کریپتو چه تفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال/سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال دارد؟


ساعت: 10:00
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1893647

کریپتو بخشی از ارزهای دیجیتال و مجازی است با این تفاوت که ساختار آن با سایر ارزهای دیجیتال متفاوت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با آمدن سر کار ارز دیجیتال در واقع توجه بسیاری از مردم در سراسر جهان به این نوع سرمایه گذاری جلب شده است ارز دیجیتال این مجموعه بزرگی از ارزهای مجازی است که برخی از آنها مربوط به کریپتو هستند. Crypto به ارزهای ایجاد شده با استفاده از تکنیک های رمزنگاری اشاره دارد و اساساً تعمیم عبارت است ارز دیجیتال از دو کلمه “crypto” به معنی “کد” و “currency” به معنای “ارز” تشکیل شده است. این عبارت فارسی اغلب با کلمه “ارز رمزنگاری شده” شناخته شده است اما معادل “ارز دیجیتال” یا “ارز مجازی” در نظر گرفته می شود.

تاریخچه ارزهای دیجیتال

از اواخر دهه 1990، چندین تلاش برای راه اندازی پروژه های ارز دیجیتال تا سال 2008 توسط شخص یا گروه ناشناسی به نام “ساتوشی ناکاموتو” صورت گرفت. ارز دیجیتال بیت کوین از طریق یک کاغذ سفید به جهان معرفی شد و در کل دنیای ارزهای دیجیتال را متحول کرد. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که از فناوری های بلاک چین و رمزنگاری در طراحی خود استفاده کرد و اولین سکه های آن در سال 2009 استخراج شد و می توان گفت که پس از معرفی بیت کوین، دنیا با ارزهای دیجیتال آشنا شد.

تفاوت بین ارزهای دیجیتال و سایر ارزهای دیجیتال

اگرچه ارز دیجیتال و ارز دیجیتال آنها شباهت هایی با یکدیگر دارند، اما تفاوت های عمده ای بین آنها وجود دارد. بسیاری بر این باورند که همه ارزهای دیجیتال رمزارز هستند. در واقع ارزهای رمزنگاری شده یا رمزارزها یکی از انواع ارزهای دیجیتال هستند که توسعه دهندگان آن با استفاده از فناوری رمزنگاری امنیت تراکنش های خود را ارتقا داده و امکان جعل و کلاهبرداری در این سیستم ها را بسیار کاهش داده اند.

این ارزها مبتنی بر فناوری بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده هستند. بلاک چین ها دفتر کل توزیع شده ای هستند که توسط هیچ نهاد، سازمان یا گروهی کنترل و مدیریت نمی شوند و تمامی پروتکل ها و فرآیندهای موجود در این شبکه ها برای همه اعضای آن ها توزیع و قابل مشاهده است. تراکنش ها در بستر بلاک چین بدون نیاز به واسطه و از طریق فرآیندهای همتا به همتا یا همتا به همتا انجام می شود. ارزهای دیجیتال از تمامی عملکردهای شبکه بلاک چین بهره می برند و امکان انجام فرآیندها و تراکنش های مالی را بدون نیاز به واسطه و به صورت کاملا شفاف فراهم کرده اند.

چگونه ارزهای دیجیتال تولید کنیم؟

قبل از اینکه به نحوه استفاده از تکنیک های رمزنگاری در ارزهای دیجیتال نگاه کنید، باید با مفهوم بلاک چین آشنا شوید. در واقع ارزهای دیجیتال رشته ای از کدها هستند که در یک دفتر کل عمومی مشترک ثبت شده اند. این دفتر کل عمومی که بلاک چین نام دارد، تمام تراکنش ها را از روز اول ثبت می کند و به طور مداوم به روز می شود. به آن دسته از (یا دستگاه‌هایی) که در تولید ارز دیجیتال نقش دارند، ماینر گفته می‌شود و به این فرآیند ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال می‌گویند.

ثبت اطلاعات و تراکنش ها در بلاک چین پس از انجام کار توسط گره های متصل به آن انجام می شود. تراکنش ها در این بلاک چین در بلوک ها ذخیره می شوند و این بلوک ها به یکدیگر مرتبط می شوند. اتصال بلوک ها به گونه ای است که امکان دستکاری اطلاعات ثبت شده قدیمی وجود ندارد و هرگونه تغییر در اطلاعات قدیمی باید با تغییر در اطلاعات بلوک های بعدی همراه باشد.

توجه داشته باشید که دارایی‌های موجود در فضای بلاک چین شامل قراردادهای تراکنش‌هایی است که به کلیدهای خصوصی متفاوتی اختصاص داده می‌شوند که هیچ کدام معادل فیزیکی یا خارجی ندارند.

کریپتو استیک چیست؟

فرآیند قفل کردن ارزهای دیجیتال در یک شبکه به منظور تأیید ثبت تراکنش‌ها، فرآیند «ذخیره‌سازی» کریپتو نامیده می‌شود. در طی فرآیند شرط بندی، سکه های جدید ایجاد شده به همراه هزینه تراکنش ها بر اساس میزان دارایی که در آن قرار داده اند، بین گره ها تقسیم می شوند. بنابراین، هر فردی که بیشتر کریپتو را به اشتراک گذاشته باشد، سود بیشتری کسب خواهد کرد.


b9d0d7c5 1a94 4998 a3b8 269fc0d4ea6f خبر خاکستری

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال در صورت اطلاع و آگاهی قبلی قطعاً سودآور خواهد بود که در زیر با نکات مهم در این زمینه آورده شده است:

انتخاب یک صرافی قابل اعتماد برای خرید و فروش ارز دیجیتال

آشنایی با یک صرافی ارز دیجیتال می تواند گام مهمی برای خرید ایمن باشد، زیرا برخی از صرافی های ارز دیجیتال ممکن است تقلبی باشند. بنابراین، در صورت شکست یا هک شدن یک صرافی، اقدام قانونی نمی توان انجام داد. سرمایه گذارانی در این بازار هستند که به دلیل بی احتیاطی و عدم توجه به اصول خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده، سرمایه قابل توجهی را از دست داده اند. بنابراین بهتر است قبل از هر گونه سرمایه گذاری در این بازار از ایمن و قابل اعتماد بودن پلتفرم و صرافی مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

بهتر است تا حد امکان از سرمایه گذاری در سایت ها و صرافی های خارجی به دلیل احتمال بن شدن و مسدود شدن حساب خود خودداری کنید و از صرافی ارز دیجیتال ایرانی استفاده کنید.

انتخاب کیف پول مناسب برای ذخیره ارزهای دیجیتال

پس از بررسی تمام مزایا و معایب انواع کیف پول دیجیتال، یک کیف پول مطمئن و مطمئن انتخاب کنید و به خوبی از آن مراقبت کنید، همچنین از کیف پول های امن استفاده کنید. یک کیف پول دیجیتال دارای یک کلید عمومی (مانند شماره حساب بانکی) و یک کلید خصوصی (مانند رمز عبور یا پین) است. به یاد داشته باشید، تا زمانی که صاحب کلید خصوصی خود هستید، صاحب ارز دیجیتال خود هستید. اگر کلید خصوصی خود را فراموش کنید یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، باید برای همیشه با ارز دیجیتال خود خداحافظی کنید.

نوسانات بالا در بازار ارزهای دیجیتال

ارزش ارزهای دیجیتال بر اساس محبوبیت در یک زمان مشخص است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. از جمله این عوامل می‌توان به افرادی که از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، سهولت تجارت و استفاده از آن و همچنین درک ارزش‌های فناوری بلاک چین و بازار ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

نوسانات بالای بازار ارزهای دیجیتال هم فرصت خوبی برای سودهای کلان و هم تهدیدی برای شکست در این بازار محسوب می شود، بنابراین توصیه می شود برای سرمایه گذاری اساسی در بازار ارزهای دیجیتال با مشاوران این حوزه مشورت کنید. سرمایه گذاری شما باید به گونه ای باشد که اگر ارزش و قیمت ارزهای دیجیتال به طور موقت کاهش یابد، کل سرمایه زندگی شما در معرض خطر قرار نگیرد.

دست کم گرفتن قدرت کریپتو در پرداخت

به گفته ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، برتری ارزهای دیجیتال برای انجام پرداخت نسبت به ارزهای سنتی اغلب “دست کم گرفته می شود”. عموم مردم از این واقعیت آگاه نیستند که ارزهای دیجیتال می توانند به راحتی برای پرداخت های بین المللی، کمک مالی به موسسات خیریه و پرداخت های داخلی استفاده شوند.

وی با بیان اینکه سطح دسترسی عمومی به کارت‌های نقدی رمزنگاری‌شده نیز به سرعت در حال رشد است، گفت: 85 درصد از کسب‌وکارهای مورد بررسی که درآمد سالانه بیش از یک میلیارد دلار دارند، برای افزایش تعداد مشتریان خود که رمزارز را به عنوان ابزار پرداخت می‌پذیرند، افزایش یافته است. ساخته شده . بسیاری از شرکت ها مانند Wirex برای تشویق مردم به پرداخت با این کارت ها، مقداری از پول پرداخت شده را به صورت ارز دیجیتال به کیف پول کاربران خود برمی گردانند. علاوه بر این، این شرکت ها امکان پرداخت همزمان با چند ارز دیجیتال، ارزهای فیات و برداشت وجه نقد از دستگاه های خودپرداز را برای کاربران خود فراهم کرده اند.

ارزهای دیجیتال اغلب در معرض نوسانات شدید قیمت هستند

با این حال، همه در مورد استفاده از رمزارز به عنوان وسیله پرداخت مثبت نیستند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال اغلب در معرض نوسانات شدید قیمت هستند و هنوز استفاده از آنها آسان نیست، قوانین و موضع دولت ها در مورد ارزهای دیجیتال هنوز نامشخص است، تراکنش ها دارای کارمزد بالا و زمان پردازش تراکنش با برخی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم هستند. (ETH) هنوز طولانی است.

دیدگاهتان را بنویسید