شود کار استقلال با نکونام تمام شده و او جانشین مجیدی خواهد شد. آیا می توان به موفقیت نکونام در استقلال خوشبین بود؟

سبک مربیگری جواد نکونام آن چیزی نیست که هواداران استقلال می خواهند. اگر فرهاد مجیدی بماند شاید نتواند این سبک بازی را تحمل کند و هواداران به او اعتراض کنند. استقلال مربی می خواهد که تیمش بتواند فوتبال خوبی ارائه دهد. با مدل مربیگری که از نکونام در فولاد دیده ام، او نمی تواند استقلال را تحمل کند. مگر اینکه روشش را عوض کند و تیمش فوتبال باکیفیت و زیبایی بازی کند. اگر نیم فصل گذشته تماشاگران به ورزشگاه می آمدند مجیدی نمی توانست آنها را اخراج کند. چرا که این سبک بازی که متکی به دفاع، ضدحمله و ضربات آزاد است، اصلا نمی تواند استقلالی ها را راضی کند.

منبع: ایران ورزش

دیدگاهتان را بنویسید