هیچ دستگاهی حق بی تفاوتی نسبت به محصولات فناورانه را ندارد/ برای تغییر نیازمند عزم جدی هستیم


ساعت: 01:28
تاریخ انتشار: 1401/01/12
کد خبر: 1818778

رئیس جمهور گفت: هیچ دستگاه اداری حق ندارد نسبت به محصولات فناوری داخلی بی تفاوت باشد. با فرآیندهای فعلی نمی توان تغییر را تضمین کرد، اما باید در این زمینه نیز تغییر ایجاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی امشب در جلسه هیأت مدیره استان خراسان رضوی که در سالن همایش های صداوسیمای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در این سال جدید چه برای همه ما و همه آحاد ملت به ویژه کارمندان بخش ها آنچه لازم است بازنگری در آنچه انجام شده است برای برنامه ریزی برای تغییر، هم در زندگی فردی و خانوادگی و هم در زندگی اجتماعی است.

وی افزود: همچنین مستلزم این است که نگاه و رویکرد ما تحول آفرین باشد. بنابراین اولین قدم در این زمینه تکامل شناختی است. صحنه را کاملا بشناسید و ظرفیت ها و فرصت ها را بشناسید و با برنامه ریزی تغییری در زندگی ایجاد کنید. برای ایجاد این تغییر قطعا نیازمند عزم جدی هستیم و باید فرآیندها و تغییرات در آنها را بشناسیم. با فرآیندهای فعلی نمی توان تغییر را تضمین کرد، اما باید در این زمینه نیز تغییر ایجاد کرد. برخی از تاخیرهایی که مردم و مدیران نسبت به آن معترض هستند، نیاز به بازنگری دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز برکات زیادی داریم. بزرگترین نعمت برای این کشور، نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هیچ نعمتی بالاتر از این نیست. امام فرمودند حفظ نظام واجب است. در واقع حفظ سیستم یک الزام است. باید برای این موضوع برنامه ریزی و تلاش شود. آنچه ضامن جمهوریت و اسلام نظام است مردم سالاری دینی است که بزرگترین نعمت خداوند برای این کشور است. ما باید با شناخت این نعمت قدردان این نعمت باشیم.

رئیسی افزود: باید در جاهایی که لازم است از این نعمت استفاده کنیم و در حفظ آن کوشا باشیم و یقین بدانیم که اگر این نعمت شکرگزار باشد روز به روز بر آن افزوده خواهد شد. مردم مهمترین مؤلفه قدرت در کشور ما هستند. نقش هر یک از کارکنان در ایجاد اعتماد در این سیستم مهم است. هرکس در این نظام خدمت کند، نقش عمل و رفتنش برای اعتمادسازی بسیار مهم است. بنابراین هر فردی در جایگاه خود نقشی در افزایش یا کاهش این نیرو و قدرت دارد.

وی با تاکید بر اینکه در وظایف و مسئولیت ها، اعتبار، برنامه ریزی، تجهیزات و امکانات نقش بزرگی دارد اما بیشترین نقش را در مدیریت دارد، گفت: سازمان یا اداره کل را دیده ایم که مالک آن یک مدیر و سپس مدیر دیگری است. .از او آمد و بدون تغییر اعتبار و نیروی کار جدید دستگاه عوض شد. چرا این اتفاق افتاد؟ این فقط یک نقش مدیریتی است. حاکمیت کافی در این سیستم تعبیه شده و آن را متحول می کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نقش مدیران در تحول اداری بسیار مهم است، گفت: مهمترین نقش مربوط به مدیریت است و به ابزار کار نیز اعتبار می دهم. همین روحیه جهادی و بسیجی بدون تجهیزات باعث سربلندی ارتش ما در جنگ هشت ساله شد. آیا در صنعت هسته ای مشکلات بیشتری داریم یا سایر صنایع؟ آیا دیگر محدودیتی برای صنایع نظامی وجود ندارد؟ با این حال، بیشتر پیشرفت ما در صنایع نظامی و هسته ای است. این پیشرفت به دلیل انگیزه و مدیریت است. تحریم ها در صنعت نظامی باید بیشتر از صنعت خودرو بوده باشد، اما انگیزه، فکر و حرکت جهادی موفقیت در این عرصه ها را رقم زده است. برخی می گویند جاده صاف نبوده است، اما راهنما هموارسازی جاده های پر دست انداز است.

رئیسی گفت: برخی می گویند جاده هموار نبوده اما راهنما هموارسازی جاده های پر دست انداز است.
بنابراین به نظر من این عذر پذیرفته نیست. با نامه ای که مسئولیت جریان ندارد. باید کار را ادامه داد و به آن رسید. نیاز جدی امروز بر اساس سخنان مدیریت تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال است. شعارهای سال بدیهی است نام شعار است، اما این نیاز جدی کشور است که دستوری است به نقاط مختلف کشور برای معنا بخشیدن و اقدام جدی.

وی افزود: امروز کار افراد بر اساس دانش را دیدم اما شرکت ها گفتند که ما محصولاتی با استاندارد عرضه کرده ایم و شما هم به دستگاه های اداری توصیه می کنید این را خریداری کنند. دفتر حق بی تفاوتی نسبت به محصولات فناورانه داخلی. اگر تولید داخل است ابتدا باید به آن توجه کنند و در اولویت قرار دهند. وزارتخانه ها باید به این موضوع توجه کامل داشته باشند. سازمان ها باید به دنبال شرکت های دانش بنیان باشند و محصولات قابل فروش آن ها را خریداری کنند، آن ها را تقویت کنند و از حمایت های قانونی و قضایی برخوردار شوند. این باید انجام شود و انجام خواهد شد.

وی گفت: باید با همکاری شرکت های دانش بنیان از واردات غیرقانونی جلوگیری کنیم. کشور به واردات نیاز دارد، اما نه واردات بی رویه. یک دارو در یکی از شرکت های آستان قدس تولید شد و امروز از آن بازدید کردم. گفته می شد که این دارو به مدت سه سال در همان زمان وارد شده است. آیا این واردات غیرقانونی و مافیایی نیست؟ همزمان با تولید داخل، سه سال است که واردات انجام می شود. لازم نیست اینطور باشد. همه باید مراقب شکل دادن به کار دانش بنیان در همه صنایع باشند.

رئیسی خاطرنشان کرد: باید کار با کیفیت انجام شود. کار روی تولید محصولات کشاورزی، صنایع و ایجاد ارزش افزوده و …. این گوگرد که به عنوان ماده خام صادر می شد، اکنون توسط دانشمندان منطقه ساراس به کود تبدیل می شود. او به هند می رفت و برمی گشت و برمی گشت، اما امروز محصول کار دانشمندان محلی است.

وی با تاکید بر اینکه باید به بخش خصوصی و مدیران فرصت داده شود تا از این موضوع حمایت کنند، افزود: در جایی که مشارکت مردمی وجود داشته باشد موفق خواهیم شد. بخش خصوصی باید در حوزه های مختلف وارد شود. در حوزه مسائل فرهنگی هم همینطور است.

رئیس دولت ادامه داد: تعداد و رقمی که امروز در تجارت خارجی داریم و افزایش حجم این تجارت مرهون تلاش عزیزان است. امسال شاهد رشد 68 درصدی ترانزیت کالا هستیم که از تجارت خارجی خارج شده است. نقش ایران در تجارت خارجی و مسیرهای ترانزیتی بسیار مهم است. سفرهای ما به کشورهای همسایه با هدف تجارت با ایران و صادرات محصولات ایرانی است. این به یک اقدام جهادی ختم می شود. استانداران حق دارند با اطلاع وزارت امور خارجه با استان های خارجی همجوار ارتباط برقرار کنند و ما معتقدیم که قابل قبول است. مرز برای ما یک فرصت است. مرزها تهدید نیستند و باید از آنها به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

رئیسی با اشاره به حجم زیاد زائران در مشهد تاکید کرد: این موضوع ظرفیت بالایی دارد و نیاز به برنامه ریزی ویژه دارد. مسئله عبادت برای حکومت مهم است. خدمت به این نمازگزاران بسیار مهم است. از مبدأ تا مبدأ، عابد باید احساس کند که با آرامش و آسایشی که ایجاد شده، عبادت خوب و خاطره انگیزی داشته است. این امر مستلزم آن است که همه دستگاه ها دست در دست هم کار کنند. بازار جاده ارزک از این نظر حائز اهمیت است. همه این ابعاد در بحث عبادت نقش دارند و شما مدیران در این موضوع جایگاه مهمی دارید. اطراف معبد فرماندار را برنامه ریزی کنید و این اختیارات به فرماندار تفویض می شود. مردم نیز باید مشارکت داشته باشند. بافت اطراف مشهد مردم سنتی است و باید با آنها همکاری کرد و با آنها حرکت کرد. اینکه یک شرکت با شهرداری و دولت ارتباط داشته باشد و به اهالی و نمازگزاران رسیدگی نکند قابل قبول نیست. این کار باید با کمک مردم انجام شود.

وی با بیان اینکه دولت نیز از برنامه ریزی بافت حرم حمایت می کند تا این اقدام به زودی انجام شود، گفت: احساس نکنید.

رئیس جمهور با اشاره به همکاری با افغانستان به ویژه و فعال سازی مناطق مرزی گفت: مسئولان و مدیران باید تلاش کنند و کار امروز را به فردا موکول نکنند. همه چیز باید سریع مرتب شود. ظرفیت کشور، منطقه و استان به حدی است که همه اینها قابل انجام است و آرزوی دست نیافتنی نیست.

رئیسی با بیان اینکه مشهد را باید از منظر ملی با جمعیتی ثابت و متغیر نگریست، افزود: وقتی می گوییم مشهد به معنای کوچان و نیشابور است. اینها باباالرضا هستند و تمام این سفر باید مد نظر ما باشد. همه شهرها تا حضرت رضا را در ارتباط با مشهد می بینیم و باید فکری به حالش کرد.

وی گفت: مهاجران افغان در کشور ما مسلمانانی هستند که میهمان کشور ما هستند و سال هاست در کشور ما حضور دارند. آنها به وضعیت شخصی، تحصیلات و کار نیاز دارند.” ریاست شهروندی وزارت امور داخله ناکافی است و این امر مستلزم تشکیل یک سازمان جدید به نام سازمان مهاجرین است که سازوکاری برای پیگیری امور افغانستان دارد. ایرانیان خارج از کشور مسئله مهم ماست و برخی از آن سوء تفاهم کرده اند، اما برای این کار شورای عالی ایرانیان را داریم. من در مورد افغان ها و مهاجرانی صحبت می کنم که مهمان جمهوری اسلامی ایران هستند و باید سازوکاری برای ازدواج، طلاق و کار آنها ایجاد شود. این سازوکار به زودی در وزارت کشور برای وزیر اعمال خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این استان باید به موارد مورد نیاز امسال مانند سال 1401 و نیازهای آن توجه ویژه شود، گفت: بسیاری از این نیازها در بودجه سال 1401 دیده شده است که البته هنوز دستگاه ها احکام مکتوب ندارند. برای قانون مجلس، اما استان باید به رشد اقتصادی 8 درصدی دست پیدا کند. این رشد فقط در مرکز اتفاق نمی افتد. در بودجه 1401 نقش مدیران کل استان ها و هر یک از وزرا و استانداران را دادیم نه اینکه انتظار این رشد فقط در مرکز باشد. این رشد باید در صحنه و در شهرها و استان ها محقق شود.

رئیسی ادامه داد: اگر اینطور باشد این میزان حقوق به کارگر و سازنده طرح تعلق می گیرد و ممکن است ارزش پول ملی را افزایش دهد وگرنه این 45 هزار تن به ارزش 7 هزار تن می رسد. “اگر رشد اقتصادی وجود نداشته باشد، آنچه که دستمزدها را افزایش می دهد در عمل نتیجه نخواهد داشت. فقط تلاش برای افزایش دستمزد کافی نیست. البته درآمدها باید متناسب با تورم رشد کنند، اما وقتی رشد افزایش می یابد، ارزش آن افزایش می یابد. پول ملی افزایش یافت، مشکل افزایش دستمزدها حل شد.
رهبری خردمند لحظه مهمی را رقم زد و آن تولید مبتنی بر دانش و حرفه بود. در غیر این صورت می گفتند مشکل کشور افزایش حقوق است. ماشین‌ها باید تلاش کنند تا رشد را محقق کنند و چرخ تولید حرکت کند.

وی با اشاره به اهمیت فراوان توسعه فرهنگی خاطرنشان کرد: این جایگاه و کانون انسان سازی و مکتب بزرگ حضرت رضا(ع) بستر بسیار خوبی برای تربیت نیروی انسانی است. عبادت یعنی یک کلاس بزرگ انسان ساز و مدرسه ای با الگوی امام برای جامعه.
کار فرهنگی برای ما خیلی مهم است. دانشگاه های بزرگ مشهد و حوزه های علمیه بزرگ استان می توانند نقطه عطف مهمی برای زائران باشند. اگر این تغییر در عبادت صورت نگیرد، عبادت زیر سؤال می رود. عبادت عبادتی است که با روح ارتباط برقرار می کند و قبل و بعد از عبادت متفاوت است. عبادت یک فرآیند است، نه بخشی از زندگی یک نمازگزار.

رئیس دولت افزود: از بدنه دولت انتظار می رود در کنار رهنمودهای دولتی تحرک خود را حفظ و ارتقا دهد. افزایش این تحرک با تلاش و فعالیت و پیگیری مجدانه انجام می شود. این چیزی است که من از هر مدیری انتظار دارم و مدیران باید این حس را در دستگاه ها ایجاد کنند و به دستگاه خود منتقل کنند. مردم امروز توقع مشکلاتی مانند رشوه خواری، پارتی بازی و نقض جزئی قوانین اسلامی را ندارند. انتظار مردم از مردم یک حکومت فاسد است. این زمانی حاصل می شود که کل بدن این سوال را دنبال کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید