همکاری ایران و روسیه برای دور زدن تحریم های بانکی رسما تایید شد!

همکاری ایران و روسیه برای دور زدن تحریم های بانکی رسما تایید شد!

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: روسیه و ایران همکاری خود را برای اتصال سیستم های بین بانکی خود برای دور زدن شبکه تراکنش های مالی سوئیفت آغاز کرده اند.
هر دو طرف با تحریم‌های سنگین غرب مواجه هستند که تسویه حساب‌های تجاری خود از طریق سوئیفت را عملا غیرممکن یا غیرممکن می‌کند.

جلالی در جمع خبرنگاران گفت: ما در این راستا کار می کنیم و قدم های زیادی برداشته ایم.

ماه گذشته، هفت بانک روسی از سوئیفت جدا شدند و دسترسی آنها به بازارهای بین المللی را عملا غیرممکن کرد، بخشی از تحریم های اخیر غرب علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی این کشور علیه اوکراین.

روسیه مکانیزم پرداخت خود را به نام سیستم انتقال مالی (SPFS) دارد که عملکردی مشابه سوئیفت دارد و امکان انتقال پیام ها را در قالب سوئیفت فراهم می کند. این شبکه تراکنش مالی به عنوان جایگزینی برای سوئیفت ایجاد شده و از سال 2014 توسط بانک روسیه توسعه یافته است.

لازم به ذکر است که اگرچه نماینده مالی روسیه همچنان ضعیف است، اما حدود 40 تا 50 کشور با آن همکاری می کنند و به عضویت آن در می آیند. البته روسیه همچنان به سوئیفت متکی است، اما مقامات این کشور از قبل پیش بینی هایی برای خروج از آن داشتند، بنابراین اکنون با اعمال تحریم ها قصد توسعه ساختارهای مالی مشترک را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید