«هویت ایرانی» در دهه فجر انقلاب اسلامی شکوفا شد/ میراث فرهنگی تنها زبان پهلوی است


ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1807000

در زمان حکومت پهلوی اگر از یک غیر ایرانی در مورد آثار باستانی ایران سوال می شد، تنها یکی دو شهر ایران و چند اثر باستانی محدود را ذکر می کرد، اما در دوران انقلاب اسلامی نام استان های یزد، اصفهان، شیراز، کرمان و دیگران. در کنار اشیای عتیقه آنها نامی شناخته شده و ارجمند در دنیاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، مردم یزد از جمله استان هایی هستند که پس از استان های قم و تبریز در فروردین 57 به رهبری سومین شهید محراب آیت الله صدوقی بدون توجه به جانشان به خیابان ها آمدند. برای تجلیل نام ایران و برافراشتن پرچم اسلام و عاملی برای زدودن ظلم استبداد از ایران شدند.

این مردم پرتلاش پس از انقلاب اسلامی و جنگ 8 ساله تحمیلی به کشورمان دست از تلاش برنداشتند و در مسیری دیگر به جهاد خود ادامه دادند که قابل انکار است.

امروز چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران است و استان یزد مفتخر است که گوی سبقت را در بسیاری از زمینه ها ربوده و به نماد پیشرفت و توسعه تبدیل شده است و اکنون یزد اولین شهر ایرانی است که در بسیاری از کشورها ثبت شده است. تجارت، علم، اقتصاد و کشاورزی جایگاه های پیشرو در کشور را به خود اختصاص داده اند.

در سلسله گزارش هایی قصد داریم به بررسی ویژگی های این استان در زمینه صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری، آموزش و غیره بپردازیم. امروز در سری سوم این مجموعه به بررسی گزارش های وضعیت گردشگری و جوایز استان در این حوزه می پردازیم.

یزد امروزه یکی از مراکز گردشگری کشور است و به عنوان اولین شهر خشتی جهان در بین شهرهای تاریخی جهان شناخته می شود که سالانه تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی و داخلی از آن بازدید می کنند.


c21fa1e0 a688 4462 8323 3651ed1997f2 خبر خاکستری


رژیم پهلوی تعداد قابل توجهی از آثار باستانی یزد را تخریب کرد

اما این شهر جهانی با وجود اینکه در زمان رژیم پهلوی دارای تعداد قابل توجهی آثار باستانی بود، به دلیل عدم درک رهبران این رژیم و متاسفانه بسیاری از آثار تاریخی این شهر کهن که نشان از فرهنگ و هنر دارد، جایگاهی در گردشگری نداشت. مردم ایران.رژیم در اثر اقدامات مقاماتش نابود شد.

سید مصطفی فاطمی رئیس سابق اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در گفت وگویی گفت: تخریب شده است. مردم بیشتر به ارزش این آثار واقف هستند و برای حفاظت از آن سرمایه گذاری های خوبی انجام داده اند که این نیز از برکات انقلاب اسلامی است.


58b2856a f456 4a49 95a4 bb2088c86fe0 خبر خاکستری


یزد در انقلاب اسلامی جهانی شد

در زمان رژیم شاهنشاهی بازدیدکنندگان از آثار و بناهای تاریخی و گردشگری یزد کم بود و نگاه کارمندان دولت به تاریخ و آثار باستانی محدود به چند اثر در برخی شهرها بود و درک و نگاه درستی از فرهنگی وجود نداشت. میراث.

اما با پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اولین اقدامات مسئولان توجه به حفظ آثار باستانی بود که میراث این مردم به شمار می رفت و از این منظر اقدامات لازم برای ارائه این آثار انجام شد. آثار در جهان مورد توجه قرار گرفت.

در واقع تعداد ابنیه‌ای که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان آثار تاریخی به ثبت رسیده‌اند کم بود، اما این بناها وضعیت خوبی نداشتند و کسی آنها را معرفی نکرد.

فاطمی با اشاره به پیشرفت استان یزد در حوزه گردشگری پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر 1624 اثر تاریخی و طبیعی استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، این در حالی است که تعداد بناهای ثبت شده قبل از انقلاب اندک است.

مصطفی فاطمی گفت: به جرات می توان گفت یزد قبل از پیروزی انقلاب در گردشگری جایگاهی نداشت اما امروز یزد به یکی از سه مقصد مهم گردشگری ایران یعنی مثلث اصفهان، شیراز و یزد تبدیل شده است.

وی با اشاره به بناهایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت خوبی نداشتند اما بازسازی شده و به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تبدیل شده اند، گفت: باغ خان، باغ دولت آباد، مجموعه امیرچخماق و… از جمله آنهاست. .

فاطمی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی استان یزد پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر بعد از پیروزی انقلاب تنها این جهانی شدن بافت تاریخی در استان بود. از گردشگری رخ می دهد، ایران کافی است.


5ef5fc11 bef7 49eb bb6b 47933cf464e8 خبر خاکستری


توسعه گردشگری با ایجاد مراکز اقامتی / هتل ها و مسافرخانه ها قبل از انقلاب محدود شده است

استان یزد با توسعه صنعت گردشگری در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی توانسته است در کنار استان های فارس و اصفهان در زمره مثلث های طلایی گردشگری ایران قرار گیرد.

سید مصطفی فاطمی رئیس سابق میراث فرهنگی یزد گفت: افزایش تعداد هتل ها و مهمانپذیرها که قبل از پیروزی در استان بسیار محدود بود، از دستاوردهای چهار دهه عمر پربرکت انقلاب است.

وی ادامه داد: اگرچه یزد به دلیل داشتن بافت پایدار، تاریخی و جهانی در کشور ما یک شهر توریستی محسوب می شود، اما در مقایسه با شهرهای آباد و با تجربه گردشگری مانند اصفهان و شیراز، در زمینه توسعه اقامتی در این چهار دهه بسیار خوب است. و انتظار داریم در سال های آینده تعداد مراکز اقامتی و تخت های گردشگری نسبت به این شهرها افزایش چشمگیری داشته باشد.


1169d095 c092 4462 9106 9c9512de21b4 خبر خاکستری


اشتغال در گردشگری یزد باعث کاهش بیکاری می شود

البته گردشگری می تواند نقش مهمی در رفع بیکاری در روستاها داشته باشد، موضوعی که قبل از انقلاب مسئولان از آن بی اطلاع بودند و می توان گفت مسئولان این رژیم علاقه ای به اشتغال و بیکاری نداشتند.

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا 20 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای گردشگری کنار گذاشته اند، افزود: خوشبختانه یزد در حوزه گردشگری رشد بسیار خوبی داشته است و اکنون یزد یکی از کشورهای جهان است. آنها از گردشگری.» گردشگری به اولویت مهم توسعه اقتصادی یزد تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در رابطه با گردشگری مردم و خانواده ها باید آثار توجه به میراث فرهنگی را در زندگی خود احساس کنند و از این رو باید با توسعه بوم گردی، مراکز اقامتی و مغازه های صنایع دستی زمینه اشتغال لازم فراهم شود.

جوکار افزود: خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه در استان یزد انجام شده و توانسته تا حدودی از بیکاری در استان بکاهد اما هنوز در حوزه میراث فرهنگی یزد جای کار زیادی وجود دارد. استان.”


در مجموع می توان گفت که انقلاب اسلامی با اقدامات خود و توجه به دوران باستان توانست میراث باستانی ایران را که سران سابق رژیم مدعی بودند علاوه بر حفظ آنها در جهان حفظ می کند، ارائه دهد. می دانند اما نام استان های یزد، شیراز، اصفهان، کرمان و غیره. برای جهانیان شناخته شده است و انقلاب اسلامی در عمل ثابت کرده است که وارث هویت ایرانی است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید