هیأت نظارت بر مجلس عالی: تناسب انتخابات مجلس شورای اسلامی با برخی سیاست‌های رایج در تضاد است

شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام به ریاست محمدباقر ذوالقدر عصر روز یکشنبه 13 تیر 1402 جلسه ای تشکیل داد و اصلاحیه و تغییرات مجلس را در خصوص طرح «اصلاح قانون اساسی» بررسی کرد. موادی از قانون انتخابات شورای اسلامی در خصوص رعایت و عدم مغایرت با سیاست های کلی پرداخت.

در این جلسه اصلاحات و تغییرات مصوب مجلس در جلسه 30 خرداد 1402 برای رفع مغایرت های اعلامی هیأت عالی نظارت مجلس در طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات شورای اسلامی» با سیاست های کلی. بررسی شدند.

اعضای هیات عالی نظارت مجلس پس از توضیحات آقایان محمد صالح جوکار نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها، جعفر قدری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و احمد وحیدی وزیر کشور برای رفع تناقضات و ابهامات در مجلس تغییرات و اصلاحاتی را انجام داد و ابلاغیه هیات عالی نظارت را در مورد ماده 2، مکرر ماده 14، ماده 29 و تبصره 7 الحاقیه به ماده 12 پذیرفت. ماده 52 و به رفع مغایرت و ابهام مصوبات رأی داد، اما با عنایت به ماده 16 در خصوص «تأیید تصمیمات وزارت کشور در هیأت‌های مدیریتی» و الحاق عبارت «در حدود قانون»، اعضا. هیات عالی نظارت بر ابهام باقی مانده در این مقاله تاکید کرد.

اعضای شورای عالی نظارت در خصوص ماده الحاقی 96 در مورد «تناسبی شدن انتخابات در تهران»، علیرغم تغییراتی که مجلس انجام داده، در این ماده، مغایرت این ماده با سیاست های کلی و ابهامات موجود آن را موجب شده است. حل نشده و باقی مانده است اختلافات و ابهامات در تناسب انتخابات تهران با برخی از سیاست های کلی انتخاباتی و سیاست های کلی قانون گذاری.

نتیجه بررسی ها و مصوبات هیأت عالی نظارت در خصوص «اصلاح موادی از قانون انتخابات شورای اسلامی» جهت اقدام مقتضی به شورای نگهبان اعلام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید