هر طرح و لایحه‌ای که در مجلس اعلام می‌شود باید یک نسخه از آن به هیأت عالی نظارت مجلس ارسال شود.

هر طرح و لایحه‌ای که در مجلس اعلام می‌شود باید یک نسخه از آن به هیأت عالی نظارت مجلس ارسال شود.

روز جدید سخنگوی هیات امنا گفت: از اصلاح قانون انتخابات در حوزه های مختلف از جمله مجلس و ریاست جمهوری استقبال می کنیم و از کمک های کارشناسی و مشورتی دریغ نمی کنیم.

هادی طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره تعویق طولانی مدت اصلاح قانون انتخابات گفت: البته این موضوع باید در دستور کار مجلس قرار گیرد. ما بارها گفته‌ایم که ما در شورای نگهبان قوانین نظارتی را اجرا می‌کنیم.»

وی افزود: در قوه مجریه با کاستی ها و مشکلاتی مواجه هستیم که مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند، مشکلات جدید زیادی وجود دارد که باعث شده قوانینی که در زمان تصویب خوب بوده در سال های آینده به روز شوند.

سخنگوی هیات امنا گفت: از اصلاح قانون انتخابات در حوزه های مختلف از جمله مجلس و ریاست جمهوری استقبال می کنیم و از کمک های کارشناسی و مشورتی دریغ نمی کنیم. ما بارها اعلام کرده ایم تا زمانی که قانون وجود داشته باشد به آن پایبند هستیم و چاره ای جز این نداریم.

طحان نظیف افزود: ما همیشه این تلاش را انجام داده ایم و به مجلس اعلام کرده ایم که اگر پیشقدم شوند و قانون انتخابات را تغییر دهند، تجربه خود را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی از بررسی کارشناسی قانون انتخابات در هیات وزیران و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تصویب قوانین جدید انتخابات، انتخابات بعدی با قوانین جدید و اصلاح شده برگزار شود.

سخنگوی هیات امنا در پاسخ به سوال دیگری درباره هیات عالی نظارت بر شورای تناسب گفت: مجمع اختیارات مختلفی دارد و مرجع مشورتی رهبر معظم انقلاب است.

طحان نظیف، تدوین سیاست های مشترک نظام، حل مشکلات و حل اختلافات مجلس شورای اسلامی و هیات امنا را از وظایف شورا برحسب مقتضی برشمرد.

وی گفت: نظارت بر حسن اجرای سیاست های مشترک نظام از 20 سال پیش به مجمع تفویض شد و اخیراً رهبر معظم انقلاب این نظارت را به گروهی منتخب 15 نفره از اعضای مجمع واگذار کردند و به دنبال آن هیئتی در دستور کار قرار دادند. نظارت بر اجرای سیاست های مشترک نامیده می شود.

طحان نظیف مسئولیت این هیئت را بررسی مصوبات مجلس و البته نظارت بر حسن اجرای سیاست های مشترک نظام دانست و افزود: کردن.

وی گفت: همانطور که هیات امنا مصوبات مجلس را که مغایرت با شرع و قانون اساسی ندارد بررسی می کند، هیات عالی نظارت نیز مصوبات را با سیاست های رایج ناسازگار می داند.

سخنگوی هیات امنا افزود: بر اساس ماده 7 آیین نامه نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، هر طرح و لایحه ای که در مجلس اعلام می شود باید یک نسخه به هیئت عالی نظارت ارسال شود. “

طحان نظیف گفت: اعضای این هیئت در جلسات مجلس و کمیته های تخصصی حضور یافته و نظرات خود را بیان می کنند. چنانچه در مواردی به اظهارات هیأت عالی نظارت توجهی نشود، می توانند نظر نهایی خود را به هیأت امنا ارسال کنند. “

وی افزود: با توجه به اینکه در چنین مواردی بحث نظارت بر سیاست های مشترک مطرح می شود، هیئت امنا آن را مغایر بند 2 ماده 2 می داند. اصل 110 قانون اساسی و این موضوع در قانون اساسی تصریح شده است.»

سخنگوی هیات امنا در نهایت گفت: در این زمینه اگر نامه ای از سوی مجمع ارسال شود و خلاف قانون اساسی اعلام شود، هیات امنا موضوع را به مجلس اعلام می کند و مجلس باید آن را اصلاح کند.

دیدگاهتان را بنویسید