واشنگتن بار دیگر در تلاش است تا از مسئولیت خود در مذاکرات تحریم ها سلب کند


ساعت: 22:10
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1879104

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد تا واشنگتن را از مسئولیت مذاکرات تحریم با ایران مبرا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه آغاز مذاکرات تحریم ها در قطر بار دیگر تلاش کرد تا واشنگتن را از مسئولیت سلب کند و سرنوشت این مذاکرات را به تصمیم ایران مرتبط کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه به المانیتور گفت: «مذاکرات غیرمستقیم این هفته در دوحه انجام خواهد شد. ما همچنین می توانیم تایید کنیم که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه قطر دیدار خواهد کرد.

وی افزود: آماده تسریع در اجرای توافق وین در مورد بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام هستیم. اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، ایران باید تصمیم بگیرد که درخواست های اضافی خود را که فراتر از برجام است، کنار بگذارد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر اخیر خود به ایران گفت: مذاکرات غیرمستقیم اتحادیه اروپا بین ایران و آمریکا به دلیل تعلیق مذاکرات در وین باید برگزار شود. مقامات احزاب مختلف اعلام کردند که این دیدار در دوحه قطر برگزار خواهد شد.

در همین راستا، رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که قرار است رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه 27 ژوئن برای دیدار با وزیر امور خارجه قطر وارد دوحه شود. رویترز در ادامه به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد که علی باقری، مذاکره کننده ارشد در امور هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز «در روزهای 28 و 29 ژوئن (7 و 8 تیر) برای مذاکره در دوحه خواهد بود.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

ایالات متحده از زمان برکناری دولت دونالد ترامپ از برجام، سیاست «فشار حداکثری» بر ایران را در پیش گرفته است. سیاست های دولت قبل رد شد.

یکی از دلایلی که طرف های آمریکایی در مذاکرات وین اقدامات لازم را انجام ندادند، مخالفت نمایندگان کنگره و رژیم صهیونیستی با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

با این حال، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا پس از وقفه مذاکرات در وین، برای متهم کردن ایران و رهایی از مسئولیت ایران، به رویه معمول متوسل به عملیات روانی و رسانه ای شده اند.

آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است. اما پس از آن که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام، مانعی برای ادامه مذاکرات نیست. آنها مشکلی در ایران را برجسته کردند و استدلال کردند که درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های به اصطلاح تروریستی، مذاکرات را متوقف کرده است.

یک مقام آمریکایی نیز در گفتگو با پولیتیکو تلاش کرد سطح انتظارات از مذاکرات دوحه را پایین بیاورد. به نقل از پولیتیکو، این مقام مسئول گفت: «توقعات بسیار کمی» برای مذاکرات غیرمستقیم با ایران در دوحه وجود دارد که قرار است روز سه شنبه آغاز شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید