پرداخت برای واردات با ارزهای دیجیتال، راهی برای دور زدن تحریم ها / ارزهای دیجیتال، راهی برای پرداخت های بین المللی


زمان: 09:00
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1889514

پرداخت برای واردات با استفاده از ارزهای دیجیتال برای رفع تحریم ها در تجارت و معاملات بین المللی راهی برای دور زدن تحریم ها است که این روزها در کانون توجه قرار گرفته است تا جایی که از دارندگان قانونی ارزهای دیجیتال دعوت شده است تا ارزهای دیجیتال استخراج شده خود را برای استفاده در واردات اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; بحث اجتناب از تحریم از طریق استفاده ارزهای رمزنگاری شدهتازه دوباره داغ شد رئیس بازرگانی جمهوری اسلامی ایران اخیراً گفته است که دولت با استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده، یک محموله وارداتی به کشور به ارزش 10 میلیون دلار سفارش داده و قول داده است که در آینده نزدیک تراکنش‌های بیشتری انجام شود.


اولین ثبت رسمی سفارش واردات با استفاده از ارزهای دیجیتال

این را اخبار منتشر شده در هفته گذشته نشان می دهد علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کشور ایران اولین سفارش واردات رسمی خود را با استفاده از ارزهای دیجیتال ثبت کرده است و مبلغ این سفارش از طریق ارزهای دیجیتال پرداخت خواهد شد.

پیمان پاک ادامه داد: تا پایان شهریور ماه، ارزهای رمزنگاری شده و قراردادهای هوشمند به طور گسترده برای تجارت و تجارت با کشورهای هدفی که ایران قصد انجام معاملات اقتصادی با آنها را دارد، استفاده می شود.

قابل توجه است که استفاده از ارزهای دیجیتال در چنین سطحی از ایران، این احتمالاً بزرگترین تراکنش عمومی رمزنگاری در این مقیاس است که تاکنون توسط هر کشوری انجام شده است. همچنین می‌تواند اولین تراکنش‌هایی باشد که از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران یا کشورهای دیگر تحریم شده استفاده می‌کنند.

بررسی ها نشان می دهد رویکرد سکوت مورد اشاره معاون وزیر گامی موثر در جهت خنثی سازی تحریم های خصمانه آمریکا در حوزه مبادلات مالی و تجاری در کشورمان است. به عبارت دیگر استفاده کنید ارزهای رمزنگاری شده در چرخه تجارت خارجی، این اقدامی موثر برای عبور از موانع تحریم است.

بیشتر بخوانید:
سود بردن از ارز دیجیتال در شرایط تحریم


پیش نیازها و زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده عملیاتی از ارزهای دیجیتال در مبادلات تجاری

البته برخی کارشناسان معتقدند تجارت ارزهای دیجیتال مستلزم پیش‌شرط‌هایی است که هنوز این زیرساخت‌ها فراهم نشده است، بنابراین به‌روزرسانی این پیش‌شرط‌ها در قراردادهای منطقه‌ای راه‌حل مناسب‌تری نسبت به معامله ارزهای دیجیتال است.

احمد صالحی مشاور رئیس مرکز توسعه تجارت وزارت حراست درباره مقررات استفاده از ارزهای دیجیتال در واردات و صادرات نیز گفت: قرار است از آن استفاده شود. ارزهای رمزنگاری شده در چند مرحله انجام می شود. در زمینه واردات، در گام اول، کسانی که خودشان ارزهای دیجیتال را به طور قانونی استخراج کرده اند، می توانند با استفاده از «کریپتوکارنسی خودشان» وارد کردن را آغاز کنند.

وی افزود: تایید کیف پول یا اینکه ارز دیجیتال تولید شده خود وارداتی است یا مبادله ای و مسائلی از این دست قابل اثبات و پیگیری است.

صالحی ادامه داد: بر اساس این آیین نامه در گام دوم امکان استفاده از «غیر ارزی» در سامانه فراهم می شود. یعنی تولیدکننده مجازی که ارز رمزنگاری شده را ماین می کند و در اختیار سیستم قرار می دهد و واردکننده با توزیع این ارز واردات خود را انجام می دهد.

وی تصریح کرد: در فاز سوم این آیین نامه واردات با ارز حاصل از صادرات صورت می گیرد. برای این منظور چیزی شبیه به سامانه نیما تعریف شده است که صادرکننده با عرضه ارز خود به این سامانه تعهد ارزی را انجام می دهد و واردکننده نیز ارز مورد نیاز را تخصیص می دهد و واردات خود را انجام می دهد.

وی با اشاره به استفاده از کد ریالی تصریح کرد: در حال حاضر گردش کار به گونه ای است که زمانی که متقاضی می خواهد کدی را وارد سامانه کند، باید یک حساب واسطه وجود داشته باشد و آن حساب واسطه می تواند دولت باشد. در این شرایط، متقاضی ریال خود را برای دریافت ارز دیجیتال واریز می کند. هنگامی که ارز رمزنگاری شده به کیف پول شخص می‌رود، سیستم آن ریال را به حساب صاحب ارز دیجیتال واریز می‌کند، اما اگر ریال شخصی باشد که برای ارز رمزنگاری شده درخواست می‌کند، این کار به راحتی می‌تواند به صورت هوشمند و خودکار انجام شود.


تجارت ایران و روسیه با ارزهای دیجیتال

در هفته گذشته، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ایران با کشورهای مشابهی که با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده تحریم شده‌اند تجارت می‌کند، از جمله روسیه. استفاده از ارز دیجیتال در شرایط تحریم و اینکه تحریم ها تقریباً تمام واردات را پوشش می دهد تا حد زیادی با استفاده از ارزهای دیجیتال در این کشور برای تجارت بین المللی خنثی می شود.

البته این سوال را هم باید در نظر داشت که بیت کوین قدرتمندترین و معروف ترین است ارز دیجیتال و سایر ارزهای دیجیتال به طور مشهور ناپایدار هستند و این امر باعث ایجاد مشکلاتی با کشورهای دیگر مانند السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی شده است که به طور رسمی و قانونی استفاده از ارزهای دیجیتال را پذیرفته اند.

حتی اگر برخی از کاربران آن را گزینه بهتری نسبت به چنین ارزهای بی ثباتی بدانند، نوسانات ارزهای دیجیتال یک مشکل غیرقابل انکار است. مثلاً 10 میلیون دلاری که ایران برای واردات یک محصول می پردازد ممکن است ارزش خود را از دست بدهد و به یک میلیون دلار کاهش یابد.

شریک دیگر ایران، روسیه، این روزها به ویژه مشتاق است تا با استفاده از تحریم ها را دور بزند ارزهای رمزنگاری شده ایناهاش. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رسما موضوع ارزهای دیجیتال را کنار گذاشته و تصمیم به استفاده از ارزهای دیجیتال برای تجارت رسمی را نابهنگام خواند.

البته قابل ذکر است که روسیه در کنار ایران دلایل موجهی برای دوری از تحریم ها دارد. هر دو کشور مشمول سنگین ترین تحریم های بین المللی هستند و استفاده از ارزهای دیجیتال راهی مناسب برای خنثی سازی تحریم های آمریکا است.

در سفر اخیر پوتین به ایران، پوتین علاوه بر دیدار با رئیسی و اردوغان، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار با امضای قرارداد نفتی 40 میلیارد دلاری مذاکره و توافق شد.

طبق گفته مجری قانون فدرال ایالات متحده، کره شمالی به همراه سایر کشورهایی که تحت تحریم های گسترده ایالات متحده قرار دارند، در سرقت غیرقانونی دست دارند. ارزهای رمزنگاری شده کسب درآمد زیاد که می توان آن را یکی از نقاط ضعف ارزهای مجازی دانست.


نگاهی جهانی به استفاده ایرانیان از ارزهای دیجیتال

شایان ذکر است که در هفته های اخیر چاگری پویرازرئیس جهانی تحریم‌های بایننس نیز در مصاحبه‌ای صریح گفت که معاملات ایرانیان خارج از ایران رایگان و قانونی است که می‌تواند به استفاده از این استراتژی برای دور زدن تحریم‌ها نیز کمک کند.

تیگران گمباریانمعاون اطلاعات جهانی این شرکت همچنین استدلال کرد که تبعیت شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا علیه ایران غیرقانونی است. البته این موضوع بسیار پیچیده تر است و از آنجایی که این شرکت هنوز هیچ کشوری را برای فعالیت اصلی خود معرفی نکرده است، قوانین و مقررات هر کشور و محدودیت های تجارت بین المللی را نادیده گرفته است.

من گزارش میدم راه عاقلانه; آمارهای رسمی نشان می دهد که 4.5 درصد از استخراج ارزهای دیجیتال در جهان در ایران انجام شده است. اما ایران قوانین سخت گیرانه تری برای استخراج معادن دارد زیرا مصرف بیش از حد برق معدنچیان منجر به خاموشی های گسترده شده است ارزهای رمزنگاری شده تقریباً تمام این عملیات معدنی بدون مجوز و غیرقانونی بودند و از شبکه محدود اما یارانه ای کشور برای مصارف داخلی استفاده می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید