هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد/کسانی که غیر از این فکر می کنند خودشان را فریب می دهند


ساعت: 18:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۰۲
کد خبر: 1919420

یک مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: وقتی صحبت از عدم اشاعه هسته ای می شود، هیچ جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد. کسانی که غیر از این فکر می کنند خودشان را گول می زنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جوزف بورل در یادداشتی درباره نتایج سفر خود به اردن برای شرکت در کنفرانس بغداد 2 این موضوع را مطرح کرد و در آن یادداشت که نسخه ای از آن در سایت اتحادیه اروپا قرار گرفته است، افزود: به عنوان هماهنگ کننده به تلاش برای از سرگیری اجرای برجام بر اساس نتایج مذاکرات در وین.

یک مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: با حسین عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران صحبت کردم و تاکید کردم که احیای برجام در خلأ راهبردی اتفاق نمی افتد.

وی با ادعای اینکه برجام بخش مهمی از یک تصویر بزرگتر است، مواضع مداخله جویانه ایران در امور داخلی و دخالت نظامی تهران در جنگ اوکراین را که بارها از سوی مقامات کشورمان تکذیب شده است، تکرار کرد و مدعی شد: جمهوری اسلامی ایران به جای او باید به حرف شهروندانش گوش دهد. ایران باید فورا حمایت نظامی خود از روسیه را متوقف کند. در همین راستا از وزیر امور خارجه خواستم تا مذاکرات مستقیم با همکاران اوکراینی خود در خصوص انتقال تجهیزات نظامی به روسیه را ادامه دهد.

به گزارش ایرنا، بورل و امیرعبداللهیان سه شنبه گذشته در حاشیه اجلاس سران بغداد 2 در پایتخت اردن با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار که دو ساعت به طول انجامید، حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای به نتیجه رساندن مذاکرات در وین بر اساس پیش نویس بسته مذاکره که حاصل ماه ها است، گفت: در مذاکرات سخت و فشرده، به سایر طرف ها توصیه کرد از کار سیاسی پرهیز کنند و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق اتخاذ کنند.

وی در این نشست رویکرد کشورهای غربی در حمایت از شورشیان و اعمال تحریم های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه واهی حمایت از حقوق بشر مردم ایران را محکوم کرد. وزیر امور خارجه کشورمان حفظ حقوق بشر را یکی از اصول اصلی انقلاب اسلامی برشمرد و رویکرد کشورهای غربی در نقض حقوق بشر مردم ایران از جمله تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، زیر پا گذاشتن را یادآور شد. اشک تمساح توسط این کشورها در حمایت از حقوق مردم ایران. من باور نکردم.

امیر عبدالاخیان همچنین با تشریح موضع و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و تاکید بر راه حل های مسالمت آمیز برای پایان جنگ و حل بحران اوکراین، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل همه مشکلات را اعلام کرد. سوء تفاهم در تعامل مستقیم با کشور اوکراین.

جوزپ بورل، مسئول هماهنگی مذاکرات برای رفع تحریم ها، با انتشار پیامی در توییتر، این دیدار را ضروری توصیف کرد و نوشت که دو طرف بر اساس مذاکرات انجام شده، بر باز نگه داشتن کانال ارتباطی و از سرگیری برجام توافق کردند. در وین

پس از ماه‌ها رایزنی فشرده، مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که اگر ایالات متحده آمریکا به‌عنوان طرف ناقض برجام، خواسته‌ها و الزامات منطقی ایران برای ایجاد یک توافق پایدار و معتبر را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

اکثر طرف های درگیر در مذاکرات خواهان نتیجه گیری سریع مذاکرات هستند، اما رسیدن به توافق نهایی به تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در مورد چندین موضوع مهم و کلیدی باقی مانده بستگی دارد.

جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافقی که ایران در حال بررسی آن است، سندی است که تحریم ها را تا حد امکان رفع می کند و منطقه از اجرای آن منتفع می شود.

بورل در یادداشت خود در ادامه اظهارات خود مبنی بر مداخله در امور داخلی ایران و مدعی همکاری نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین گفت که تهران از جنایات جنگی روسیه در هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی آگاه است. ایران در حال مرتکب یک اشتباه استراتژیک بزرگ است. وقتی وانمود می کند که در جنگ اوکراین طرفی نمی گیرد، راه اشتباهی را انتخاب می کند و اعتبار خود را از بین می برد. در اینجا یادآور می شوم که وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به تاکید من بر این موضوع، ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه را قاطعانه تکذیب کرد و مدعی شد که این موضوع تنها قبل از حمله روسیه اتفاق افتاده است.

با این حال، او مدعی است: گرفتن سمت روسیه و سرکوب غیرقابل قبول اعتراضات نمی تواند بدون عواقب باقی بماند. به همین دلیل است که شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در واکنش به تحویل پهپادهای این کشور به روسیه و همچنین به دلیل نقض حقوق بشر تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، غرب به رهبری آمریکا ماه هاست که ادعاهای ضد ایرانی مطرح می کند که تهران قاطعانه آن را رد می کند. ایالات متحده ابتدا ادعا کرد که پهپادهای ایرانی می فرستد، سپس ادعا کرد که ممکن است موشک های زمین به زمین را از ایران به روسیه برای استفاده در آن جنگ منتقل کند.

حسین امیرعبدلاخیان در این خصوص اظهار داشت: ما هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی پیشتر در جمع خبرنگاران گفت: این سروصدایی که برخی کشورهای غربی به راه انداختند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه در مورد بخش موشکی مطرح کردند کاملا اشتباه است و بحث پهپادها درست است. “

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ماه‌ها قبل از جنگ در اوکراین تعداد محدودی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم و با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم که اگر اسنادی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین دارند، آن‌ها را در اختیار این کشور قرار دهند. ما

امیر عبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ در اوکراین در این راستا تلاش زیادی کرده است و این تلاش ها در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه بوده است و تا زمان جنگ به این تلاش ها ادامه خواهیم داد. در اوکراین متوقف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید