واکسن زدن و استفاده از ماسک راهی مطمئن برای عبور از موج هفتم است


زمان: 12:50 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884594

با توجه به اینکه شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور هستیم، استفاده از ماسک و واکسیناسیون کامل برای عبور ایمن از موج هفتم کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پس از تجربه شیرین روزهای بدون مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته های اخیر، متاسفانه وارد مرحله جدیدی از این بیماری شده ایم که با زیرسویه BA5 همراه است. زیر سویه مذکور نسبت به سویه های قبلی سرعت انتقال بالایی دارد. تا جایی که یک فرد مبتلا می تواند شامل 18 نفر باشد.

شاید همین یک شاخص برای افزایش تعداد مبتلایان در موج هفتم کافی باشد. چرا که روند صعودی مراجعات سرپایی به اورژانس بیمارستان ها در هفته های اخیر، تعداد مبتلایان روزانه را به بیش از 5000 نفر رسانده است. در حالی که این آمار در هفته های اخیر به کمتر از 50 مورد در روز رسیده است.

آغاز موج هفتم اپیدمی کرونا در کشور

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت از آغاز موج هفتم اپیدمی کووید 19 در کشور خبر داد. وی خواستار واکسیناسیون و استفاده از ماسک در فضاهای بسته و شلوغ شد.

وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند و ۵ هزار و ۳۷۷ مورد جدید نیز شناسایی شد. این وزارتخانه وضعیت سلامت 640 مورد جدید را وخیم اعلام کرد.

افزایش انفجاری در مراجعات
این در حالی است که پیام طبرسی، متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از واژه افزایش انفجاری تعداد مبتلایان به کرونا گفت: سه هفته پیش تعداد مراجعات به اورژانس مسیحی. بیمارستان دانشوری روزانه 10 تا 20 نفر بود. 50 درصد آنها تاج نداشتند. این در حالی است که طی روزهای اخیر اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری با افزایش 6 برابری بیماران سرپایی همراه بوده است.
وی افزود: مهم ترین خطر زیرسویه جدید Omicron این است که به افرادی که بیماری های زمینه ای دارند می رسد و منجر به افزایش بستری شدن و مرگ می شود.
طبرسی این مقاله را شیوع این زیرسویه بسیار بیشتر از سویه های قبلی عنوان کرد و گفت: علت اینکه اکثر بیماران به صورت سرپایی درمان می شوند به دلیل تزریق واکسن هایی است که قبلا تزریق شده و از بروز عوارض و مرگ و میر جلوگیری می کند.
از سوی دیگر، دکتر حامد مقدم منش، متخصص داخلی در این خصوص گفت: متاسفانه من و همکارم در چند روز اخیر با افزایش ناگهانی بیماران و بستری شدن در بیمارستان و همچنین تخت های سایر بخش ها مواجه شده ایم. بیمارستان‌ها به سرعت جای بیماران کرونایی را می‌گیرند.»
این پزشک متخصص افزود: پس از گذشت دو سال و نیم از آغاز شیوع کرونا و شش تجربه قبلی این ویروس، پیش‌بینی آغاز شیوع مجدد این بیماری برای کادر درمانی کار سختی نیست.

علائم زیر رشته جدید چیست؟
دکتر مقدسی نسبت به هفتمین پیک هشدار داد و گفت: در چند روز اخیر با افزایش ناگهانی بیماران و بستری شدن BA4 و BA5 بیشتر با علائم آنفولانزا و سرماخوردگی به صورت آبریزش بینی، بدن درد، تب، ضعف و بی حالی و گلودرد هم سرفه و هم گاهی مشکلات گوارشی به صورت اسهال و استفراغ ظاهر می شود و درگیری ریوی نسبتاً کمتر است.
وی ادامه داد: متأسفانه با توجه به آمار بسیار بالای انتقال، در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی تعداد زیادی از افراد را درگیر می کند و این روزها شاهد ابتلای همزمان چند نفر از اعضای خانواده هستیم.

fb2ea9b7 b388 487e a6ba ed102e482480 خبر خاکستری

70 درصد آزمایشات کرونا در قم مثبت است
این در حالی است که استان قم نیز که یک شهر توریستی است از این موج در امان نمانده و تعداد بیماران و بستری ها در حال افزایش است. ما به بیماری کووید 19 مبتلا شده ایم و در حال حاضر تعداد مراجعات به مراکز منتخب و بیماران سرپایی چهار برابر شده است.
وی افزود: پس از گذشت چندین ماه آرام که به دلیل برنامه کلی واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی بود، متاسفانه در هفته های اخیر با کاهش سطح ایمنی و استفاده از ماسک، شاهد افزایش شیوع بوده ایم. از ویروس کرونا
رئیس مرکز بهداشت قم ادامه داد: مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا افزایش نیافته است، اما به نظر می رسد با توجه به روند بیماری و بستری شدن بیماران، این اتفاقات نیز تغییر کند.
استفاده از ماسک و واکسیناسیون راه مطمئن برای عبور از قله هفتم است
همانطور که گفته شد، متاسفانه از چند روز پیش تمامی علائم و نشانه های شروع هفتمین پیک در اورژانس های سراسر کشور قابل مشاهده است. این در شرایطی است که بسیاری معتقد بودند سایه این بیماری در حال محو شدن است و دستورات بهداشتی مانند پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و تزریق دوزهای تقویت کننده واکسن به حد نادری رسیده است.

8972856e ad3d 41ca 8b20 7e0fa88df040 خبر خاکستری

اهمیت ماسک و واکسیناسیون
در این بین برای عبور ایمن از موج جدید بیماری باید اقدامات ساده اما مهمی مانند استفاده از ماسک و واکسیناسیون را انجام دهیم که محبی در این خصوص به شهروندان توصیه می کند: اگر بیش از 6 ماه از بیماری گذشته باشد. واکسیناسیون دور سوم گذشته است، افراد بالای 18 سال می توانند به مراکز جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه کرده و دوز تقویت کننده را برای تقویت سطح ایمنی بدن تزریق کنند.
وی با تاکید بر اینکه مجموعه واکسیناسیون ها در قم کامل شده است، افزود: توصیه می شود پس از دوز اول و دوم نوع واکسن را تغییر داده و برای دوز سوم و چهارم از نوع متفاوت استفاده شود تا سیستم دفاعی هوشیار بماند.
رئیس مرکز بهداشت قم تصریح کرد: در مرحله کنونی که شاهد روند صعودی کرونا هستیم، استفاده از ماسک یکی از اولویت‌هایی است که هر فردی که از منزل خارج می‌شود، به ویژه در فضای متراکم و سرپوشیده باید از آن استفاده کند. فضا.
رئیس مرکز بهداشت قم گفت: در روزهای آینده مناسبت های مختلفی از جمله بازگشت زائران و همچنین ماه محرم را داریم که تجمعات و مراسمات زیادی در آن برگزار می شود. از شهروندان می خواهیم هنگام بیرون رفتن از ماسک استفاده کنند و فضاهای بسته باید دارای تهویه مناسب باشند.
وی افزود: افرادی که بیماری زمینه ای دارند باید تا حد امکان به خودمراقبتی بیشتر توجه کنند تا بتوانیم با خیال راحت از موج جدید خارج شویم.

ماسک بپوشید
از سوی دیگر، علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دستورالعمل اخیر ستاد ملی تاج و تخت در خصوص لزوم استفاده از ماسک در فضای باز برای بسیاری از افراد این سوء تفاهم ایجاد کرده است که اینگونه نیست. ماسک زدن را اصلا ضروری دانست و گفت: در تمام فضاهای باز که شلوغ است و نمی توانید فاصله اجتماعی یک و نیم تا دو متری را رعایت کنید مراقب سلامتی خود باشید، باید ماسک بزنیم.
وی با عنوان این مطلب که چهره ویروس کرونا تغییر کرده است، افزود: واکسیناسیون عمومی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان باید برای شکستن یا کاهش زنجیره ویروس کرونا رعایت شود.
ناجی خاطرنشان کرد: متأسفانه تصور عموم مردم از پایان ویروس کرونا ناشی از اطلاعات نادرست و تصورات نادرست از پایان کرونا است.
استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان این مطلب که ساب استیم BA5 با توانایی بسیار بالایی در تلاش است خود را در طبیعت حفظ کند، لزوم استفاده از ماسک در تمامی فضاهای بسته و فضاهایی که وجود دارد را ضروری دانست. ازدحام مردم ضروری است و افزود: عدم پذیرش واکسن تقویتی و تاخیر در آن باعث کنترل ویروس کرونا نه تنها در ایران بلکه در جهان می شود.

e9f68703 a857 4093 9fbe 5351e2b80c0f خبر خاکستری

نیاز به دوز یادآوری
حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: با توجه به اینکه 35 تا 40 درصد از موارد فعلی ویروس در حال گردش در کشور از نوع BA.5 است، لازم است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از یک ماسک کنید و یک دوز یادآور تزریق کنید. جامعه باشد
وی با بیان اینکه به نظر می رسد زیر سویه BA.5 در کشور بیشتر از سایر زیر سویه های Omicron در حال گردش است، ادامه داد: میزان عفونت این زیر سویه بسیار بالا است، اگرچه شدت بیماری، میزان درگیری ریه و مرگ و میر آن بر اساس آن است. گزارش‌های مجامع بین‌المللی نسبت به سویه‌های قبلی از جمله دلتا کمتر است، اما با توجه به عوارض پس از کرونا، باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و واکسیناسیون برای کاهش بار بیماری‌های انسانی و گردش ویروس تمرکز کنیم. در جامعه بودن
با توجه به اینکه باز هم شاهد افزایش تعداد مبتلایان هستیم، تکمیل واکسیناسیون و افرادی که واکسینه نشده اند برای عبور ایمن موج هفتم کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در روزهای آینده و با آغاز ماه محرم شاهد برگزاری مراسم عزاداری، زیارت اربعین و از همه مهمتر سفرهای تابستانی خواهیم بود که می تواند به گردش ویروس کمک کند.
به همین دلیل لازم است اقدامات لازم برای تزریق واکسن و البته رعایت کامل پروتکل ها قبل از اینکه گرفتار خطرات ناشی از گردش ویروس شویم، انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید