هیئت مدیره به رسمیت شناخته نشد؟


ساعت: 14:56
تاریخ انتشار: 14.03.1314
کد خبر: 1843496

رئیس اداره حقوقی فدراسیون فوتبال و یک کارشناس حقوقی نظر خود را در خصوص به حد نصاب نرسیدن هیئت مدیره اعلام کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ صفیله فغانپور در پاسخ به این سوال که آیا دغدغه های قبلی شما در مجمع فدراسیون فوتبال برطرف شده است، گفت: بحمدالله جلسه بدون مشکل برگزار شد و طبق اساسنامه تمامی موارد در دستور کار جلسه به خوبی اجرا شد. اعضای مجمع و روسای هیئت ها نشان دادند که به بلوغ فکری رسیده اند. شاید همه فکر می کردند که یک جلسه جنجالی برگزار می شود اما خدا را شکر به درستی و درستی برگزار شد. ناظران فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز حضور داشتند.

وی با بیان اینکه با برکناری یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره تعداد اعضا در حال حاضر هفت نفر است و این موضوع تا جلسه بعدی انتخابات مشکلی نخواهد داشت، گفت: در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد. بخش قوانین شامل تفاسیر مختلفی است. بند 1 ماده 9 اساسنامه در مورد پذیرش، عزل و عزل اعضای فدراسیون فوتبال با تصمیم مجمع عمومی اتخاذ می شود. در بند 4 ماده 23 نیز که حدود اختیارات را مشخص کرده است، انتخاب یا عزل نایب رئیس و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون از اختیارات مجمع عمومی است.

رئیس اداره حقوقی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: در بند 7 ماده 33 درباره ترکیب هیات مدیره، در صورت غیبت یکی از اعضا یا حداکثر 50 درصد از اعضای هیات مدیره، هیات مدیره مدیران شخص یا اشخاص دیگری را برای تصدی پست مجمع عمومی منصوب می کنند. در این بخش دو گروه وجود دارد که هر کدام تفسیر خاص خود را دارند. گروه اول می گوید که طبق بند 2 هنر. 36 تصمیم هیأت مدیره باید با اکثریت بیش از 50 درصد آراء معتبر اتخاذ شود و در بند 1 همین ماده آمده است که هیئت مدیره با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمیت دارد. این دو بحث منجر به دو تفسیر متفاوت از ترکیب هیئت مدیره شد.

فغانپور با اشاره به اینکه برخی می گویند از 11 نفر حداقل 8 نفر باید در جلسه حضور یابند تا مصوبات هیات مدیره رسمی شود، خاطرنشان کرد: یک نفر از اعضای هیات مدیره در حال حاضر به دلیل مسائل قانونی از حضور در جلسات محروم شده است. در صورت عدم حضور وی در جلسه تعداد اعضای هیئت مدیره شش نفر خواهد بود. در غیر این صورت، اکنون هفت عضو وجود دارد. با توجه به این بندها، برخی معتقدند که هیئت مدیره می تواند تصمیم بگیرد که فرد جدیدی را به عضویت خود اضافه کند یا خیر. نظر دیگر این است که طبق بند 7 ماده 33، رئیس فدراسیون می تواند اعضای هیئت مدیره را برای جایگزینی آن فرد و تعداد اعضا معرفی کند تا به حد نصاب تشخیص جلسات برسد.

وی ادامه داد: به نظر من بر اساس بند 7 حتی در صورت خالی ماندن 50 درصد پست ها، اعضای هیئت مدیره یا رئیس فدراسیون می توانند فرد جدیدی را تا جلسه معرفی کنند.

صادق رئیسی کیا، کارشناس حقوقی فوتبال در واکنش به اظهارات فغانپور درباره برنامه ورزش و مردم، اظهار داشت: دبیرکل اختیارات لازم برای اداره فدراسیون را دارد و در جلسه اخیر آنها یک نظری دارند. بار مالی، اختیارات، مردم نگران این موضوع نباشند، زیرا اینها مسائل کارشناسی است و با وجود به حد نصاب نرسیدن هیئت مدیره، هیچ مشکل بزرگی برای مدیریت فوتبال وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بند 7 ماده 33 در صورت خالی شدن پست هیأت مدیره می تواند فرد جدیدی را معرفی کند. تصمیم هیأت مدیره دارای سازوکار ماده 36 است. در مواردی که در اساسنامه آمده است که هیئت مدیره می تواند حد نصاب قانونی برای تشکیل و تصمیم گیری را بپذیرد. به همین دلیل می توان با وجود حد نصاب قانونی هشت نفره در هیات مدیره، جای خالی را تغییر داد تا با تشکیل جلسه تصمیم گیری کنند. در حال حاضر حد نصابی وجود ندارد و هیئت مدیره نمی تواند در این مورد تصمیم گیری کند.

فغانپور در پاسخ به اظهارات رئیس کیا گفت: هر دو تفسیر در این موضوع قابل احترام است اما بند 7 ماده 33 هیئت را باز گذاشته است. اگر تفسیر رئیس کیا درست باشد، این بند نباید بگوید که اگر تا 50 درصد از جای خالی کشتی خالی بماند، هیئت مدیره می تواند جایگزین فردی شود. اگر 50 درصد کاهش پیدا کند چطور می توانیم حد نصاب داشته باشیم؟ به همین دلیل، این مقاله این بحث را نشان می دهد که حتی اگر حد نصاب نداریم، اعضای هیئت مدیره می توانند اعضا را به حد نصاب برسانند.

رئیس کیا همچنین گفت: در بند اول اساسنامه، تفسیر اساسنامه در موارد مسکوت از اختیارات هیئت مدیره است. البته این بند مطابق با قوانین فیفا، AFC و اساسنامه است. یک بخش از اساسنامه بدون توجه به سایر بندها قابل تفسیر و اظهار نظر نیست. مجموع این اعضا با هم بیان می کند که وقتی تصمیمی در مورد هیئت مدیره گرفته می شود، هیئت مدیره باید بتواند یک جلسه رسمی تشکیل دهد و تصمیم بگیرد.

فغانپور گفت: سوال من از رئیس کیا این است که پاسخ بند 7 ماده 33 که می گوید تا 50 درصد پست ها خالی می شود چیست؟

رئیس کیا گفت: تعداد اعضای هیات مدیره طبق اساسنامه ۱۱ نفر است که نیمی از آن ۶ نفر خواهد بود. همین طور رجوع کنید به ماده 36 که می گوید تشکیل جلسه هیأت مدیره به هشت نفر نیاز دارد. بدون نصاب قانونی، تصمیم گیری منطقی نخواهد بود. بند 7 ماده 33 بدون توجه به اصل 36 قابل تفسیر نیست و باید آنها را جمع آوری کنیم. مجموع این موارد می گوید هرجا صحبت از تصمیم گیری می شود باید بتوان جلسه را به صورت رسمی تشکیل داد.

سرپرست معاونت حقوقی فدراسیون فوتبال افزود: بند ۷ ماده ۳۳ از موارد استثناست. می توان گفت این بند ایراداتی دارد و همچنین به نظر من ممکن است برخی از بندهای اساسنامه نیاز به تغییر داشته باشد و برخی مواد با یکدیگر مغایرت داشته باشند.

رئیسی کیا گفت: به هر حال این مسائل کارشناسی است. اگر فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان ناظر اصلی که نظر او بر نظر کارشناسی ما ارجحیت دارد، نظر ما را تایید یا رد کند، نظر ما کارشناسی خواهد بود.

فغانپور درباره اینکه آیا فدراسیون فوتبال منتظر نظر و تفسیر فیفا و AFC در این زمینه است و مکاتباتی نیز انجام شده است، توضیح داد: فعلاً نیازی به سوال نیست چرا که نمایندگان آنها در مجمع فدراسیون حضور داشتند و ناظر هستند و اعضای هیئت مدیره فدراسیون ما؟ اگر مشکلی بود بلافاصله اعلام می کردند.

رییسی کیا در پاسخ به اظهارات فغانپور گفت: صرف حضور نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به خودی خود به مصوبات ما اعتبار قانونی نمی دهد. اگر بخواهیم نظر مقام ناظر را بدانیم باید استعلام کنیم. البته اگر فدراسیون چنین تشخیصی بدهد وگرنه همان نظریه ای که فغانپور داده را اعمال می کنند.

فغانپور افزود: از آنجایی که سه ماه تا انتخاب رئیس و اعضای غایب هیئت مدیره فرصت داریم نیازی به درخواست از فیفا و AFC نداریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید