واحدهای تجاری خارج از ایران الزامی به صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند


ساعت: 09:23
تاریخ ارسال: 1301/10/12
کد خبر: 1921425

شورای اسلامی در مصوبه ای مقرر کرد که تاجران ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی در خصوص فعالیت های اقتصادی خود در خارج از ایران نباشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در جلسه علنی امشب (یکشنبه 20 دی) شورای اسلامی، بررسی دومین گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه (تجارت و سفته بازی) در دستور کار قرار گرفت.

ماده 1- عنوان فصل اول قانون مالیات های مستقیم مصوب 12/3/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی به «اشخاص و تعاریف مشمولین» اصلاح می شود.

ماده 2 طرح مذکور که به موجب آن عنوان فصل یک از فصل دوم قانون مالیات های مستقیم به عبارت «مالیات بر عایدی سرمایه» اصلاح می شود، حذف شده است.

ماده (3) ماده (1) قانون پایانه‌های مغازه و نظام مالیاتی مصوب 21/7/1398 به شرح زیر اصلاح می‌شود.

الف) سامانه مودیان: سامانه ای است تحت مدیریت سازمان که در آن پوشه های تجاری و غیرتجاری طبق مقررات این قانون به هر شخص حقیقی و حقوقی واگذار می شود و تبادل اطلاعات بین اشخاص نامبرده و سازمان فقط از طریق آن است. افراد مذکور می توانند با استفاده از هر سخت افزار یا نرم افزاری اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سیستم های ابری یا هر دستگاه دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل است، به سامانه مودیان متصل شوند. مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مودیان است.

ب) حافظه مالیاتی: نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و ذخیره اطلاعات مندرج در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مودیان استفاده می شود. حافظه مالیاتی می تواند به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان توسط صادرکننده صورتحساب الکترونیکی برای ثبت آن استفاده می شود. هر حافظه مالیاتی باید دارای یک شماره شناسایی منحصر به فرد باشد. شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی توسط سازمان تخصیص داده می شود.

ج) صورتحساب الکترونیکی: صورتحساب یا فرم الکترونیکی با شماره مالیاتی منحصر به فرد که اطلاعات مندرج در آن در حافظه مالیاتی ذخیره می شود. مشخصات و عناصر اطلاعاتی فاکتور الکترونیکی توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا صورت حساب الکترونیکی پرداخت خرید به صورت فاکتور الکترونیکی صادر می شود.

ج- موضوعات:

1- اشخاص تجاری: کلیه اشخاص حقیقی ایرانی و غیرایرانی مقیم ایران که به فعالیتهای اقتصادی از قبیل تولید، خدمات، تجارت و سایر فعالیتهای اقتصادی صاحبان مشاغل، بنگاهها و مشاغل و همچنین کلیه اشخاص حقوقی ایرانی می پردازند. با فعالیت های انتفاعی یا غیر انتفاعی و کلیه افراد غیر ایرانی مقیم خارج از ایران که در ایران شعبه، نمایندگی یا نمایندگی دارند. در این قانون وقتی از اصطلاحات «مودیان»، «مودیان مالیاتی» و «اشخاص تجاری» استفاده می شود، منظور اشخاص مندرج در این بند است.

۲- اشخاص غیرتجاری: کلیه اشخاص حقیقی دارای «کد ملی» یا «تعداد خاص اشخاص خارجی». در این قانون وقتی از واژه های «کاربر نهایی» و «اشخاص غیرتجاری» استفاده می شود، منظور اشخاص مذکور در این بند است. هر شخص غیرتجاری در مورد فعالیت اقتصادی مشمول استثناء (1) این بند، نسبت به فعالیت اقتصادی مزبور شخص تجاری تلقی می شود.

د – چهار بند به شرح زیر به این ماده اضافه می شود:

ک- پوشه تجاری: پوشه ای است که در نظام مالیاتی برای «افراد تجاری» در نظر گرفته شده است. در این قانون هر جا از کلمه پوشه استفاده شود به معنای پوشه خدمات این افراد است. به هر نهاد تجاری فقط یک “پوشه تجاری” اختصاص داده می شود.

د- پوشه غیرتجاری: پوشه ای است که در سامانه مودیان به «شخصیت های غیرتجاری» اختصاص می یابد. به هر فرد نام برده فقط یک پوشه غیرتجاری اختصاص داده می شود. هر شخص غیرتجاری در مورد فعالیت اقتصادی موضوع (1) بند (ج) این ماده، سبد تجاری نیز دریافت خواهد کرد.

د- حساب بانکی تجاری: هر حساب بانکی اعم از ارزی و ریالی متعلق به اشخاص تجاری، حساب بانک تجاری محسوب می شود.

ر- حساب بانکی غیرتجاری: هر حساب بانکی اعم از ارزی و ریالی متعلق به اشخاص غیرتجاری، حساب بانکی غیرتجاری محسوب می شود.

بر اساس ماده ۴ این طرح، در تبصره ماده ۲ قانون پایانه های تجاری و نظام مشمول مالیات عبارت «ارائه کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین» حذف می شود.

بر اساس ماده 5 قانون مالیات بر سفته بازی و سفته بازی، تبصره ای مانند تبصره (4) به ماده (3) قانون پایانه های مغازه ها و نظام مالیاتی مودیان الحاق می شود که به موجب آن اشخاص تجاری نسبت به فعالیت های اقتصادی خود در خارج از ایران. ، باید آنها نباید صورتحساب الکترونیکی صادر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید