هیئت های صلح را می توان از طریق مشارکت عمومی و تقسیم کار تقویت کرد


ساعت: 18:46
تاریخ انتشار: 1401/05/14
کد خبر: 1888096

رئیس کل دادگستری هرمزگان بر تقویت هیئت های صلح با جلب مشارکت مردمی و تقسیم کار تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس کل دادگستری هرمزگان در جلسه ستاد مردمی صبر و اعضای کارگروه استانی اخذ رضایت در موارد قصاص، نهادینه شدن عدالت در جامعه را مستلزم مشارکت مردمی و ارتباط موثر با نخبگان، معتمدین محلی دانست. و سازمان های مردم نهاد هدف از تشکیل هیئت های صلح در نقاط مختلف استان هرمزگان برای مشاوره به حق و ترویج آشتی است.

مجتبی قهرمانی با بیان اینکه می توان با جلب مشارکت های مردمی و تقسیم کار، هیئت های صلح را تقویت کرد، یادآور شد: استفاده از ظرفیت روحانیت معظم، ائمه جمعه و جماعات و افراد معتمد در کنار استفاده از فضای مجازی و امکانات صوتی. سیما برای نقش آفرینی و نظام مندی بیشتر هیئت های صلح استان هرمزگان بسیار موثر و مهم است.

وی تصریح کرد: راه اندازی کمپین های صبر مردمی از دیگر اقدامات مهم در این حوزه است و بر اساس اهداف مورد انتظار، افزایش مشارکت مردمی انتظار می رود موفقیت های خوبی برای هیئت حل اختلاف و ستاد صبر در این حوزه به همراه داشته باشد. رشته..

قهرمان بهره برداری از فرصت ایجاد شده در ماه محرم با توجه به معنویت و عزت آن زمان این ایام را برای سازش در پرونده های قضایی شایسته دانست و خاطرنشان کرد: همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری برای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) ستادهای مردمی نذر و عشق ماندگار حسین (ع) توسط ستاد صبر و ستاد دایه استان هرمزگان برگزار می شود و بر اساس آن از عموم مردم بویژه بزرگان و قاریان، مسئولین هیئات مذهبی، هنرمندان و شخصیت های برجسته استانی دعوت بعمل می آید تا در امر خداپسندانه اصلاح ذات البین بر اساس فرهنگ عاشورا و سیره حضرت سید(ع) شرکت فرمایند. الشهدا (سلام در خاکش).

این مقام قضایی همچنین گفت: با توجه به سیاست های ابلاغی رئیس قوه قضائیه مبنی بر لزوم تلاش برای ایجاد صلح و سازش در موارد قصاص، با تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف استان هرمزگان، در در سال گذشته، 23 مورد قتل عمد با مجازات قصاص منجر به مصالحه شده است.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان با اشاره به برقراری صلح و سازش در 9 پرونده قصاص از ابتدای سال جاری، رضایت اولیای دم در این تعداد پرونده قتل عمد را یکی از نکات مهم برشمرد. که جمعیت کیفری زندانهای استان را نسبت به سایر مناطق کشور مقایسه کرد و از عملکرد شوراهای حل اختلاف استان هرمزگان تقدیر کرد.

وی بیان کرد: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف سعی شده تمامی فعالیت ها و اقدامات این نهاد بر مبنای توجه به رسالت اصلی آن که گسترش و تقویت صلح و سازش است متمرکز شود و در این امر توسط با توجه به موضوع تشکیل کارگروه های مصالحه در پرونده های انتقام جویانه در تمامی حوزه های قضایی استان هرمزگان به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و طبق شیوه نامه ابلاغی اعضای این کارگروه ها شناسایی و ابلاغیه های خود را دریافت کردند.

انتهای پیام/

نماینده عالی قوه قضائیه در استان هرمزگان تاکید کرد: اعضای این مجموعه ها باید ضمن انتقام گیری سریع و تقسیم آنها با دعوت از طرفین یا بازدید شخصی و همچنین استفاده از ظرفیت طلاب، روحانیون، کار خود را به صورت مستمر و مستمر به اشتراک بگذارند. افراد با نفوذ و مورد اعتماد محلی، خیرین و نهادهای عمومی باید برای اصلاح زعات البین و ایجاد آشتی تلاش کنند.

میتبی گرهمانی افزود: بدیهی است در این راستا افرادی که مدت بیشتری را در زندان با حکم قصاص سپری می کنند باید با رعایت همه جوانب در کسب رضایت در اولویت قرار گیرند.

وی همچنین به فعالیت 424 موسسه خیریه ثبت شده در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: باید با برنامه ریزی مناسب و خلاقانه و استفاده از ظرفیت ها و فرصت های موجود اقشار مختلف جامعه، بستری فراهم شود تا عموم مردم بتوانند از فرهنگ فرهنگ سازی برخوردار شوند. بخشش و تحمل، اختلافات و مشکلات خود را حل کنید.

رئیس قاضی هرمزگان در پایان تاکید کرد: ستاد استان صبر و شوراهای حل اختلاف با شناسایی افراد ذینفع و ریش سفیدان، معتمدین محلی، متنفذین و افراد واجد شرایط که می توانند در راستای همکاری های لازم همکاری کنند، هیئت های صلح را تقویت کنند. اصلاح زات البین تمام نقاط استان پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید